یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

معجزه‌آسا بودن مصرف عسل به عنوان یک غذای کامل با توجه به خواص بی‌شمار آن، برای همه به اثبات رسیده است اما در کمال تعجب، با وجود اینکه ایران از نظر تولید عسل در وضعیت مطلوبی قرار دارد، سرانه مصرف عسل در ایران بسیار پایین است.

هر ایرانی به طور متوسط حدود ۴۱۰ گرم عسل در سال مصرف می‌کند و این در حالی است که میانگین جهانی بین ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم برآورد می شود.

از سوی دیگر عسل از آن دسته مواد غذایی است که با قیمت‌های متفاوتی در بازار عرضه می شود و گاهی تفاوت قیمت هر کیلو عسل به چند هزار تومان هم می‌رسد.

در این بین، فروشندگان دلیل تفاوت قیمت را کیفیت عسل عنوان می‌کنند. علاوه بر این در طول سال شرایط جوی هم بر میزان تولید عسل تاثیر می‌گذارد و در صورتی که بارندگی زیاد باشد، تولید عسل کاهش یافته و به دنبال آن قیمت افزایش می‌یابد.

اما سؤال مطرح برای عموم مردم این است که عسل طبیعی را چگونه بشناسیم؟ آسان ترین روشن تشخیص عسل طبیعی، خرید از فروشگاه ها و اشخاص معتبر است.

البته برخی افراد میزان رطوبت عسل را به وسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب داخل شیشه و برخی به وسیله میزان کش آمدن عسل اندازه گیری می کننداما این روشها دقیق و مطمئن نیست.  عسل طبیعی علاوه بر شیرینی خاص، دارای مزه و طعم ویژه ای هم هست؛

به طوری که عسل های مصنوعی فاقد این نوع مزه هستند. پس می توان با مصرف زیاد و توجه دقیق به درجه خلوص عسل حتی نوع عسل را از نظر گیاه مورد مصرف زنبور هم تعیین کرد؛ زیرا هر گیاه مزه خاصی به عسل می دهد.

باید توجه داشت که عسل مصنوعی بیشتر مزه شیرینی شکر می دهد تا مزه خالص عسل.

در همین حال اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود، عسل مطلوب است، ولی اگر هنگام ریختن در آب حل شود، خلوص آن کم است.

البته هر یک از این روش‌ها به تنهایی نمی‌تواند خالص بودن عسل را ثابت کند، ولی عسلی که شکرک می زند، حتماً خالص است.

کد خبر 57207

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز