معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده درخصوص لایحه جدید دولت در ارتباط با حضانت فرزند توسط مادر گفت: با تصویب این لایحه و اجرای آن، علاوه بر اینکه مادر می‌تواند امور مربوط به فرزند را انجام دهد، با ازدواج مجدد او نیز حق حضانت سلب نمی‌شود.

معصومه ابتكار

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با یادآوری اینکه یکی از کارهای معاونت در این دوره، برقراری گفت‌وگوهای فقهی حقوقی با قم و دانشگاه مفید قم است تا دیدگاه های حوزویان و فقها در ارتباط با تمام موضوعات مربوط به زنان مدنظر قرار گیرد، افزود: در نهمین نشست فقهی حقوقی معاونت امور زنان و خانواده با دانشگاه مفید قم، صاحب نظران در رابطه با موضوع حضانت فرزندان پس از ازدواج مجدد مادر بحث و بررسی کردند.

وی ادامه داد: تلاش ما مدنظر قرار دادن تضارب آرا و دیدگاه ها در ارتباط با هر موضوعی است و در واقع سند پشتیبانی هر لایحه را به این صورت تنظیم می کنیم.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه به دلیل اهمیت موضوع حضانت، سند پشتیبانی آن را هم در مشورت با قم کسب کردیم، خاطرنشان کرد: موضوع این لایحه مادرانی است که پس از طلاق، حضانت فرزند خود را برعهده دارند و حال تصمیم ازدواج مجدد گرفته اند.

ابتکار توضیح داد: در حال حاضر در صورت ازدواج مجدد مادر، به طور خودکار حضانت از بین می رود. درحالی که طبق پیشنهاد ما باید شرایط بررسی شود؛ ممکن است زن وقتی ازدواج می‌کند مایل به نگهداری از فرزند خود نباشد اما از سویی ممکن است هم مادر تمایل به نگهداری فرزند داشته باشد و هم همسر جدید او این تعهد را می پذیرد ضمن اینکه شرایط خانواده مهیای پذیرش فرزند است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر، مادر از ترس از دست دادن فرزند خود، تن به ازدواج نمی دهد یا در شرایطی دیگر روزگار می گذارند، خاطرنشان کرد: با تصویب این لایحه، دادگاه ها می تواند در این زمینه ورود و مادران را یاری کنند. همچنین با اجرای آن، از تعداد زنان سرپرست خانوار کاسته شده و مشوقی خواهد بود که زنان مجدداً ازدواج کنند و تنها نمانند.

بیشتر بخوانید: 

اصلاح قانون حضانت در جهت بهینه کردن ایفای نقش مادری است

ابتکار همچنین از پیشنهاد لایحه ای دیگر در ارتباط با حضانت خبر داد و گفت: این لایحه به دولت ارسال شده که موضوع آن رفع مشکلاتی زنانی است که همسر آنان متوفی یا از هم جدا شده اند، و برای ایفای وظایف مادری آمادگی دارند.

وی توضیح داد: با توجه به قانون کنونی، مادران دارای حضانت فرزند برای بستری کردن فرزند خود در بیمارستان یا افتتاح حساب بانکی برای او یا برداشت از حساب بانکی فرزند یا انجام کارهای تحصیلی فرزندان تحت حضانت خود از جمله تغییر مدرسه با مشکل روبه رو هستند.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مادر وقتی حضانت را برعهده دارد باید بتواند حداقل امور مربوط به فرزند را انجام دهد، تصریح کرد: بر همین اساس پیشنهاد اصلاح قانون حضانت را دادیم.

ابتکار خاطرنشان کرد: در واقع به اصلاح محدودیت هایی که در بعضی از قوانین از گذشته وجود دارد و ایفای وظایف مادران در ارتباط با حضانت فرزندان را دچار مشکل می کند، پرداخته ایم.

کد خبر 572381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha