دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

ابوالحسن ریاضی مدیرعامل همشهری نوشت: به‌راستی دوران سرمای استخوان‌سوز مطبوعات است؛ مطبوعاتی که برای ماندن، برای زنده ماندن می‌جنگند، و در این سوز بی‌رحم اقتصاد رسانه‌ها، همشهری بیست ونهمین سال حیات خود را آغاز می‌کند.

ابوالحسن ریاضی

به گزارش همشهری آنلاین، ابوالحسن ریاضی مدیرعامل موسسه همشهری به مناسبت بیست و نهمین سالگرد تاسیس این موسسه نوشت: «روزنامه‌های کشور روزگار خوشی را سپری نمی‌کنند؛ همچنان‌که سایر بخش‌ها حال و روز خوبی ندارند. وقتی چرخ اقتصاد لنگ می‌زند، اقتصاد فرهنگ قطعا در حال از کار افتادن است. عدد و رقم حوصله همه را سر می‌برد؛ چون یا برای سفید نشان دادن سیاهی است یا برای سیاه‌تر کردن آنچه هست. تیراژها در سراشیبی، کرونا رمق از اقتصاد بی‌جان رسانه‌ها گرفته، کاغذ گران است و پرداخت حقوق روزنامه‌نگاران معضل یا بهتر بگوییم کابوس شبانه همه مدیران رسانه‌هاست. آگهی که باید مطبوعات را سرپا نگه دارد، هر روز نحیف‌تر می‌شود و به‌راستی دوران سرمای استخوان‌سوز مطبوعات است؛ مطبوعاتی که برای ماندن، برای زنده ماندن می‌جنگند، و در این سوز بی‌رحم اقتصاد رسانه‌ها، همشهری بیست ونهمین سال حیات خود را آغاز می‌کند.

آغاز به‌معنای شروعی دوباره است؛ چه اگر شروعی دوباره نباشد، چشم‌انداز پیش‌رو تاریک‌تر و سردتر از آنچه امروز هست، خواهد بود. همشهری با نگاهی نو، ایده‌ای خلاقانه و درک متفاوتی از واقعیت جامعه ایران، شکل گرفت و راز موفقیت آن در این تفاوت‌ها بوده و هست. شاید امروز بیش از تمامی سال‌های سپری شده بر این بزرگ‌ترین مؤسسه رسانه‌ای کشور، نگاه نو گره‌گشای مشکلات آن است.

شلاق واقعیت‌ در تحولات عرصه رسانه‌های جدید، تغییرات الگوی مصرف فرهنگی جامعه ایرانی، دگرگونی مفاهیم بنیادی رسانه در حوزه دیجیتال، برهم خوردن ساختار اقتصاد رسانه‌ها و... تنها بخش کوچکی از کوه یخ تغییراتی است که بی‌توجهی به آن نه دیر یا زود، بلکه زودتر از آنچه تصور کنیم، طومار رسانه‌های کاغذی را درهم خواهد پیچید. اما همشهری در این میان می‌کوشد متمایز باشد و بارقه‌های امید را همچنان روشن نگاه دارد؛ چه همشهری با ۳دهه پیشینه ممتاز، خوشنامی و نشان ثبات در میان مطبوعات کشور بوده ‌است. سرمایه عنوان (نام یا لوگو) همشهری شاید بزرگ‌ترین دارایی امروز این مؤسسه رسانه‌ای باشد. چشم‌اندازهای امید در زیرساخت‌های نسبتا مطلوب بخش‌های مختلف اعم از تحریریه و بخش آنلاین و حرکت‌های جدید در حوزه چندرسانه‌ای و چالش‌های جانفرسا در گشودن راه‌های کسب درآمد جدید را باید پاسداری کرد. امروز راه‌های برون‌رفت از این بحران فراگیر را در ورود به بورس، گسترش روزنامه‌نگاری دیجیتال، تولید و عرضه محتوا در همه عرصه‌های ممکن، تن دادن به نوآوری‌های اجتناب‌ناپذیر و روزآمدسازی ساختار باید جست‌وجو کرد.

امروز با تمام توان به‌دنبال ورود به بازار سرمایه هستیم؛ نه از آن رو که سرمایه‌ای مالی برای حل مشکلات ریز و درشت به‌دست آوریم، نه، بلکه ما به‌دنبال اصلاح ساختارهای قدیمی هستیم؛ به‌دنبال شفاف‌تر کردن ساختارهای مالی، به‌دنبال ثبات مدیریت حرفه‌ای در اداره بنگاه اقتصاد رسانه و به‌دنبال پاسخگو کردن مدیریت‌ها به سهامداران. ما چاره‌ای جز پذیرش تغییرات حوزه رسانه نداریم. باید با تغییرات رخ داده سازگار شد و در این مسیر «مرکز نوآوری رسانه‌های همشهری» بخشی از این مسئولیت را برعهده خواهد داشت. امیدواریم با کمک نسل جوان کشورمان این مسیر را شکل دهیم.

منبع: همشهری

کد خبر 572545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha