مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

در این بازه زمانی که به واسطه همه گیری ویروس کرونا، تمام بازارهای خرد و کلان دنیا با مشکل مواجه شده، بازار مسکن نیز با افزایش افسارگسیخته قیمت ها واکنش منفی خود را طی ۹ ماه نخست سال ۹۹ نشان داد. گفتنی است در این شرایط، مستاجران بیشترین آسیب را دیده اند که اعمال چند تغییر اساسی، می تواند بسیاری از چالش های آنها را رفع کند.

image-20201216101223-1.jpeg

پس از هر فراز و نشیب اقتصادی و سیاسی، بخش های مختلف با نوساناتی مواجه می شوند که به طور معمول بازار بورس، ارز و طلا پیشقدم این تغییرات هستند. پس از آن، بخش مسکن به عنوان آخرین بازار کلان اقتصادی، به اتفاقات واکنش نشان می دهد که دلیل این امر، فاصله زمانی تولید و بهره برداری مسکن است.

از طرفی کشورما که پیش از همه گیری ویروس کرونا با مشکلات تحریم و نرخ ارز درگیر بود، با پدید آمدن اپیدمی کرونا، به سمت عمق رکود پیش رفت و بازارهایی همچون مسکن، که سالهاست در شرایط نابسمان تولید و گرانی به سر می برد را از کنترل خارج کرد و قیمت مسکن را به شکل ناباورانه ای افزایش داد.

مستاجران، آخرین قربانیان رکودهای اقتصادی

این افزایش بیش از اندازه قیمت مسکن، همه اقشار جامعه را تحت تاثیرقرارداد و تامین نیاز مسکن را برای مردم بیش از اندازه سخت کرد. اما  قشری که بیش از همه آسیب دیده، مستاجران هستند که با افزایش بیش ازحد قیمت مسکن، نرخ اجاره بهای آنها نیز افزایش پیدا کرده است. به طوری که بسیاری از اجاره نشینان، مجبور به تغییر محل سکونت خود به جنوب یا حومه شهر شدند و یا با کاهش متراژ خانه، به صورت موقت چالش افزایش اجاره را پشت سر گذاشتند. گفتنی است این مهم در کنار مشکلاتی که برای کسب و کارها ایجاد شده، فشاردوچندانی به مستاجران وارد کرده. از این رو به نظر می رسد وقت آن رسیده متولیان سیاستگذار این بخش، ساماندهی بازار اجاره را در اولویت نخست فعالیت های خود قرار دهند.

اما راه ساماندهی این بخش چیست؟ در ابتدا باید مدنظرداشته باشیم بهترین راه بهبود شرایط بازار اجاره، افزایش تولید و رونق در خرید و فروش مسکن است. به این صورت هرچه عرضه خانه های ارزان بیشتر شود و توان مالی مردم برای خرید یا اجاره خانه افزایش یابد، چرخه اقتصادی بازار مسکن به گردش درآمده و ارزش افزوده های متعدد آن نمایان می شود. اما در شرایط فعلی که اقتصاد کشور به مرحله هشدار رسیده، می توان اجاره نشینان را از طریق اعمال قوانین بازدارنده برای افزایش اجاره بها و ارائه تسهیلات ارزان، برای بالابردن ودیعه مسکن حمایت کرد.

گفتنی است یکی از راه حل های اساسی در این شرایط، اعمال قانون قراداد بلند مدت بین ۵ تا ۱۰ سال است. به این صورت مالک و مستاجر می دانند تا ۵ سال دیگر هیچ افزایش اجاره ای در نظر گرفته نمی شود و حتی می توان با مشخص کردن میزان معینی، نرخ مشخصی برای سالهای بعد تعیین کرد. به این صورت مستاجران می توانند برای پرداختی های خود، برنامه ریزی کرده و از استقرار درمحل سکونت خود تا ۵ سال مطمئن باشند.

شفافیت، نکته کیلیدی توسعه بازار اجاره

لازم به ذکر است تمام قوانین و سیاستگذاری ها، به شرط ایجاد فضای شفاف در بازار مسکن و افزایش آگاهی مردم کارساز است و اگر این دو عامل وجود نداشته باشد، همچون سالهای پیش سوداگران وارد عمل شده و از آب گل الود ماهی می گیرند. گفتنی است این مهم مدتی است با فعالیت مجموعه های دانش بنیان فعال در حوزه املاک همچون سامانه کیلید، ساماندهی شده است که علاوه بر ایجاد فضایی شفاف، در تمام بخش ها آگاهی ملکی مردم را افزایش می دهد.

این سامانه تخصصی با بهره گیری از هوش مصنوعی، تمام اطلاعات موجود در پست پارسل های شهری و سامانه سابا را جمع آوری و طبقه بندی می کند. در نهایت این دیتاها به صورت اطلاعات یکپارچه وابزارهای کاربردی در اختیار مردم و مشاورین املاک قرار می گیرد. گفتنی است بخشی از این دیتاها در بخش اطلاعات بازار مسکن به کار گرفته می شود تا مردم و فعالان این بخش، روند تغییرات قیمت مسکن، در بازه های زمانی مختلف را به صورت نمودار مشاهده کنند. از سوی دیگر کیلید با استفاده از هوش مصنوعی فرآیند جستجو و انجام معاملات ملکی را به صورت قابل توجهی بهینه سازی کرده است. به طوری که متقاضی با وارد کردن سلایق و نیازهای ملکی خود، در کمترین زمان به خانه رویایی خود که هوش مصنوعی از بین فایل های آماده عرضه پیدا کرده است، می رسد. 

لازم به ذکر است کیلید با افزایش آگاهی مردم از طریق بسترهای مختلف، ساماندهی این بخش را در دستور کار خود قرارداده است. از این رو متقاضیان اجاره آپارتمان در نیاوران، اجاره آپارتمان در فرمانیه و متقاضیان اجاره آپارتمان در میرداماد می توانند مشخصات مهم و کاربردی این محله ها را در ادامه مطالعه کنند.

اجاره آپارتمان در نیاوران

نیاوران از گذشته به عنوان یکی از محله های لوکس شمال تهران معروف بود و همچنان فقط اقشار پردرآمد جامعه می توانند از عهده خرید یا اجاره آپارتمان در نیاوران بربیایند. چرا که طبق آمار بخش اطلاعات بازار مسکن کیلید، قیمت خرید آپارتمان مسکونی بالای ۱۵۰ متر در این محله، ۷۷ میلیون تومان ثبت شده است.

گفتنی است فرمول تبدیل قیمت مسکن به رهن و اجاره که بین یک چهارم تا یک ششم قیمت ملک است، در این بازه زمانی کارساز نیست. از این رو قیمت های اجاره آپارتمان در نیاوران در سامانه کیلید موجود است که می توانید برای دریافت و مشاهده فایلهای متعدد آماده عرضه در این منطقه، وارد بخش رهن و اجاره شده و در بخش عنوان محله، نیاوران را انتخاب کنید. همچنین مشخص کردن محدوده مورد نظر از روی نقشه نیز امکان پذیر است تا علاوه بر مشخص کردن مکان دقیق ملک موردنظرتان، از نقشه حرارتی کیلید هم استفاده کنید.

اجاره آپارتمان درفرمانیه

یکی دیگر از محله های پرتقاضا در منطقه یک، فرمانیه است. این محله از شمال با نیاوران، از شرق با خیابان پاسداران و محله اقدسیه، ازغرب با دزاشیب و از جنوب با بزرگراه صدر و چیذر همسایه است. خیابان فرمانیه که به شهید دکتر لواسانی تغییر نام داده، از چهارراه فرمانیه در شرق آغاز شده و به چهارراه کامرانیه و بلوار اندرزگو در غرب می‌رسد.

گفتنی است قیمت خرید یا اجاره آپارتمان در فرمانیه نیز همچون سایر محله های منطقه یک، به صورت افسارگسیخته ای افزایش داشته و طی یکسال اخیر، ۱۰۵ درصد گرانتر شده است. به این صورت هر متر مربع آپارتمان مسکونی نوساز بین ۸۵ تا ۱۵۰ متر در این محله، با نرخ ۵۸ میلیون تومان خرید و فروش می شود. گفتنی است این قیمتها مربوط به روزهای پایانی آبان ماه ۹۹ است.

اجاره آپارتمان در میرداماد

ساکنین و متقاضیان سکونت در محله هایی همچون میرداماد، از نزدیکی این محله به اکثر مراکز مهم شهر بهره می برند. چراکه اکثر سازمانها و شرکتهای دولتی و خصوصی، در حوالی میدان ونک، آرژانتین و بلوار نلسون ماندلا واقع شده که همه آنها در مجاورت میرداماد قرار دارند. این مهم با توجه به ترافیک بسیار زیاد تهران، امری مهم است و متقاضیان خرید یا اجاره آپارتمان در میرداماد، روزانه حداقل ۲ ساعت در زمان خود صرفه جویی می کنند.

گفتنی است دسترسی آسان تنها مزیت سکونت درمیرداماد نیست. این محله با وجود تردد زیاد در خیابان اصلی اش، کوچه هایی کاملا خلوت و پهن دارد که بدون ترافیک و ازدحام جمعیت بوده و کاملا مناسب سکونت خانواده هاست. شایان ذکر است طبق آمار بخش اطلاعات بازار مسکن کیلید، آخر آبان ماه، قیمت خرید ملک مسکونی در این محله، ۵۲ میلیون تومان بوده است.

همچنین متقاضیان اجاره آپارتمان درمیرداماد، می توانند به راحتی وارد سامانه کیلید شده در بخش اجاره آپارتمان های مسکونی، میرداماد را انتخاب کنند و در میان انبوهی از فایل های آماده عرضه که قیمت آنها هم درج شده، واحد مناسب با نیاز و سلایق خود را پیدا کنند. بدین صورت امکان جستجو از طریق هوش مصنوعی، پیدا کردن خانه از طریق اعمال فیلتر، مشخص کردن محدوده مورد نظر روی نقشه و سیستم واقعیت افزوده در کیلید فراهم شده است تا کاربران بتوانند به روش دلخواهشان ملک مناسب خود را پیدا کنند.

کد خبر 573220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha