مردم گیلان هر سال در فصل زمستان با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند که همه این گرفتاری‌ها یک ریشه مشترک دارد و آن فرسودگی اغلب امکانات و تاسیسات استان است.

برق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، زمستان سال گذشته بود که با یک بارش نسبتا سنگین برق اغلب شهرهای گیلان قطع و حمل و نقل جاده آن تقریبا فلج شده بود. اگر چه برخی نهادها تلاش می‌کردند بحران پیش‌آمده را رفع کنند اما بحران‌ها بیشتر به دلیل بهبود شرایط جوی و کاهش بارش برف رفع شد و کم‌کم مردم به زندگی عادی برگشتند.

این مشکل فقط مربوط به سال گذشته نیست. در سال‌های قبل‌تر مردم گیلان بحران‌های مشابهی را تجربه کرده‌اند و انتظار دارند روزی از این وضعیت خارج شوند اما اخیرا ۲ مسئول استان با تشریح وضعیت تاسیسات و امکانات موجود، آب پاکی را روی دست مردم ریختند تا این نتیجه حاصل شود که زمستان امسال در گیلان مانند زمستان سال گذشته است.

فرسودگی خطوط فوق توزیع برق گیلان

بهمن داراب‌زاده، مدیر عامل برق منطقه‌ای گیلان با اشاره به فرسودگی و عمر بالای ۴۰ سال خطوط توزیع برق این استان گفت: نیازمند بازطراحی برخی خطوط هستیم که این امر مستلزم صرف هزینه بالایی است. استان دارای ۲۸۵۰ مدار خطوط انتقال و فوق توزیع است و ۷۱ پست فوق توزیع برق نیز در استان گیلان وجود دارد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه در برف سال گذشته ۹۶ کیلومتر از طول خطوط فوق توزیع استان آسیب دید گفت: پست‌های ما در شرایط برف آسیب‌دیدگی ندارند، اما خطوط در معرض مستقیم برف هستند و دچار مشکلاتی می‌شوند.

وی با بیان اینکه قدمت شبکه برق استان بالاست و خطوطی که در برف سال گذشته پاره شده بودند بالای ۴۰ سال عمر داشتند افزود: متوسط عمر ۹۶ کیلومتر خطوط فوق توزیع برق استان، ۲۷ سال است.

داراب زاده با تاکید بر اینکه مأموران این شرکت از ساعات قبل از شروع بارش در نقاط حساس حضور می‌یابند تصریح کرد: در برخی نقاط دسترسی به سیم‌های برق مشکل است و نیازمند بازطراحی برخی خطوط توزیع برق در استان هستیم که این موضوع نیز مستلزم صرف هزینه بالایی است.

فرسودگی ماشین‌آلات راهداری گیلان

فریبرز مرادی، مدیر کل راهداری گیلان هم با اشاره به فرسودگی ماشین‌آلات راهداری در استان گفت: میانگین عمر این ناوگان بیش از ۳۰ سال است. بیش از ۱۳ هزار کیلومتر راه در استان گیلان داریم که این موضوع انجام عملیات راهداری با توجه به بارش‌ها را دچار مشکلاتی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۳۵۱ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری در قالب ۱۶۰ اکیپ و ۵۴۵ نفر از راهداران در جاده‌های استان فعال هستند، افزود: ۱۵ دستگاه انواع ماشین شامل انواع لودر و گریدر به سیستم راهداری استان اضافه شده است.

مدیر کل راهداری گیلان به وجود ۲۵ راهدارخانه ثابت در این استان اشاره و اضافه کرد: ۳ نقطه برای راهدارخانه سیار در استان پیش بینی شده تا بتوانیم عملیات راهداری را بهتر انجام دهیم، همچنین دپوی شن و نمک برای تسریع در عملیات راهداری نیز پیش‌بینی شده است.

مرادی با بیان اینکه میانگین عمر ناوگان راهداری گیلان بیش از ۳۰ سال است، بیان کرد: این دستگاه‌ها در طول سال برای موقعیت‌های مختلف استفاده می‌شوند و بر اساس معیارهای فنی باید نوسازی شوند. امسال از نظر نوسازی و میزان عمر ناوگان تغییر نداشتیم و تقریباً با همان امکانات پارسال به استقبال زمستان می‌رویم.

کد خبر 573790

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha