سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در صورتی که نتایج آزمایش بالینی واکسن ایرانی کرونا در دی‌ماه امسال مثبت باشد، پیش‌بینی می‌شود که تزریق و استفاده عمومی واکسن از تیرماه سال آینده آغاز شود.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت امروز دوشنبه در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونای استان مازندران در ساری اظهار کرد: هم اکنون ۴ شرکت داخلی برای تولید واکسن ایرانی کرونا فعال هستند که تولیدات یک شرکت مرحله آزمایش بالینی واکسن خود را اوایل دی ماه سال جاری شروع می‌کند.

وی اضافه کرد: در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش بالینی واکسن ایرانی، پیش‌بینی می‌شود که اوایل تیرماه سال جاری روی افراد مشمول که گروه‌های با ریسک بالا هستند، استفاده شود.

دکتر لاری گفت: براساس برنامه‌ریزی در صورت خرید واکسن و حتی تولید داخلی آن، واکسن در مرحله نخست بر روی حدود ۲۰ درصد از جمعیت ایرانی انجام می شود که اولویت با گروه‌های پرخطر و افرادی که در معرض خطر بالایی از ابتلا به ویروس قرار دارند، خواهد بود.

تحریم‌ها خرید واکسن را به تاخیر انداخته است

معاون وزیر بهداشت در ادامه به تلاش دولت برای خرید واکسن خارجی نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر پیگیری دریافت واکسن از کواکس (برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان بهداشت جهانی) که حدود ۱۸۶ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی عضو آن هستند، از سه کشور دیگر نیز رایزنی برای خرید واکسن در دست اجرا است.

دکتر لاری کشورهایی که وزارت بهداشت و درمان در حال رایزنی برای خرید واکسن کووید ۱۹ از آنهاست را شامل هندوستان، روسیه و چین اعلام کرد و اظهار داشت: به دلیل تحریم آمریکا، مبادلات ارزی برای خرید این واکسن‌ها و حتی واریز حق مشارکت ایران در کواکس هم با مشکل مواجه است.

او گفت: وزارت بهداشت با وجود مشکلات پیشرو برای مبادلات ارزی جهت خرید واکسن، با همکاری برخی دستگاه‌ها پیگیری های خود را ادامه خواهد داد و در روزهای اخیر گزارش‌های امیدوارکننده‌ای برای به نتیجه رسیدن رایزنی ها به منظور خرید واکسن داده شد.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان اظهار کرد: به هرحال وزارت بهداشت و درمان مصوبه قانونی و منابع ارزی مورد نیاز را برای خرید واکسن کرونا در اختیار دارد، ولی به دلیل تحریم، تبادل ارزی این خرید تاکنون به تاخیر افتاده است.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی که هنوز تولید واکسن داخلی و خرید خارجی آن به نتیجه نرسیده، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها در دستور کار ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا قرار دارد و اجرای برخی طرح‌ها ازجمله طرح شهیدسلیمانی نیز برای ردیابی مبتلایان و کنترل کووید-۱۹ در حال اجرا است.

انجام ۵۰ هزار تست روزانه کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان در ادامه صحبتش از انجام ۵۰ هزار تست روزانه کرونا در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر روزانه به طور میانگین ۵۰ هزار تست کرونا در مراکز دولتی و خصوصی سراسر کشور انجام می شود و به زودی آمار تست سریع کرونا هم در کشور به ۱۰۰ هزار نفر در روز می رسد.

دکتر لاری میانگین هزینه تست PCR را با احتساب دفترچه شرکت‌های بیمه‌ای در مراکز دولتی و غیردولتی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر اعلام کرد و گفت: کیت‌های تست سریع کرونا در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع شده و با تکمیل مراحل آموزشی چگونگی تست‌گیری به مجریان، این برنامه در سطح استان ها با سرعت بیشتری اجرایی خواهد شد.

این مسئول همچنین به طرح تردد با کارت ملی در اماکن عمومی اشاره کرد و گفت: براساس این طرح، تمام افراد در سراسر کشور باید برای حضور در اماکن عمومی و سفرها کارت ملی به همراه داشته باشند و با نهادینه شدن این طرح امکان بازگشایی اماکن متبرکه نیز می تواند در دستور کار قرار گیرد.

معاون وزیر بهداشت و درمان  هدف از اجرای این طرح را کنترل هوشمند افرادی عنوان کرد که تست ابتلا به ویروس کرونای آنها مثبت اعلام شده و نیازمند رصد و پایش هستند تا زنجیره انتقال بیماری قطع شود.

کد خبر 572691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha