۵ فروند کشتی حامل ذرت روز شنبه ۲۲ آذر در حالی در اسکله غلات بندر امام(ره) پهلو گرفتند که هنوز تکلیف ذرت‌های آلوده انبارنشین سال‌های گذشته مشخص نیست و حال این سوال مطرح می‌شود که محموله‌های جدید قرار است در کدام انبارها ذخیره شوند؟

واردات

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به پهلوگیری ۵ فروند کشتی حامل ذرت در اسکله غلات بندر امام خمینی(ره) گفت: ظرفیت هر کدام از این کشتی‌ها حدود ۶۵ هزار تن است و به زودی کار روند ترخیص و تخلیه محموله‌های آن‌ها آغاز می‌شود. محموله این کشتی‌ها به مناطق مختلف منتقل می‌شود تا در سامانه بازارگاه وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع بین مرغداری‌ها و دامداری‌ها قرار گیرد، واردات نهاده‌ دامی و طیور از سوی شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی به بندر امام(ره) طبق برنامه و بدون وقفه همچنان ادامه دارد.

حمید بدوی با ابزار امیدواری نسبت به ثبات قیمت در بازار مواد پروتئینی و قیمت این کالاها به ویژه مرغ با شتاب گرفتم تخلیه نهاده‌های دامی افزود: واردات نهاده‌های دامی شامل ذرت، سویا، کنجاله و جو به تازگی از طریق بندر شهید رجایی و چابهار نیز انجام می‌شود که همین امر روند توزیع نهاده‌های دامی در کشور را سرعت داده است.

سرنوشت ذرت‌های انبارنشین در بندر امام چه شد؟

هفت سال پیش ۲۰ هزار تن ذرت دامی از هندوستان و سال ۹۵ هم ۱۲۰ هزار تن از برزیل در بندر امام خمینی(ره) پهلوگیری و تخلیه شد و به انبارهای ذخیره کالاهای اساسی انتقال یافت. اداره استاندارد خوزستان آزمایش لازم از جمله آزمون آفلاتوکسین را روی محموله ۱۴۰ هزار تنی ذرت انجام داد و آلوده بودن این محموله به آفلاتوکسین (ماده‌ای سرطانزا) را تایید و از وارد شدن آن به چرخه تولید جلوگیری کرد.

برخی تصمیم گرفتند این محصول را برای خوراک دام استفاد کنند، اما با انجام آزمایش‌های لازم از سوی اداره دامپزشکی استان، کارشناسان این اداره با این موضوع موافقت نکردند و عده‌ای تصمیم داشتند ذرت‌های آلوده برای تولید الکل استفاده شود  اما این موضوع هم به دلیل خطرات و مضرات احتمالی تایید نشد.

چند ماه یا سال دیگر قرار است ذرت‌های آلوده در انبارهای بندر امام خمینی(ره) بمانند؟ آیا مسئولان انتظار دارند آزمایش آفلاتوکسین آن‌ها منفی شود یا ذرت‌ها خودشان به کشورهای هند و برزیل بازگردند؟ محموله‌های جدید با این میزان قرار است در کدام انبارها ذخیره شوند؟

کد خبر 572343
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha