مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از تشکیل بانک اطلاعات دوتارنوازان استان خبر داد.

دوتارنوازی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عباس زارع گفت: این بانک برای نخستین بار در استان تشکیل شد تا اطلاعات جامع و کامل هنرمندان دوتارنواز برای ارائه خدمات فرهنگی-هنری از قبیل بهره‌مندی از مزایای صندوق بیمه هنرمندان و کارت هنر به آنان جمع‌آوری شود.

وی با اعلام اینکه حمایت‌های مادی و معنوی و همچنین حمایت در عرصه‌های اجرایی از هنرمندان استان همواره از دغدغه‌های اداره کل ارشاد مازندران بود افزود: در این گام نیز قصد داریم با تکمیل اطلاعات هنرمندان در رشته دوتارنوازی، ضمن شناساندن هرچه بیشتر این هنر بومی، منشا رشد و گسترش آن باشیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: هنرمندان دوتارنواز مازندران می‌توانند با ارسال مشخصات خود از قبیل نام و نام خانوادگی، تلفن تماس و حوزه فعالیت خود به شماره ۰۹۱۱۲۲۴۱۵۵۸ جلال محمدی، رئیس انجمن موسیقی استان در پیام‌رسان واتس‌آپ، برای تکمیل اطلاعات خود اقدام کنند.

پیش از این، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران اقدام به فراخوان بیمه دوتارسازان این استان از طریق صندوق بیمه هنرمندان کرده بود. همچنین، قرار بود آذرماه امسال به مناسبت نخستین سالگرد ثبت جهانی دوتار ایرانی در لیست آثار ناملموس بشری، مسابقه دوتارنوازی ایرانی با شرکت دوتارنوازان شرق خراسان، شمال خراسان، ترکمن، قزلباش و مازندران در بهشهر برگزار شود که به علت شرایط قرمز کرونایی و اجرای محدودیت‌های جامع لغو شد.

دوتار از سازهای قدیمی و اصلی مردم و هنرمندان تبرستان است که در گذشته جغرافیای وسیع‌تری از مازندران امروز را شامل می‌شد و مرزهای دوتار مازندرانی از جنوب به قم، از شرق به خراسان و از غرب به نیز به دیلمان و قزوین می‌رسید. این ساز که همواره با موسیقی و هنرآوایی مردم مازندران عجین شده است، در این استان به "دتار" معروف است و نوازندگان آن نیز "دتارچی" نامیده می‌شوند.

با این حال، مازندرانی‌ها عمدتا دوتار را با خوانندگانی چون مرحوم نظام شکارچیان، صفی‌الدین محمدی، ارزمون شکارچیان، محمدرضا اسحاقی، نصیر شیردل، قلی گرگانی، مسلم فهیمی، محمدمهدی عباسی نوذری و خوانندگان و نوازندگان دیگر می‌شناسند.

کد خبر 572143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha