مدیر پایگاه جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه از صدور دستور انتقال محل کارخانه قند به خارج از حریم چغازنبیل خبر داد.

چغازنبیل

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عاطفه رشنویی با اشاره به دستور انتقال محل کارخانه قند به خارج از حریم چغازنبیل از سوی استاندار خوزستان در تیرماه امسال گفت: قرارداد واگذاری زمین برای احداث این کارخانه در حریم چغازنبیل فسخ شد. طبق قانون برای مکان‌یابی و امکان‌سنجی دوباره باید از میراث فرهنگی استعلام شود و وزارت میراث فرهنگی آماده است برای تولیدکنندگان یا واگذارکنندگان استعلام کند تا مشخص شود نقطه جدید برای احداث کارخانه مجاز است یا خیر.

رشنویی با بیان اینکه خط ضوابط حریم و حریم حفاظتی چغازنبیل روشن و مشخص است، اظهار کرد: احداث کارخانه صنایع سنگین یا شهرک‌های صنعتی در حریم درجه یک و ۲ ممنوع و واگذار کردن هر قطعه زمین برای هر کاری قبل از اینکه از میراث فرهنگی مجوز گرفته شود محکوم به شکست است. سرمایه‌گذاران استان خوزستان باید قبل از اینکه به فکر واگذاری زمین باشند برای جلوگیری از هدررفت زمان و اینکه ضرری متوجه کسی نشود قبل از هرگونه مکان‌یابی استعلام‌های مورد نظر را انجام دهند.

 چندی پیش عملیات ساخت یک کارخانه قند در حریم چغازنبیل خبرساز شد؛ میراث فرهنگی به استعلام این کارخانه جواب منفی داد و مجوز جهاد کشاورزی برای احداث باطل شد. معبد زیگورات چغازنبیل نخستین اثر باستانی ثبت جهانی ایران در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش و ۲۰ کیلومتری هفت‌تپه در شمال خوزستان واقع است.

این سازه سال ۱۹۷۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت. محوطه باستانی هفت‌تپه در بخش جنوب شرقی شهرستان شوش در فاصله ۱۵ کیلومتری آن واقع شده است.

کد خبر 572876
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha