یک جمعیت‌شناس گفت: میزان ازدواج در ایران کاهش پیدا نکرده است، دلیل این موضوع این است که جمعیتِ در معرض ازدواج و جمعیت زنان و مردان ما به دلیل کاهش باروری از دهه ۷۰ به بعد رو به کاهش رفته و همین موضوع سبب شده که به نظر می‌رسد آمار ازدواج کاهش یافته در حالی که نسبت به کاهش جمعیت، کاهشی در میزان ازدواج نداشته‌ایم.

ازدواج - جوانان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر شهلا کاظمی‌پور جمعیت‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: آمار ثبت ازدواج از سوی سازمان ثبت احوال کشور اعلام می شود که طبق این آمار در بهار و تابستان امسال و با توجه به شیوع ویروس کرونا در سطح کشور ۲۸۸ هزار مورد ازدواج ثبت شده است که نسبت به سال های قبلی تغییر زیادی نکرده و روند همیشگی سال‌های اخیر خود را داشته است که به نظر می رسد تا پایان سال جاری به رقمی حدود ۵۸۰ هزار مورد ثبت هم برسد.

وی گفت: آمار نشان می‌دهد که کرونا روی آمار ازدواج‌ تاثیری نداشته و نگرانی از این بابت وجود ندارد، درمجموع تعداد ازدواج‌های بعد از سال ۹۰ که ۸۳۴ هزار مورد ازدواج در کشور بود، روند نزولی به خود گرفته که آخرین آمار براساس سرشماری سال ۹۵، ۶۶۶ هزار مورد ازدواج بود.

دکتر کاظمی‌پور اظهار کرد: سازمان ثبت احوال می‌گوید آمار ازدواج در کشور رو به کاهش است اما اعتقاد ما این است که نباید روی ارقام خام کار کنیم. چون از دهه ۷۰ به بعد کاهش ولادت و باروی را داشتیم. به دنبال آن شاهد کاهش داوطلبان کنکور هستیم. درنتیجه باید انتظار کاهش روند ازدواج در کشور را هم داشته باشیم. پس صرفا مسائل و مشکلات اقتصادی و عدم تمایل به جوانان در بحث ازدواج مطرح نیست. بلکه کاهش جمعیتِ در سنِ ازدواج هم باید در کنار سایر موضوعات دیگر دیده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران به آمار مجردان کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس سرشماری های صورت‌گرفته در سال ۸۵، زنان مجرد ۱۵ سال به بالای کشور حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بودند که این رقم در سال ۹۰ به ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و در سال ۹۵ به ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رسید.

کاظمی‌پور با تاکید بر اینکه به نظر بنده میزان ازدواج در ایران کاهش پیدا نکرده است افزود: دلیل این موضوع هم این است که جمعیت در معرض ازدواج و جمعیت زنان و مردان ما به دلیل کاهش باروری از دهه ۷۰ به بعد رو به کاهش است.

این جمعیت‌شناس افزود: سن ازدواج در ایران افزایش پیدا کرده و به عبارتی ازدواج در کشور به تاخیر افتاده است. به طوری که اگر در گذشته خانمی نهایتا ۲۰ تا ۲۵ سال در خانه پدری خود زندگی می کرد، این عدد امروز به حدود ۳۰ تا ۳۵ سال و بعضا به ۴۰ سال رسیده است. این آمار در میان آقایان بیشتر است. اما آمار ازدواج کم نشده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ازدواج از آن نوع پدیده‌های اجتماعی است که درنهایت اتفاق می‌افتد. به طوری که ۹۸ درصد افراد جامعه درنهایت ازدواج می‌کنند. اما ممکن است این امر به دلایلی با تاخیر صورت گیرد.

کد خبر 572707

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha