محور گناباد به دوغارون از جاده‌هایی است که همچنان با مشکلات بسیار زیاد دست و پنجه نرم می‌کند.

محور گناباد به دوغارون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از راه‌هایی که می‌تواند گناباد را از بن‌بست خارج کند مسیر ارتباطی به مرز دوغارون است که این روزها توانسته بین کامیون‌هایی که از سنگان خواف حرکت می‌کنند به عنوان یک مسیر کوتاه‌تر شناخته شود اما آماده نبودن زیرساخت‌ها برای حرکت تریلرها این جاده را به جاده مرگ تبدیل کرده است. مسیر ۹۰ کیلومتری گناباد به خواف این روزها به دلیل نداشتن زیرساخت‌های مختلف سبب‌ساز حادثه‌هایی برای روستاییان شده است، در مسیر این جاده روستاهای پرجمعیتی مانند حاجی‌آباد، بیمرغ، روشناوند و گیسور قرار دارد.

یکی از اهالی روستای گیسور در گناباد گفت: مسیر عبور این کامیون‌ها از داخل روستاست که جدای از سر و صدای آنها خطراتی را برای مردم به همراه دارد. این مسیر روستایی برای تریلرهای سنگین پیش‌بینی نشده است و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود همین ذره‌ای آسفالت هم که دارد خراب خواهد شد.

یکی از بانوان روستای بیمرغ گفت: به دلیل وجود امامزاده در آن سمت جاده رفت و آمد مردم در این مسیر زیاد است و بارها شاهد حوادثی بوده‌ایم که خودروهای سنگین به وجود آورده‌اند. تریلرها در این مسیر با سرعت زیاد و بارهای سنگین حرکت می‌کنند و از وقتی تریلرها و کامیون‌ها اینجا آمده‌اند آسفالت خراب شده است.

یکی دیگر از اهالی روستای گیسور که در هفته گذشته بیش از ۴۰ راس از دام‌هایش در برخورد با تریلر تلف شده‌اند گفت: همه سرمایه من در یک لحظه از بین رفت و آن هم به دلیل این‌که مسیر روشنایی ندارد و تریلرها نیز با سرعت زیاد در جاده حرکت می‌کنند.

یکی از دامداران نیز در همین مورد گفت: در این مسیر پلی که بتوان دام را از زیر آن رد کرد نداریم و از سویی بیشتر مردم منطقه دامدار هستند و معمولا غروب دام خود را از روی جاده به سمت روستا می‌برند که حادثه ساز است.

جاده استاندارد لازم را برای ماشین‌های سنگین ندارد

سرگرد مجتبی زنگویی فرمانده پلیس راه گناباد گفت: این جاده استانداردهای لازم برای عبور کامیون و تریلر را ندارد و جاده برای خودروهایی که سرعت پایین و سبک هستند ساخته شده است. عرض کم جاده یکی از مشکلات این مسیر است و برخی نقاط حادثه خیز آن نیز اصلاح نشده مانند سه راهی بیمرغ و روشناوند و یا محل اتصال راه حاجی آباد به جاده اصلی که مشکل آفرین شده است. نقاطی از جاده دچار افتادگی شانه خاکی شده و در برخی نقاط نیز نیازمند روشنایی است.

دو نقطه حادثه‌خیز اصلاح می‌شود

مسعود گنجعلی رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گناباد نیز در همین گفت: وظیفه این اداره حفظ وضعیت موجود جاده و نگهداری از آن است که در همین راستا تاکنون اقداماتی را نیز انجام داده‌ایم. دو ترانشه در مسیر را اصلاح خواهیم کرد و سر قوس‌ها را نیز بارریزی می‌کنیم و قسمتی از آسفالت جاده نیز نشست کرده است که تلاش داریم این موضوع را نیز تا پایان سال رفع کنیم. مشکل اصلی برای رفع برخی مشکلات آسفالت جاده‌ها، قیر است که قیمت آن افزایش یافته است و اگر قیر در اختیار ما قرار گیرد می‌توانیم این مشکلات را رفع کنیم.

تغییر کد راهکار اصلی رفع مشکل جاده است

حسین ناطق جنت‌آبادی رئیس اداره راه و شهرسازی گناباد در این باره گفت: جاده مورد اشاره یک مسیر روستایی است که چند وقتی می‌شود کامیون‌ها از آن استفاده می‌کنند. مکاتبات لازم برای رفع مشکلات این جاده با اداره‌کل انجام شده است، اما این موضوع را باید شرکت زیرساخت‌های اداره‌کل پیگیری کند. اگر بخواهیم مشکل این مسیر را به صورت جدی رفع کنیم باید این جاده تغییر پیدا کند و به جاده ترانزیتی تبدیل شود تا برای آن اعتبارات لازم در نظر گرفته شود.

به نظر می‌رسد با روند بوجود آمده مشکلات جاده گناباد به دوغارون به زودی حل نشود و نیازمند پیچیدگی‌های اداری زیادی است و آنچه می‌تواند در کوتاه مدت این مشکل را رفع کند نصب تابلوهای ورود ممنوع به این مسیر از سمت خواف است تا افراد بیشتری در این مسیر کشته یا دچار حادثه نشوند.

کد خبر 572030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha