سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در هفته‌های آینده درباره دادن مجوز مصرف اضطراری به واکسن‌های کووید-۱۹ از شرکت‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا تصمیم خواهد گرفت.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  سمیه سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفت این سازمان می‌تواند در «یکی دو هفته آینده» درباره واکسن کرونای شرکت فایزر تصمیم بگیرد و سپس همچنین می‌تواند واکسن‌های شرکت‌های مدرنا و  آسترازنکا را بازبینی کند.

تایید WHO امکان دسترس به واکسن کرونا را به برخی از کشورها سازمان‌های ملی ناظر پزشکی‌شان توانایی ارزیابی آن را ندارد، می‌دهد. سوامیناتان گفت دست کم ۱۰ شرکت برای گرفتن مجوز مصرف اضطراری از WHO برای واکسن‌های بالقوه‌شان ابراز علاقه کرده‌اند یا تقاضای آن را ارسال کرده‌اند.

واکسن فایزر قبلا در بریتانیا و کانادا مجوز مصرف اضطراری را گرفته است و انتظار می‌رود در طول چند روز آینده این مجوز را در آمریکا هم بگیرد. نخستین افراد در بریتانیا این هفته این واکسن را دریافت کردند.

تئودور ادهانوم قبریسوس، مدیر کل WHO دسترسی به حدود یک میلیارد واکسن برای برنامه کوواکس (COVAX) تضمین شده است تا بتوان واکسن را در اختیار کشورهای با درآمد پایین و متوسط گذاشت و ۱۸۹ کشور در این برنامه شرکت دارند.

مقامات WHO ورود این واکسن‌ها را تحولی عمده خواندند، اما به طور مکرر تاکید کردند، که مدت درازی طول خواهند کشید تا واکسن‌ها را به همه جای جهان رساند.

تدروس یادآور شد که در همین حال، همه‌گیری کرونا در اغلب نقاط دنیا دارد بدتر می‌شود و کشورها باید به اتخاذ اقدامات دیگر برای مهار عفونت مانند آزمایش کردن افراد، ردیابی افراد در تماس با بیماران، ایزوله کردن بیمار و فاصله‌گیری اجتماعی ادامه دهند.تدروس همچنین تاکید کرد که مرگ‌های ناشی از کروناویروس در شش هفته گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است.

سوامیناتان گفت عرضه واکسن‌های کرونا احتمالا در نیمه اول سال ۲۰۲۱ محدود خواهد بود.

مایک رایان، مدیر اضطرارهای WHO هم گفت: «واکسن‌ها نوری درخشان در انتهای تونل نشان می‌دهند، اما کار بسیار زیادی را باید انجام دهیم تا به امید تحقق بخشیم.»

کد خبر 571942

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha