رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در نشست دوره‌ای سران گروه دی‌هشت در مالزی گفت: حقیقت این است که نظام ناعادلانه بین‌المللی به‌طور کامل کارایی خود را از دست داده است و نتوانسته در مشکلات جهان به مردم جهان کمک کند و در بسیاری از موارد خود دامن زننده این مشکلات بوده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مشکل 60 ساله فلسطین، حکایت تلخ زنان و کودکان و آوارگی میلیون‌ها نفر به قوت خود باقی است گفت: سرزمین اسلامی عراق همچنان در اشغال متجاوزان است و صدها هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره از دستاوردهای متجاوزان است.

احمدی‌نژاد افزود: ناامنی‌های چندساله افغانستان، افزایش کشت مواد‌مخدر، ادامه رقابت‌های تسلیحاتی، گسترش سلاح‌های کشتار جمعی، نقض حقوق و آزادی‌های شناخته شده انسانی با اعمال کنترل‌های ویژه و تخصیص منابع برای این امور از مشخصات بارز ناکارآمدی نظام بین‌المللی است.

 رئیس‌جمهور گفت: همچنین پرواضح است که نظام اقتصاد بین‌الملل نیز به ناکارآمدی رسیده است؛ افزایش قیمت مواد غذایی، کاهش ارزش دلار، افزایش قیمت و مصرف نفت و گاز و بروز خشکسالی‌ها به خاطر رعایت نکردن مسائل زیست محیطی همه این مشکلات از علائم روشن ناکارآمدی نظام بین‌الملل است. رئیس‌جمهور به چالش‌های بزرگ پیش روی ملت‌ها در بخش فرهنگ اشاره کرد و افزود: ملت‌ها با به خطر افتادن ارزش‌های بومی، تهدید بنیان‌های خانواده و هویت ملی مواجهند.

احمدی‌نژاد افزود: تمام یا بیشتر این چالش‌ها و گرفتاری‌ها ناشی از فاصله گرفتن قدرت‌های سلطه‌گر از ارزش‌هایی همچون دوستی و برادری است. رئیس‌جمهوری گفت: ازآنجا که بیشترین سازمان‌ها و نظام‌های بین‌المللی برپایه سکولاریزم و دوری از ارزش‌های الهی و انسانی تشکیل شده‌اند و برخی قدرت‌ها بیشترین نفع را از این وضع می‌برند، نمی‌توان انتظارداشت نظام‌های بین‌المللی برپایه ایجاد عدالت، حق مداری و عشق به انسان‌ها برای حل مشکلات گام بردارند. احمدی‌نژاد تصریح کرد: درچنین شرایطی توسعه همکاری‌های چند جانبه و مشترک می‌تواند راه حل مناسبی برای مقابله با مشکلات و چالش‌ها باشد.

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به اینکه گروه دی هشت براساس فلسفه وجودی و اهداف تاسیسش می‌تواند نقش مؤثری در افزایش توان کشورهای عضو برای غلبه برمشکلات ایفا کند افزود: این درحالی است که تاکنون با وجود تلاش‌های گسترده اعضای و اقدامات مفید از این ظرفیت عظیم، استفاده قابل توجهی به عمل نیامده است.

رئیس‌جمهوری ظرفیت طبیعی، انسانی، علمی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دی هشت را بالابرشمرد و افزود: باید این ظرفیت در خدمت اقتصاد جهان، کشورهای عضو، کشورهای اسلامی و جهان اسلام قرار گیرد.

 احمدی‌نژاد گفت: همکاری‌های نزدیک و همه جانبه و فعالیت‌های گسترده کشورهای عضو نقش مهمی در ثبات اقتصادی کشورهای عضو دارد. وی این همکاری‌های را در بحران‌های اقتصادی سازنده دانست و اضافه کرد: این همکاری‌ها می‌تواند اثرگذاری کشورهای عضو را در بازارهای جهانی افزایش دهد.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: براساس سنت الهی قدرت‌های سلطه‌گر رو به زوال هستند و نشانه‌های آن اشکار است. احمدی‌نژاد تصریح کرد: کشورهای سلطه گر در بن‌بست کامل قرار دارند و راهی برای برون رفت از آن در برابرشان نیست. وی گفت: باید برای آینده از هم‌اکنون فارغ از سلطه گران برنامه ریزی کرد. رئیس‌جمهوری با بیان اینکه گروه دی هشت می‌تواند با همکاری نقشه عبور از بحران‌های پیش‌رو را تهیه کند افزود: این گروه می‌تواند گام‌های بلندی برای صلح و برادری بردارد.

احمدی‌نژادتصریح کرد: گروه دی هشت می‌تواند پرچم دار عدالت، صلح و دوستی در جهان باشد و الگویی عادلانه از صلح را برای جهان ترسیم کند. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در این مسیر آماده هرنوع همکاری است. رئیس‌جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی، مالی و طرح‌های زیست‌محیطی، فناوری‌های برتر، تولید انرژی، مبادله نیروی متخصص و تنظیم بازارهای مالی آمادگی کامل دارد.

کد خبر 57417

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز