رستم قاسمی، وزیر اسبق نفت و از اعضای دولت احمدی‌نژاد می‌گوید: تحریم‌ ایران از سوی کشورهای خارجی از پیش از انقلاب آغاز شده؛ در زمان دکتر مصدق و با تحریم نفت.

رستم قاسمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، اگرچه قاسمی اذعان دارد که تحریم ایران پس از انقلاب در دولت اول کلینتون و با تحریم‌های موسوم به «داماتو» شروع شده اما با یادآوری «تحریم‌های فلج‌کننده» که در دولت اول اوباما و با بنیانگذاری بایدن به عنوان معاون او شکل گرفت، دولت‌های دموکرات امریکا را شروع‌کننده تحریم‌ها دانسته و تاکید دارد که تحریم‌ها چندان ربطی به این دولت و آن دولت امریکا ندارد و نباید دلخوش باشیم که چه خواهد شد.

وزیر اسبق نفت که شنبه شب در برنامه «جهان‌آرا» حاضر شد تا درباره موضوع «بررسی راهکارهای خنثی‌سازی تحریم‌ها» اظهارنظر کند از «دور زدن تحریم‌ها» به عنوان تاکتیک موقت یاد کرده و اگرچه این کار را اساسی و بنیادین نمی‌داند اما بر لزوم انجام آن تاکید دارد.

رستم قاسمی «بی‌اثر کردن تحریم‌ها» را کاری بنیادی و اساسی توصیف کرده و این اقدام را «عدم وابستگی به بسیاری از آنچه زندگی مردم ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد» معنا کرده است.

 جدیدترین خبرها و رویدادها را در اینستاگرام همشهری آنلاین بخوانید (کلیک کنید)

او با تاکید بر اینکه تحریم‌ها همیشه می‌تواند ادامه داشته باشد و ۴۰ سال است با آن مواجه هستیم، ادامه داد:«ملاقاتی با آقای سلطان قابوس داشتم و آن موقع بحث فروش گاز مطرح بود. بعد ایشان موضوع هسته‌ای را مطرح کردند و گفت که «آقای قاسمی! می‌دانید  امریکایی‌ها از شما چه می‌خواهند؟ امریکایی‌ها می‌گویند ایران باید یک دولت بشود و پاکستان هم یک جمهوری اسلامی هست و ایران هم یک دولت مثل پاکستان شود  ولی شما  دنبال آرمان و انقلاب  هستید و این خیلی خوشایند امریکایی‌ها نیست و اگر بخواهید از تحریم امریکا بر حذر باشید باید دست از آرمانی فکر کردن ‌بردارید و به دولتی تبدیل شوید که به نوعی تابع امریکا هستند.»

قاسمی معتقد است که جنگ اقتصادی از جنگ نظامی سخت‌تر است؛ چراکه به‌گفته او در جنگ نظامی جان‌تان را می‌دهید که خیلی سخت نیست، آن هم اگر در راه خدا باشد؛ اما در جنگ اقتصادی باید آبرویت را بدهی و این برای کشور و مردم لازم است کسانی که مسوولیتی را برعهده می‌گیرند، این مسوولیت را برعهده بگیرند که هر اقدامی که لازم است برای نجات کشور انجام دهند.

قاسمی رفع ‌تحریم‌ها را اقدامی مثبت می‌داند اما در عین حال می‌گوید که این رفع تحریم دست ما نیست و البته با اشاره به تجارب قبلی تاکید دارد که این اتفاق نمی‌افتد؛ «ما مذاکره کردیم و امتیازاتی دادیم و کشور را هم معطل نگه داشتیم اما اتفاقی نیفتاد و بعید هم به نظر می‌رسد که نتیجه هر مذاکره‌ای با نگاه دولت امریکا رفع تحریم باشد.»

قاسمی با اشاره به اینکه حاکمیت پذیرفت که با امریکا و ۱+۵ مذاکره کنیم و نتیجه‌اش برجام شد، اگرچه اذعان دارد که با برجام، فروش نفت افزایش یافته اما تاکید دارد در حالی که اساسا برجام برای رفع تحریم‌ها بود، تحریم‌ها رفع نشد.

وزیر نفت احمدی‌نژاد که معتقد است «امروز هم قطعا این اتفاق نخواهد افتاد» گفته است:«گرچه تلاش برای این کار بلااشکال است اما آنچه ما باید اقدام کنیم تا در زندگی و سفره مردم هم تاثیر داشته باشد، بی‌اثر کردن یا حداقل کم‌اثر کردن تحریم‌هاست که این کار حتما شدنی است.»

کد خبر 574243

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha