مدیرکل سلامت شهرداری تهران اعلام کرد: طرح ردیابی ارتباطات بیماران کرونایی با همکاری وزارت بهداشت و مشارکت خانه‌های سلامت در سطح محلات پایتخت و در قالب طرح ملی شهید قاسم سلیمانی در حال اجراست.

تست كرونا

به گزارش همشهری آنلاین، زینب نصیری با اعلام این خبر اظهار داشت: این طرح در پی امضای تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت بهداشت با سازمان بسیج مستضعفان در قالب طرح ملی شهید قاسم سلیمانی و در شهر تهران با مشارکت خانه‌های سلامت و سرای محلات زیرمجموعه شهرداری تهران و همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران و شهیدبهشتی اجرا می‌شود.

وی گفت: در طرح ردیابی ارتباطات بیماران کرونایی، افراد مبتلا به کرونا که از طریق سامانه ۴۰۳۰ و یا مراجعه آنان به مراکز ۱۶ ساعته وزارت بهداشت و مراکز درمانی شناسایی شدند، افرادی که با آنان در مکان‌های مختلف در ارتباط بودند نیز شناسایی و با این افراد تماس گرفته می‌شود و این روند تا ۶ مرحله ارتباطات افراد با مبتلایان را بررسی می‌کند.

نصیری افزود: اگر افراد علائم بیماری را داشته باشند، به آنان توصیه می‌شود که در خانه قرنطینه شوند یا اگر علائم ندارند و ممکن است ناقل باشند از آنان خواسته می‌شود برای انجام تست PCR به مراکز پیش‌بینی شده مراجعه کنند. در این روش افرادی که می‌توانستند ناقل یا حتی در مراحل ابتدایی بیماری باشند سریع شناسایی می‌شوند.

وی بیان کرد: با توجه به تعداد محدود مراکز جامع سلامت یا مراکز ۱۶ ساعته در تهران، با همکاری وزارت بهداشت و بهره‌مندی از ظرفیت خانه‌های سلامت و سرای محلات در ۳۵۲ محله پایتخت، سعی کردیم افراد بتوانند در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین فاصله مکانی برای انجام معاینه و تست رایگان در این پایگاه‌ها حضور پیدا کنند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: این روند ابتدا در منطقه ۱۸ به صورت پایلوت آغاز شد و بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در این پایگاه از حدود یکهزار و۵۰۰ نفری که تست PCR گرفته شده، نتایج بیش از ۳۰ درصد تست آنان مثبت بوده و نشان می‌دهد که طرح ردیابی ارتباطات بیماران کرونایی برای شناسایی بیماران، ناقلین و شکست زنجیره انتقال کرونا چقدر می‌تواند موفق باشد که در همین راستا در تلاشیم تا در تمامی محلات شهر تهران توسعه پیدا کند.

نصیری با اشاره به همکاری اداره کل سلامت شهردای تهران با وزارت بهداشت در اجرای طرح غربالگری در فروردین و اردیبهشت ماه امسال اظهار داشت: تدوین دستورالعمل و راهنمایی کنترل محیطی برای مقابله با کرونا ویژه سازمان‌ها و اماکن شهرداری، اجرای مداخلات روانی اجتماعی ویژه خانواده‌های داغدار از کرونا، تشکیل کارگروه علمی تخصصی سوگ و اجرای طرح سوگ آنلاین ویژه سوگواران خاموش از اقدامات این اداره کل در شرایط شیوع کروناست.

وی گفت: برگزاری برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی، تولید محتوای آموزشی و اطلاع‌رسانی با محوریت کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی و اجرای طرح سلامت‌یار (تماس تلفنی، دلجویی و احصای نیازهای گروه‌های خاص اجتماعی) نیز از دیگر اقدامات اداره کل سلامت شهرداری است.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، اصول خودمراقبتی از جمله فاصله اجتماعی، زدن ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها را برای مقابله با کرونا بسیار ضروری دانست و افزود: فعالیت‌ها باید به صورت غیرحضوری و مجازی انجام شود و شهروندان باید از انجام کارهای غیرضروری که منجر به حضور و تردد در شهر می‌شود، جلوگیری کنند، در محیط‌های کاری برای کاهش ابتلاء باید هوا جریان داشته باشد و با توجه به فصل سرما، بهتر است کارکنان لباس گرم پوشیده و پنجره‌ها را بازبگذارند.

کد خبر 572679
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha