انتشار تصاویر یک خانواده ایلامی در فضای مجازی که برای حفظ جان در سرما و کرونا به حسینیه پناه آورده‌اند، با واکنش‌هایی در فضای مجازی و رسانه‌ای همراه شده است.

زندگی در حسینیه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، حاتم صیدی‌پور و قاسم صیدی‌خواه دو برادر ایلامی هستند که در مرکز شهر ایلام ملکی شریکی داشتند. این دو برادر در سال ۱۳۸۳ و در اقدامی خیرخواهانه موافقت می‌کنند که سند ملکشان به‌عنوان ضامن در قبال تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی یکی از آشنایان خانواده در رهن بانک قرار گیرد.

زندگی در حسینیه محل

عملیات ترهین و اخذ وام تماماً به‌ صورت قانونی انجام می‌شود تا اینکه شخص وام‌گیرنده در بازپرداخت تسهیلات و اقساط آن کوتاهی می‌کند. در حقیقت تسهیلات به نام یک شرکت خصوصی از شعبه میرداماد شرقی تهران اخذ می‌شود، اما شرکت در پرداخت اقساط ناتوان می‌شود؛ موضوعی که ضامن‌های تسهیلات یعنی برادران مالک ملک ترهین‌شده از آن بی‌خبر هستند.

این بی‌اطلاعی تا سال ۹۸ ادامه داشت تا اینکه شخص وام‌گیرنده که یک ملک شخصی خودش هم برای ضمانت تسهیلات دیگری در ترهین بانک بوده است، شرح ماجرا را اعلام می‌کند و اطلاع می‌دهد که موضوع را برای فک رهن سند دنبال خواهد کرد. اما چندی قبل مالکان و ساکنان منزل، بی‌خبر از همه‌جا با حکم تخلیه مأموران اجرای حکم مواجه می‌شوند که خانه آنها به مزایده گذاشته شده و به فروش رفته است.

یکی از اعضای فامیل خانواده صیدی‌خواه در این باره می‌گوید: خانه این خانواده در مرکز شهر قرار دارد و متراژ خوبی هم داشت، اما به‌ مبلغ ناچیز ۲۰۰ میلیون تومان به شخص متقاضی فروخته شد، در حالی که خانواده اصلاً از جریان مزایده‌ خانه‌شان مطلع نبودند و اگر می‌دانستند، محال بود بگذارند خانه‌شان با این قیمت به‌ فروش برود و حتی شده خود آنها این مبلغ را تأمین می‌کردند، چون خانه آنها بیش از ۱۰ برابر این مبلغ ارزش دارد.

به‌هرحال، حکم اجرا شد و خانواده صیدی‌خواه مجبور به تخلیه خانه خود شدند. حسینیه محل امکان سکونت موقت را برای این خانواده مهیا کرد و حالا آنها در گوشه‌ای از آن روزگار می‌گذرانند و شاهد تخریب خانه خود به‌ دست خریدار هستند تا در آن آپارتمان‌سازی شود.

تخریب خانه برای ساخت ‌و ساز

گلایه این خانواده بیشتر به این دلیل است که خانه حدود ۳ میلیارد تومانی آنها ۲۰۰ میلیون تومان ‌فروش رفته است، آن هم بدون رعایت تشریفات قانونی و مراحل مزایده در فرآیندی که از هیچ‌کدام از مراحل آن باخبر نبوده‌اند.

بانک در سال ۱۳۸۶ در یک اقدام قانونی و برای جبران خسارات خود درخواست مزایده ملک را می‌دهد اما سؤال این است که چرا مالکان ملک را از مزایده ملک مطلع نمی‌کنند و هیچ برگه اخطاری به دست آنها نمی‌رسد و بنر فروش مزایده‌ ملک بر سردر خانه آنها نصب نمی‌شود. جالب است که در جریان درج آگهی مزایده در روزنامه مشخصات شخص دیگری به‌ عنوان مالک اعلام شده است.

اگر روند مزایده ملک و اعلام آن به مالکان به‌درستی صورت می‌گرفت و مالکین در سال‌های ۹۳ تا ۹۸ از وضعیت اجراییه مزایده صادره مطلع می‌شدند، قادر به استفاده از مزایای تبصره ۳۵ قانون بودجه سال ۹۵ و بند «ل» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۹۷ و ۹۸ مبنی بر تسویه اصل بدهی و بخشش سود جرائم بدهکاران بانکی بودند و می‌توانستند فقط با پرداخت ۲۰ میلیون تومان تعهد خود را به بانک عامل پرداخت و از فروش ملک خود و بی‌سرپناهی بعد از آن جلوگیری کنند.

با آنکه خریدار ملک اقدام به تخریب آن با هدف ساخت‌وساز کرده است برادران صیدی‌خواه اقدام به ثبت شکایت کرده‌اند و بررسی‌های اولیه پرونده توسط نماینده و کارشناس سازمان بازرسی کل استان ایلام، گویای ارتکاب برخی تخلفات در این باره بوده است. از منظر برخی کارشناسان و حقوق‌دانان، هر یک از تخلفات مورد ادعا در صورت اثبات و استناد قانونی، به‌تنهایی موجب ابطال مزایده غیرقانونی و جبران خسارت این خانواده خواهد شد.

ورود دادستانی به پرونده

به گزارش ایلام بیدار، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان ایلام در این باره گفت: با اطلاع دادستانی از موضوع، این خانواده ارشاد شدند که  شکایت کیفری در مورد تبانی کارشناس تقدیم دادسرا کنند تا دستور بررسی آن از طریق ضابطین صادر شود و از سوی دیگر نیز، تاکید شد که دادخواستی حقوقی برای ابطال مزایده و توقف عملیات اجرایی طرح کنند.

افشار خسروی‌زاد یادآور شد: البته این خانواده در مدت مقرر دادخواست حقوقی را تقدیم نکردند و به دلیل درخواست مکرر شخص ثالت، اجرای احکام مدنی مجبور به اجرای حکم تخلیه شدند. در حال حاضر، پرونده اتهامی کارشناس و نماینده بانک در شعبه بازپرسی در حال رسیدگی است. دستور داده شد که مساعدت‌های لازم در مورد این خانواده صورت گیرد. به نماینده بانک و کارشناس نیز تفهیم اتهام شده و به‌زودی قرار نهایی آنها صادر می‌شود.

کد خبر 574636

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha