مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
۲ نفر

کلید تبدیل به‌منظور خاموش و روشن‌کردن لامپ‌های مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طریق این کلید به‌راحتی می‌توان لامپ دو نقطه را خاموش یا روشن کرد.

کلید پریز

البته امروزه در بسیاری از منازل مسکونی کلیدهای تبدیل کارایی سابق را ندارند و با استفاده از سنسورهای بسیار مجهز، لامپ به‌صورت خودکار خاموش یا روشن می‌شود. به‌عنوان مثال فرض کنید شما وارد آپارتمان خود می‌شوید و برای روشن کردن لامپ محوطه ساختمان از کلید تبدیل استفاده می‌کنید. سپس زمانی که وارد منزل خود می‌شوید به‌راحتی می‌توانید از کلید تبدیل دیگر لامپ محوطه را به‌راحتی خاموش کنید. درواقع با استفاده از دو کلید تبدیل توانسته‌اید لامپ یک نقطه را خاموش کنید و این موارد از مزیت‌های کلید تبدیل است.

از نظر کارایی کلیدهای تبدیل مشابه با کلید تک پل است. ولی از یک جهت باهم تفاوت دارند و تفاوت اصلی آنها در تعداد پیچ‌های اتصال و رنگ سیم‌های متصل به کلید است. افرادی که آشنایی کافی درمورد کلیدهای تک پل و تبدیل نداشته باشند، قطعاً در هنگام استفاده از این دو کلید با مشکل مواجه می‌شوند و نمی‌توانند آنها را از هم تشخیص دهند.

روش سیم‌کشی برای کلید تبدیل

روش‌های متنوعی برای انواع سیم‌کشی ساختمان و کلیدهای تبدیل وجود دارد و افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، همیشه راحت‌ترین روش را برای سیم‌کشی این کلیدها در نظر می‌گیرند. تصویر بالا یکی از روش‌های سیم‌کشی انواع کلیدهای تبدیل را نشان می‌دهد که به روش استاندار سیم‌کشی کلید معروف است.

کلید تبدیل به‌وسیله سه رشته سیم مجزا به لامپ متصل است و به نوعی ارتباط اصلی بین لامپ و کلید از طریق این سه رشته سیم انجام می‌شود. سیم‌های اتصال هم رنگ که با رنگ سبز در نقشه بالا مشخص شده است، نقش اصلی را در جریان برق ایفا می‌کنند. چنانچه سیم‌های سبز رنگ قطع شوند، جریان برق اصلی میان لامپ و کلید تقریباً قطع می‌شود.

در نقشه لوله‌هایی تحت عنوان فاز و نول وجود دارد که سیم‌های دیگر از طریق لوله‌های فاز و نول با کلید ارتباط برقرار می‌کنند و جریان دیگری نیز بین کلید و لامپ رخ می‌دهد. لوله فاز ورودی با رنگ قرمز و لوله نول ورودی با رنگ آبی در نقشه مشخص شده است. لوله فاز از طریق یک پیچ به کلید متصل شده است و دو عدد پیچ نقره‌ای رنگ کلید به‌وسیله سیم‌های سبز رنگ به هم متصل شده‌اند. پیچ کلید سمت چپ از طریق سیم قرمز به لامپ متصل است و سیم نول هم به‌صورت مستقیم و بدون اتصال به سیم دیگری به لامپ متصل شده است.

روشی که توضیح داده شد، یک روش کلی و استاندارد است که برای تمام سیم‌کشی کلیدهای تبدیل به کار گرفته می‌شود. اما روش دیگری نیز برای سیم‌کشی کلید وجود دارد که نسبت به روش اول کمی متفاوت است. نحوه سیم‌کشی در این روش نسبتاً متفاوت است و از سیم‌های بیشتری نیز استفاده شده است. در این روش لوله نول ورودی مستقیماً به لامپ متصل نیست و از طریق رشته سیم به لامپ متصل می‌شود. فاز ورودی و نول ورودی هر دو به دو پیچ کلید سمت راست متصل شده‌اند و از طریق این دو پیچ به رشته سیم سبز رنگ نیز وصل می‌شوند. در نقشه زیر تک رشته سیم قرمز رنگ وجود دارد که به‌وسیله پیچ نقره‌ای رنگ به لامپ متصل شده است. کلید سمت راست و سمت چپ دارای پیچ‌های نقره‌ای و طوسی رنگ است که پیچ طوسی رنگ به هر دو سیم سبز رنگ وصل شده است. از هر دو روش برای سیم‌کشی کلیدهای تبدیل استفاده می‌شود و معمولاً روش اول ساده‌تر است و پیچیدگی‌های روش دوم را ندارد. البته برق‌کاران از هر دو روش استفاده می‌کنند ولی افرادی که تخصص کافی در این زمینه ندارند، بهتر است که از روش استاندارد که همان روش اول است، استفاده کنند.

تفاوت بین انواع کلیدهای تبدیل با کلید تک پل و دو پل

نصب کلید تبدیل پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و سیم‌کشی آنها نسبت به کلیدهای تک پل و دو پل کاملاً متفاوت است. به‌طورکلی نصب کلیدهای تبدیل طبق دو روش قبلی انجام می‌شود و این دو روش در نصب انواع کلیدهای تبدیل تمام منازل مسکونی نیز کارایی دارد. کلید تبدیل به لحاظ شکل و ظاهر کاملاً شبیه به کلیدهای تک پل و دو پل است ولی عملکرد این کلیدها باهم متفاوت است. نحوه اتصال و نصب کلیدهای تبدیل در مقایسه با کلیدهای ساده پیچیده‌تر است و هنگام نصب این کلیدها باید از افراد متخصص در این زمینه بهره گرفته شود. در کلیدهای تک پل و دو پل گاهی ممکن است که برای خاموش یا روشن کردن لامپ از دو محل شود ولی این قابلیت در کلید تبدیل وجود ندارد و به‌راحتی می‌توان از یک مکان چندین لامپ را خاموش و روشن کرد.

در هنگام نصب کلیدهای تبدیل به چه نکاتی باید توجه شود؟

نصب انواع کلیدهای تبدیل باید طبق اصول استاندارد مهندسی انجام شود و برق‌کاران برای نصب این کلیدها باید زمان بیشتری را صرف کنند تا افرادی که از کلید تبدیل استفاده می‌کنند، با مشکل روبرو نشوند. نحوه اتصال سیم‌های مختلف در نصب کلید بسیار اهمیت دارد و چنانچه حتی یک سیم به‌درستی متصل نشود، امکان بروز حادثه در آن محل نیز وجود دارد. نوع سیم‌هایی که برای نصب کلید به کار گرفته می‌شوند نیز حائز اهمیت است و هرچه سطح کیفی سیم‌های متصل بالاتر باشد، کارایی کلیدهای برق تبدیل نیز بهتر خواهد بود.

از کلیدهای تبدیل بیشتر برای مکان‌هایی که یک ورودی و خروجی دارند (مانند راهرو و اتاق) استفاده می‌شود و در این نوع کلیدها در سایر مکان‌ها عملکرد خوبی نخواهند داشت. لازم به ذکر است که از کلیدهای تبدیل می‌توان به‌عنوان کلید یک پل نیز استفاده کرد ولی در زمان سیم‌کشی باید یکی از پیچ‌های پشت کلید را نادیده گرفت و به آن پیچ نباید هیچ سیمی متصل کرد.

نحوه نصب و سیم‌کشی کلید تبدیل اهمیت فراوانی دارد و افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، باید اطلاعات خود را افزایش دهند. افرادی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نصب انواع کلیدهای برق دارند، می‌توانند به وب‌سایت www.venusgroup.ir مراجعه کنند و از جزئیات و نحوه کار مطلع شوند.

کد خبر 573483

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha