معاون آبخیزداری اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی از پایان پروژه ساخت نخستین سد زیرزمینی ایران در شهرستان کلات خبر داد.

سد زیرزمینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمود روشندل افزود: از جمله اقدام‌هایی که در راستای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان انجام شده، احداث سد زیرزمینی درشهرستان کلات است که از این طریق جریان‌های زیرسطحی آب کنترل می‌شود. علاوه بر افزایش دبی قنوات حوزه این سد معادل ۳۰ لیتر در ثانیه، شاهد توسعه کشاورزی و تثبیت اشتغال در منطقه نیز خواهیم بود و از مهاجرت روستاییان هم جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: این سد زیرزمینی که نخستین سد در نوع خود در ایران است با مصالح بتنی و مشارکت سازمان جهاد کشاورزی ساخته شده به طوری که ساخت سد و حفر چاه با اداره‌کل منابع طبیعی و انتقال آب به قنات توسط جهاد کشاورزی انجام شده است. هم‌اکنون این سد زیرزمینی آماده بهره‌برداری و افتتاح است. هزینه ساخت این سد زیرزمینی به همراه حفر چاه معادل ۱۰ میلیارد ریال است.

معاون اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به این‌که خراسان رضوی یک استان مرزی است، حفظ آب‌های زیرسطحی، اساسی‌ترین هدف ساخت سدهای زیرزمینی است و تاکنون ۳۱ نقطه دیگر در حوزه‌های مرزی برای اجرای سد زیرزمینی در استان شناسایی شده و مطالعات آن در حال انجام است. با توجه به تفاوت هزینه ساخت سد زیرزمینی در هر منطقه، نمی‌توان اعتبار مورد نیاز دقیق در این زمینه اعلام کرد ولی هزینه آن از محل اعتبارات آبخیزداری تامین می‌شود.

از مجموع ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مساحت خراسان رضوی هشت میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی و حوزه فعالیتی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان است. از این میزان یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار با فعالیت ۷۲ هزار خانواده بهره‌بردار به صورت مشارکتی حفاظت و صیانت می‌شود.

کد خبر 572376

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha