این روزها کشاورزان خراسان جنوبی پس از برداشت یاقوت و طلای سرخ، مشغول برداشت گل‌های سفید نرگس هستند.

نرگس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عطر و بویش در فضای شهر پیچیده است و هر جا چشم می‌چرخانی، در گل‌فروشی‌ها و حتی مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها هم دسته‌های گل نرگس خودنمایی می‌کند و طراوت بهار را به ارمغان می‌آورد. گرچه خراسان جنوبی در کشور رتبه پنجم تولید گل نرگس را دارد اما عطر بوی گل نرگس استان در نوع خود بی‌نظیر است و با سایر گل‌های نرگس قابل مقایسه نیست.

سازگاری با شرایط آب و هوایی منطقه، اجرای روش‌های سنتی تولید و استفاده نکردن از کودهای شیمیایی سبب شده که گل نرگس این منطقه علاوه بر عطر و بوی منحصر به فرد و با کیفیت، ماندگاری بالایی نیز داشته باشد. این گل زیبا خواص درمانی زیادی دارد و برای درمان افسردگی، بهبود سرماخوردگی و برای بیماران آلزایمری و آسمی نیز مفید است. روستای آریش در نزدیکی خوسف خاستگاه مرغوب‌ترین و خوشبوترین نوع گل نرگس در کشور است.

نرگس کاران این منطقه می‌گویند برداشت نرگس از اوایل آبان‌ماه شروع می‌شود و تا پایان اسفند و نوروز ادامه پیدا می‌کند و روزانه ۵ تا ۱۰ هزار شاخه گل نرگس برداشت می‌شود. یکی از کشاورزان روستای خوسف می‌گوید: تمام گل فروشی‌هایی که مشتری گل نرگس ما هستند از هیچ جای کشور گل نمی‌خرند و این به خاطر ماندگاری و عطر و بوی خاص گل نرگس این منطقه است.

یکی از بانوان مشغول در مزرعه گل نرگس می‌گوید: خیلی خوشحالیم که فصل برداشت گل نرگس فرا رسیده است و آشنایان به ما کمک می‌کنند تا گل‌ها را برداشت کنیم، اما در شرایط کرونا فروش نرگس حال و روز خوبی ندارد و مشتری‌هایش کم شدهاند. اگر فرآوری محصول در شهرستان خوسف انجام شود، کشاورزان مشکلی برای افزایش سطح زیرکشت ندارند. از مسئولان می‌خواهیم برای فرآوری محصول، اسانس گیری، بیمه و خرید تضمینی گل نرگس اقدام کنند.

در سال‌های گذشته، تنها سهم نرگس‌کاران از بازار؛ فروش گل در معابر، چهار راه‌ها و گل فروشی‌های سطح شهر مرکز استان بود و اهمیت چندانی به گل نرگس و نرگس کاران داده نمی‌شد. از آذرماه سال ۹۸ نخستین مرکز خرید گل نرگس در خوسف تاسیس شد تا وضعیت خرید گل نرگس سروسامان پیدا کند.

ایجاد نخستین مرکز خرید گل نرگس در خوسف

اکبری مدیرعامل شرکت تعاونی سبزآفرینان خوسف گفت: این شرکت تعاونی برای حمایت از نرگس کاران، افزایش درآمد آنها و کوتاه کردن دست دلالان از بازار خرید و فروش این محصول، پارسال با حمایت مسئولان استانی و شهرستان، مرکزی را به عنوان خرید توافقی گل نرگس افتتاح کرد. گل‌های نرگس را در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از کشاورزان خریده و برای فروش روانه بازارهای سیستان و بلوچستان، تهران، خراسان رضوی و کرمان می‌کردیم. به همت این شرکت تعاونی پارسال بالغ بر ۱۳۰ هزار شاخه گل نرگس از نرگس‌کاران خریده شد. مطالبات نرگس‌کاران به مبلغ ۷۰ میلیون تومان پارسال در بازه زمانی کم به آنها پرداخت شد.

ارزش افزوده نرگس با فرآوری و عصاره‌گیری

مدیر عامل شرکت تعاونی تولید سبز آفرینان خوسف گفت: شهرستان خوسف قطب معطرترین و بهترین گل نرگس در خراسان جنوبی است. گل نرگس را در بازار روزها و سایر نقاط مرکز استان به فروش می‌رسانیم، اما مهم‌ترین مسئله ما، فرآوری این گل است و در صورتی که از خام فروشی آن جلوگیری و برای تهیه عصاره آن اقدام شود می‌تواند ارزش افزوده هنگفتی را نصیب استان کند.

اکبری بیان کرد: در خرید توافقی قیمتی مد نظر قرار می‌گیرد که هم مورد تایید تشکل و هم مورد تایید کشاورز باشد. خرید به این صورت است که بعد از دریافت گل، کشاورز رسیدی را دریافت و در بازه زمانی کمتر از یک ماه پول به حساب کشاورز واریز می‌شود. ۴۵۰ کشاورز، سهامدار و عضو این شرکت تعاونی هستند و منفعتی که از فروش گل‌ها عاید شرکت تعاونی می‌شود باعث افزایش سهام کشاورزان نیز خواهد شد.

بیمه گل نرگس منتظر ابلاغ است

غنچه مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی خراسان جنوبی نیز با اعلام این‌که بیمه گل نرگس منتظر ابلاغ و مصوبه است، گفت: قرار است امسال این محصول تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار بگیرد که تاکنون ابلاغ نشده و به محض ابلاغ، اطلاع‌رسانی خواهد شد. تمام عواملی که بر تولید گل نرگس تاثیرگذار باشند، زیر پوشش قرار می‌گیرند، پارسال با توجه به نقش تولید گل نرگس در درآمدزایی کشاورزی استان و سطح کشت قابل توجه آن، بیمه گل نرگس تایید شد و قرار است امسال این محصول زیر چتر بیمه قرار گیرد.

برداشت ۲۲ میلیون شاخه گل نرگس در خراسان جنوبی

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: امسال ۲۲ میلیون شاخه گل نرگس از مزارع زیرکشت این محصول برداشت می‌شود و در حال حاضر ۴۳ هکتار از اراضی استان زیرکشت گل نرگس است. سطح زیرکشت گل نرگس طی دو سال گذشته از ۳۷.۵ هکتار به ۴۳ هکتار افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۱۰ میلیارد ریال از محل فروش گل نرگس عاید ۷۵۰ بهره‌بردار شود.

۹۹؛ سال پرمحصول نرگس‌کاران

کارشناسان می‌گویند: اگر برودت هوا و سرمازدگی به سراغ نرگس زارها نیاید، سال خوبی برای کشاورزان رقم خواهد خورد. سالانه به طور میانگین ۱۲ تا ۲۰ میلیون شاخه گل نرگس در استان خراسان جنوبی به‌ویژه شهرستان خوسف برداشت می‌شود، اما هنوز این گل خوش‌رنگ و بو آنطور که باید جای خود را در بازارهای کشور به دست نیاورده است. به نظر می‌رسد در صورت ایجاد شرکت‌های تعاونی و ساماندهی تولید گل نرگس، قیمت گذاری درست و برنامه‌ریزی برای فرآوری و عصاره گیری گل نرگس، می‌توان ارزش افزوده قابل توجهی نصیب کشاورزان این منطقه کرد.

کد خبر 573839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha