​​​​​​​در بسایری از موارد بهتر است پیش از تماس با تعمیرکار بتوانید از آسیب احتمالی خودرو مطلع شوید.

image-20201214154218-1.jpeg

یکی از قطعاتی که در بخش های فنی خودرو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و می تواند باعث از کارافتادن هر کدام از این بخش ها شود بلبرینگ خودرو است.

بلبرینگ و رولبرینگ و یاتاقان از اجزای پرکاربرد صنعت هستند که در صنعت خودروسازی نیز به کار گرفته می‌شوند. به‌طورکلی این اجزا در هر سیستمی که تعدادی قطعه روی هم حرکت کنند استفاده می‌شود تا اصطکاک سطح را کمتر کند. در خودرو نیز قطعات چرخنده بسیار زیاد است و اصلی‌ترین کاربرد آن‌ها در سیستم انتقال قدرت خودرو است که قدرت تولیدشده توسط موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

در کدام قسمت‌های خودرو از بلبرینگ و رولبرینگ استفاده شده و مشکلات آن‌ها چیست؟

- گیربکس، قلب تپنده بخش محرکه خودرو

درصورتی‌که در خودروی شما اشکال در جا زدن دنده وجود داشته باشد یا هنگام تعویض دنده سروصداهای ناهنجاری به گوش برسد باید به فکر تعمیر رولبرینگ گیربکس بیفتید. در گیربکس خودروها به‌منظور نگهداری دنده‌ها از رولبرینگ استوانه‌ای استفاده می‌شود. رولبرینگ مورداستفاده در این بخش باید تحمل بار بالایی داشته باشد و متناسب با دنده سرعت انتقال قدرت را تنظیم کند. اشکالات موجود در رولبرینگ گیربکس معمولا در هنگام تعویض دنده بروز می‌کند.

- چرخ‌ها، بخش حیاتی در جابجایی خودرو

اگر با سر و صداهای نامربوط در بخش چرخ خودرو در حین حرکت رو برو هستید باید بدانید که یکی از قطعاتی که باید حتما توسط یک متخصص حرفه ای کنترل شود بلبرینگ چرخ خودرو است. این خرابی می تواند در ادامه به مشکل قفل کردن چرخ نیز منجر شود.

ازآنجایی‌که چرخ‌های خودرو همواره در حال چرخش هستند، بیشترین آسیب در بلبرینگ مورداستفاده در چرخ خودرو ایجاد می‌شود. بلبرینگ‌های مورداستفاده در این بخش از نوع فولادی بوده و دارای اندازه متوسطی است. ازآنجایی‌که این بلبرینگ‌ها کل وزن خودرو را تحمل می‌کنند، باید مقاومت بالایی داشته باشند. همچنین سرعت زاویه‌ای آن‌ها نسبت به سرعت چرخ خودرو تعیین می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که بلبرینگ چرخ‌های جلو و عقب مقاومت متفاوتی دارند.

در بلبرینگ چرخ ممکن است اشکالات متعددی رخ دهد که بیشتر آن‌ها منجر به شکستن ساچمه‌ها یا در موارد بدتر خرد شدن بلبرینگ می‌شود. این مشکلات می‌تواند ناشی از نصب نادرست بلبرینگ باشد. علت بروز این مشکل مراجعه به یک تعمیرکار نابلد یا استفاده از قطعات نامرغوب است. یکی دیگر از دلایل آسیب به بلبرینگ چرخ رانندگی غیر ایمن در جاده‌های ناهموار است. به این معنا که راننده هنگام رسیده به دست‌اندازها یا چاله‌های جاده سرعت خود را کنترل نکرده و با سرعت بالا از روی آن‌ها عبور می‌کند. تغییر بار بلبرینگ نیز می‌تواند باعث خرابی آن شود. افزایش بار وارد بر بلبرینگ در اثر استفاده از لاستیک‌هایی با اندازه نامناسب یا اشکال در کمک‌فنرها رخ می‌دهد.

- دینام، مرکز مولد برق خودرو

در مورد بلبرینگ دینام خودرو باید بدانید که به‌طورکلی علائمی نظیر کم شدن نور چراغ‌ها، روشن نشدن ماشین با تک استارت و ایجاد بوی سوختگی پس از روشن شدن موتور از نشانه‌های خرابی بلبرینگ دینام است.

ازآنجایی‌که بر روی دینام خودرو بار زیادی قرار نمی‌گیرد، این بلبرینگ‌ها نیازی به مقاومت بالا ندارند. مهم‌ترین ویژگی بلبرینگ دینام توانایی انتقال حرارتی بهتر و کاهش میزان اصطکاک تولید شده است. زیرا حرارت تولید شده در دینام بالا است و روان کاری بلبرینگ برای کاهش اصطکاک و گرمای تولید شده دارای اهمیت زیادی است. در چنین مواردی لازم است بلبرینگ دینام را تعویض کنید. زیرا خرابی این بلبرینگ قابل تعمیر نیست. توجه کنید که بلبرینگ تعویض شده باید کاملا با بلبرینگ قبلی هم‌اندازه باشد و ترجیحا هردو از یک برند باشند. درصورتی‌که امکان تهیه بلبرینگ از همان برند وجود ندارد، حتما به جنس و ابعاد آن توجه کنید و بلبرینگی با همان مشخصات را در دینام خودرو جایگزین کنید.

- کلاچ، یاور همیشگی جعبه دنده

رانندگی با کلاچ مشکل دار همیشه می تواند برای شما مشکل ساز باشد؛ به خصوص که در شهرهای بزرگ و پر ترافیک زندگی می کنید این مشکلات باعث خواهند شد از خودروی خود خسته شوید. عملکرد بلبرینگ کلاچ رابطه مستقیمی با طول عمر صفحه کلاچ دارد بنابراین باید در صورت مشاهده یکی از نشانه‌های زیر برای بررسی بلبرینگ کلاچ به تعمیرکار مراجعه کنید.

- در فشردن کلاچ با مشکل مواجه هستید و احساس می‌کنید سفت شده است.

- پس از فشردن یا رها کلاچ صداهای عجیب به گوش می‌رسد.

- کلاچ بدون آنکه به آن فشاری وارد کنید می‌لرزد.

- در هنگام تعویض دنده با مشکل مواجه هستید.

در صورت مشاهده این مشکلات بلافاصله خودرو را نگه دارید و با یک تعمیرکار تماس بگیرید. در برخی موارد با یک روغن‌کاری ساده مشکل حل می‌شود. اما در مواردی که در زمان مناسب به تعمیرکار مراجعه نکرده باشید نیاز به تعمیر یا تعویض بلبرینگ یا رولبرینگ کلاچ یا تعویض کامل صفحه کلاچ است.

به نسبت دیگر بلبرینگ‌های موجود در خودرو، بلبرینگ کلاچ دوام طولانی‌تری دارد. البته در بعضی خودروها از رولبرینگ برای انتقال قدرت کلاچ استفاده می‌شود.

یاتاقان در خودرو چه کاربردی دارد؟

یاتاقان زدن خودرو می‌تواند به دلایل متفاوتی چون بی‌کیفیت بودن روغن موتور، اشکال در سیستم خنک‌کننده، آلوده شدن محل یاتاقان در اثر رانندگی در جاده‌های پر گردوغبار یا گل‌آلود، بالا رفتن بیش‌ازاندازه دور موتور و فرسودگی قطعات رخ دهد. در چنین مواردی باید حتما به یک تعمیرکار ماهر مراجعه کنید. چرا که هرگونه اشتباهی در تعمیر یاتاقان یا اجزای مربوط به آن می‌تواند باعث سوختن موتور شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل نیز باید به طور مرتب روغن موتور خودرو را تعویض کنید و آب موتور را چک کنید. همچنین سرویس‌های مربوط به چک موتور و سیستم‌های خنک‌کننده و روغن‌کاری را به طور منظم انجام دهید تا در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل بلافاصله آن را برطرف کنید.

یاتاقان در خودرو به‌منظور ارتباط میل‌لنگ و شاتون با یکدیگر یا دیگر اجزای خودرو که باید بر روی هم بغلتند استفاده می‌شود. به همین دلیل اهمیت روان کاری در آن‌ها بسیار بالا است. این روان کاری می‌تواند از طریق گریس یا روغن انجام گیرد. درصورتی‌که یاتاقان دارای روغن کافی نباشد اصطکاک بالا رفته و اجزای فلزی خودرو بر روی هم کشیده می‌شوند. همچنین ممکن است دمای کاری یاتاقان به دلیل اشکال در سیستم خنک‌کننده بالا رفته و شکل اصلی خود را از دست بدهد. در چنین شرایطی تعمیرکاران از اصطلاح یاتاقان زدن استفاده می‌کنند.

خرید یاتاقان

خریدهای اینترنتی از سایت‌ها به صورت آنلاین این امکان را فراهم می‌کند که افراد مشخصات محصولات را به دقت بررسی کرده و حتی به مقایسه قیمت‌ها با هم بپردازند. هر چه یک سایت معتبرتر بوده و بیشتر در سطح بین‌المللی فعالیت کند، اطمینان خاطر بیشتری برای خرید از سایت به مشتری القا خواهد کرد. این اطمینان بیشتر خواهد شد وقتی که امکان تعویض قطعه خریداری شده تا ۲۴ ساعت پس از خرید امکان داشته باشد. شرکت بین المللی SKF دارای ۵۰ نمایندگی‌ بلبرینگ SKF در سرتاسر جهان است و محصولات خود در زمینه بلبرینگ و رولبرینگ را با استاندارد بالا و کیفیت بسیار عالی عرضه می‌کند. یکی از نمایندگی‌های این شرکت در دنیا، متعلق به آقای شکرالهی در ایران است.

کلام آخر

بلبرینگ، رولبرینگ و یاتاقان از اجزای اصلی خودرو هستند که به حرکت درست آن کمک می‌کنند. اشکال در هریک از این اجزا می‌تواند خودروی شما را با مشکلات جدی مواجه کرده و هزینه‌های زیادی روی دست شما بگذارد. بنابراین درصورتی‌که نشانه‌های ذکرشده در این مقاله را مشاهده کردید، به سرعت به تعمیرکار مراجعه کنید و از فروشگاه‌ های معتبر کالای خود را تهیه کنید.

کد خبر 572771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha