شیوه برگزاری هفتاد و یکمین جشنواره فیلم برلین به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در آلمان عوض و تمام برنامه‌های برلیناله ۲۰۲۱ آنلاین و مجازی شد.

جشنواره فيلم برلين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورایتی، گرچه قرار بود جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۱ روزهای ۱۱ تا ۲۱ فوریه سال آینده به همان شیوه همیشگی برگزار شود اما گسترده‌تر شدن شیوع کرونا و افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان کووید-۱۹ به ویژه در آلمان باعث شد مسئولان برلیناله در یک چرخش آشکار روش برگزاری و زمان جشنواره را از اساس دگرگون کنند.

بر این اساس، بخش مسابقه رسمی هفتاد و یکمین جشنواره فیلم برلین اوایل ماه مارس به شکل آنلاین و مجازی برگزار می‌شود و بازار فیلم اروپایی هم همزمان با نسخه دیجیتالی جشنواره برپا خواهد شد. ضمن اینکه برنامه‌ریزان برلیناله قصد دارند یک نسخه کوچک‌تر از رویداد اصلی را اوایل ماه ژوئن ۲۰۲۱ با نمایش برخی از فیلم‌های اکران اول در دنیا برگزار کنند.

برنامه ابتدایی مدیران برلیناله این بود که جشنواره امسال را به همان شیوه گذشته البته در ماه آوریل برگزار کنند؛ زمانی که احتمالا ویروس مرگبار کرونا ضعیف‌تر شده باشد اما دولت آلمان به عنوان پشتیبان مالی برلین حاضر به پذیرفتن هزینه‌های انسانی احتمالی نشد. هزینه برگزاری جشنواره برلین ۲۰۲۰ حدود ۲۷ میلیون یورو (۳۳ میلیون دلار) بود که بار اصلی آن بر دوش دولت آلمان است.

از سوی دیگر، تغییر زمان جشنواره برلین به ماه آوریل با تاریخ اکران بیست و پنجمین فیلم جیمز باندی همزمان می‌شد و سینماداران آلمانی نمی‌خواستند سالن‌های خود را به جای نمایش گسترده «زمانی برای مردن نیست»، به جشنواره و فیلم‌های هنری آن اختصاص بدهند. به همین دلیل، تغییر زمان برلیناله می‌توانست ضربه‌ای اساسی به اعتبار آن بزند.

سال گذشته بیش از ۱۸۵۰۰ مهمان فعال در صنعت سینما از ۱۳۲ کشور در برلین حضور یافتند و ۳۴۴۷ روزنامه‌نگار و خبرنگار از ۸۲ کشور خبرهای آن را پوشش دادند. بیش از ۴۷۹ هزار نفر هم در ۱۵ سالن و روی ۲۹ پرده شهر برلین به تماشای ۳۴۱ فیلم حاضر در بخش‌های مختلف برلیناله نشستند. از این رو، تعطیل شدن جشنواره می‌تواند یک ضربه اقتصادی بسیار بزرگ به برلین ۲۰۲۱ باشد.

کد خبر 573612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha