«کواکس» یا «دسترسی جهانی به واکسن‌های کووید-۱۹» یک برنامه با همکاری بین المللی برای دسترسی سریع و منصفانه کشورها به واکسن کرونا است.

COVAX

کواکس در واقعی یکی از سه ستون برنامه «شتاب‌دهنده دسترسی به ابزارهای کووید-۱۹» یا «شتاب‌دهنده ACT» است در ماه آوریل ۲۰۲۰ بوسیله سازمان جهانی بهداشت، کمیسیون اروپا و فرانسه در پاسخ به پاندمی کرونا بنیان نهاد شد. 

این برنامه با گردآوردن دولت‌ها، سازمان‌های جهانی بهداشتی، تولیدکنندگان، دانشمندان، بخش خصوصی، جامعه مدنی و نوع‌دوستان قصد دارد امکان دسترسی امکانات تشخیصی، درمانی و واکسن‌ها برای کرونا را از راه‌های ابداع‌آمیز و منصفانه فراهم کند.

بخش کواکس این برنامه بر واکسن‌ها متمرکز است، در واقع تنها راه‌حل واقعا جهانی برای پاندمی کرونا هستند، چرا که تنها اقدامی است که هنگام آماده شدن واکسن‌های کرونا، امکان دسترسی به آنها را در هر کشوری در جهان بدون توجه به  ثروت‌شان فراهم می‌کند.

کواکس با هماهنگی سازمان جهانی بهداشت، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، اتحادیه واکسن Gavi ، «ائتلاف ابداعات برای آمادگی در برابر همه‌گیری» (CEPI) و سازمان‌های دیگر به عنوان پلتفرمی برای حمایت از پژوهش، ساخت و تولید طیف گسترده‌ای از واکسن‌های نامزدشده برای کووید-۱۹ و مذاکره درباره قیمت‌گذاریشان عمل خواهد کرد.

همه کشورهای مشارکت‌کننده در کواکس، بدون توجه به میزان درآمدشان دسترسی یکسان به این واکسن‌ها پس از تولیدشدنشان خواهند داشت. هدف اولیه در دسترس قرار دادن ۲ میلیارد دوز واکسن تا پایان سال ۲۰۲۱ است که باید برای حفاظت از افراد در معرض حطر بالا و آسیب‌پذیر و نیز کارکنان بهداشتی خط مقدم کافی باشد.

در حال حاضر ۹ واکسن برای توزیع از طریق کواکس در حال ارزیابی هستند شامل دو واکسن از چین، دو واکسن از آمریکا، یک واکسن کره جنوبی، یک واکسن از بریتانیا و یک واکسن ساخته‌شده با همکاری جهانی چندشرکتی.

تا به حال ۱۷۲ کشور وارد مذاکره برای شرکت بالقوه در کواکس شده‌اند.

کد خبر 572502

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha