یکی از کشاورزان پیشرو در شهرستان قروه برای نخستین‌بار در زمین‌های خود نوعی سیب‌زمینی بنفش کشت کرد که نسبت به سایر ارقام دوره رشد کوتاه‌تر دارد.

سيب زميني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر جهاد کشاورزی قروه گفت: این کشاورز قروه‌ای در سال زراعی جاری حدود پنج هزار مترمربع (نیم هکتار) از اراضی زارعی خود را در روستای کبودخانی به کشت این محصول اختصاص داده که مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

خسرو کریمی‌پناه افزود: این نوع سیب زمینی دوره رشد کوتاهتری نسبت به سایر ارقام سیب زمینی کشت شده در منطقه داشته و میزان مصرف آب کمتر و قیمت بیشتری هم در بازار را دارد و با افزایش ذائقه مردم برای مصرف این نوع محصول در آینده شاهد افزایش کشت آن خواهیم بود

وی اضافه کرد: سیب زمینی بنفش یکی از هزاران گونه سیب زمینی است که به تازگی به دلیل خواص و رنگ جذاب محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مهمترین خواص آن می‌توان به خاصیت ضد سرطان بودن و ضد آب مروارید و دیابت آن اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی قروه با بیان اینکه اندازه این سیب زمینی  متوسط بوده و برای کشت و مصرف خوراکی مناسب است، یادآور شد: این نوع سیب زمینی را می‌توان به صورت سرخ شده،  پخته و پوره مصرف کرد که ۲ تا سه برابر بیشتر از دیگر انواع سیب زمینی آنتی اکسیدان دارد.

وی تاکید کرد: میزان مواد ضداکسیده شده که در این سیب زمینی وجود دارد با  انار و توت  برابری می‌کند و کاملاً مغذی بوده و دارای خواص ضد سرطانی است و این محصول رنگ و طعم متفاوتی ندارد اما به‌دلیل وجود آنتوسیانین‌ها به هضم غذا کمک کرده و دارای خواص ضدالتهابی نیز هست.

مدیر جهاد کشاورزی قروه با بیان اینکه سیب زمینی بنفش طبق تحقیقات انجام شده می‌تواند کمک زیادی به کنترل فشارخون کند، گفت: در یک مطالعه تحقیقاتی تعدادی از بزرگسالان مبتلا به فشارخون به مدت چند هفته وادار به مصرف ۲۵۰میلی لیتر آب سیب زمینی بنفش کردند که فشارخون سیستولیک این افراد در پایان دوره آزمایش بطور قابل توجهی کاهش پیدا کرد.

کریمی پناه افزود: یکی از مزایای استفاده از سیب زمینی بنفش این است که تاثیر مثبتی بر روی فعالیت مغز دارد و محققان دریافته‌اند که آنتوسیانین‌های آن سبب کاهش التهابی می‌شود که بر روی عملکرد شناختی مغز تاثیر دارد و از طرفی عصاره سیب زمینی شیرین بنفش، توان بالقوه‌ای برای تقویت عملکرد حافظه داشته و روی مغز تاثیر دارد.

از ۲۹ هزار هکتار زمین کشاورزی آبی در این شهرستان، ۲۶ هزار هکتار آن مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار است که از این لحاظ قروه، رتبه نخست استان کردستان را در اختیار دارد.

کد خبر 574342

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha