رادیو بین المللی چین در گزارشی از نشست مجازی روز دوشنبه وزیران خارجه کشورهای عضو برجام نوشت: راه حل سیاسی و دیپلماتیک تنها راه واقع‌بینانه و عملی برای حل توافق هسته ای ایران است.

برجام

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، رادیو بین المللی چین روز سه شنبه گزارش کرد: اعضا در این نشست موافقت کردند که با تشریک مساعی، بازگشت هرچه سریعتر آمریکا  به برجام را فراهم کنند  «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز پیشنهاد چهار ماده ای پکن را مطرح کرد از این رو چین امیدوار است انگیزه سیاسی را به حل و فصل دیپلماتیک مساله هسته ای ایران تزریق کند.

این رادیو می افزاید: پس از این نشست، طرف های شرکت کننده با صدور بیانیه مشترکی، بار دیگر بر تعهد خود در حفاظت از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و اجرای کامل و موثر آن تأکید کردند؛ آنها ضمن  ابراز تأسف عمیق از خروج ایالات متحده از برجام  اعلام داشتند که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هنوز کاملاً موثر است؛ طرف ها دورنمای یک بازگشت محتمل ایالات متحده به برجام را مورد توجه قرار دادند و بر آمادگی خود برای پرداختن به این موضوع با نگاهی مثبت و در یک تلاش مشترک تأکید داشتند.

رادیو بین المللی چین در ادامه به سخنان وانگ یی در این نشست پرداخته و به نقل از وی نوشته است در حال حاضر اوضاع مربوط به برنامه هسته ای ایران به یک مقطع حساس رسیده است  «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده به روشنی اظهار کرده که به توافق هسته ای ایران بازخواهد گشت اما این در حالی است که  فشار آمریکا بر ایران هر روز در حال افزایش است.

وزیر خارجه چین تاکید کرده است: برجام نه تنها فرصتی برای بازگشت به مسیر عادی است، بلکه با خطرات و چالش های بی سابقه ای نیز روبرو است طرف چینی در این راستا پیشنهاد چهار ماده ی را مطرح کرد که شامل حفاظت بدون تردید از برجام، فشار بر آمریکا برای بازگشت هرچه سریعتر به توافق ، حل اختلافات به شیوه عادلانه و عینی و برخورد مناسب با مسائل امنیتی منطقه است.

گزارش می افزاید: چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت، همواره نقش سازنده ای را در تمام روند مذاکرات مسئله هسته ای ایران ایفا کرده است. این کشور در حوزه درگیری قرار ندارد با این حال   می تواند فعالانه با موضع عادلانه و عینی تری میانجی گری کند. در برخی از مقاطع مهم مذاکره، پکن همیشه براساس منافع مشترک همه طرف ها، فعالانه به دنبال ایده ها و راه حل مشکلات گشته و طرح خود را پیشنهاد کرده است.

در ادامه این گزارش آمده است: پس از دسترسی به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵، چین مدافع و مجری قاطع این توافق بوده است بازسازی راکتور آب سنگین اراک یکی از پروژه های کلیدی مندرج در توافق هسته ای ایران بوده است چین به عنوان یکی از  دو رئیس گروه کار بازسازی راکتور اراک، به طور فعال با  طرف دیگر این گروه یعنی انگلیس روند بازسازی را به پیش برده است. چین فعالانه مسئولیت های اصلی بازسازی راکتور اراک مانند بازطراحی، تامین سوخت کوره اول و تأمین تجهیزات را برعهده داشته و به پیشرفت چشمگیری دست یافته است.

نویسنده مطلب آورده است: چین برای خروج از بن بست فعلی، پیشنهادی مبنی بر ایجاد یک سکوی گفتگوی چندجانبه ویژه در منطقه خلیج فارس، آغاز یک روند گفتگوی فراگیر و ایجاد تفاهم مستمر درباره مسائل امنیتی منطقه ای که ابتدا موضوعات کمتر حساس و سپس موضوعات تنش زا را در بر می گیرد، مطرح کرده است پیشنهاد چین نگرانی های امنیتی مشروع همه طرف ها را در نظر گرفته و از طرف های مربوطه پاسخ های مثبت مقدماتی را دریافت کرده است.

این گزارش در ادامه به دیدار «وانگ یی» وزیر خارجه چین در «تنگ چونگ» استان «یونان» در اواسط ماه اکتبر با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران پرداخته و نوشته است وانگ یی در این دیدار پیشنهاد گفت و گوهای چند جانبه را مطرح کرد که مورد استقبال ظریف قرار گرفت.

رادیو بین المللی چین با یاداوری اینکه توافق هسته ای ایران پس از مذاکرات سخت و چالش برانگیز ۱۰ ساله حاصل شد و این موفقیت مهم دیپلماسی چندجانبه بلافاصله با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت آورده است: مهمترین نتیجه برجام حفظ سیستم عدم تکثیر سلاح های هسته ای بین المللی است ایران تعهد سیاسی مبنی بر عدم تولید سلاح هسته ای داده است طرفین این تعهد را از طریق توافقنامه بین المللی الزام آور مشخص کرده اند و در عین حال حق مشروع ایران برای  استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای  نیز تضمین شده است.  

گزارش مهمترین اهمیت این توافقنامه را تجسم روح برد-برد در آن عنوان کرده و آورده است: مساله هسته ای ایران بسیار پیچیده است و به منافع حیاتی طرفین مرتبط است. اگر روح برد-برد نباشد، دستیابی به توافق دشوار است و حتی اگر به مرحله امضا هم برسد، اجرای آن نیز دشوار خواهد بود اما در حال حاضر، به دلیل خروج یک جانبه دولت ایالات متحده از برجام و اعمال سیاست فشار حداکثری و مدیریت درازدستانه این کشور، احتمال تقابل جدی میان تهران و واشنگتن بیشتر شده و تلاش سایر کشورها برای اجرای این توافقنامه نیز به طور کامل موفقیت آمیز نبوده است.

گزارش با یاداوری اینکه چین همیشه همکاری عادی اقتصادی و تجاری با ایران را قاطعانه حفظ کرده و به این سبب حتی  تحریم های یک جانبه و غیرقانونی ایالات متحده را تحمل کرده است نوشته است: اقدامات آسیب‌زای ایالات متحده منجر به ضرر به حقوق و منافع قانونی ایران شده است. ایران در پاسخ به خروج آمریکا از برجام و منتفع نشدن از عواید اقتصادی آن به تدریج از تعهدات خود به برجام کاسته است در واقع این گونه باید گفت که در حال حاضر فقط اسمی از برجام باقی مانده و با ادامه این روند چیزی به نابودی کامل آن باقی نمانده است.

در ادامه گزارش آمده است: وضعیت منطقه به خاطر تحریم ها و فشارهای آمریکا ناآرام شده و جامعه جهانی از این بابت نگران است  «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان پس از جلسه روز دوشنبه در مصاحبه با رسانه ها اظهار داشت که زمان کنونی "آخرین فرصت برای نجات توافق جامع مسئله هسته ای ایران" محسوب می شود، باید در چند هفته یا چند ماه آینده از این فرصت به طور صحیح استفاده و مشخص شود که  آیا اختلافات مربوط به برجام می تواند از طریق مذاکره برای همیشه حل و فصل شود یا خیر.

رادیو بین المللی ین می گوید: ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی توئیتری اعلام کرد که در نشست مجازی دوشنبه به طرف‌های اروپایی برجام هشدار داده است که این آخرین فرصت آنها برای حفظ برجام است.

در پایان این گزارش آمده است: ضرب المثلی چینی وجود دارد که می گوید "با سرمای یک روزه رودخانه ها سه وجب یخ نمی بندد"، یعنی حل این مسئله زمان‌بر است و حل و فصل  مسئله هسته ای ایران به خرد و حوصله نیاز دارد. اما مهم نیست دشواری ها چقدر زیاد باشد نکته اساسی این است که راه حل سیاسی و دیپلماتیک تنها راه واقع بینانه و عملی است. همه طرف های مربوطه باید با گره زدن نقاط تفاهم به پیش بروند و برای حل سیاسی و دیپلماتیک مسئله هسته ای ایران انگیزه های سیاسی بیشتری تزریق کنند.

کد خبر 574790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha