نمایندگان الکترال ۵۰ ایالت آمریکا که امروز برای انتخاب رئیس جمهور آمریکا در ایالت‌های خود به پای صندوق‌های رای رفته بودند، رسما جو بایدن را به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده برگزیدند.

جو بايدن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مردم آمریکا بیش از یک ماه پیش به رئیس جمهوری مورد نظرشان رای دادند اما نتیجه نهایی و رسمی انتخابات امروز توسط ۵۳۸ رای کالج الکترال تعیین شد.

در رای گیری امروز جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب با عبور از حدنصاب ۲۷۰ رای الکترال، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد.

مجمع گزینندگان یا کالج الکترال دقیقا چیست؟

بنیانگذاران آمریکا در زمان تدوین قانون اساسی به این می‌اندیشیدند که چگونه کشور جدیدشان باید رهبر خود را انتخاب کند و در نهایت سیستم کالج الکترال را مطرح کردند. این ترکیبی میان انتخاب یک رئیس جمهوری با آرای مردمی و ورود کنگره برای انتخاب رئیس جمهوری است.

براساس قانون اساسی، ایالت‌ها تعداد برگزینندگانی برابر با شمار کلی کرسی‌هایشان در کنگره دارند؛ دو سناتور به علاوه تعداد قانونگذاران آنها در مجلس نمایندگان آمریکا. به جز دو مورد استثنا که در مین و نبراسکاست، مابقی ایالت‌ها تمامی آرای کالج الکترال خودشان را به برنده آرای مردمی در ایالت خودشان اختصاص می‌دهند.

کالج الکترال بیش از دو قرن است که هدف انتقاد قرار دارد. ممکن است شخصی برنده آرای مردمی ‌شود، اما در انتخابات ببازد. این اتفاق دو مرتبه در دو دهه گذشته رخ داده است؛ سال ۲۰۰۰ با انتخاب جورج بوش و سال ۲۰۱۶ زمانی که دونالد ترامپ در آرای مردمی با اختلاف حدود سه میلیون رای مقابل هیلاری کلینتون باخت.   

کد خبر 572840

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha