خبرنگار سی‌ان‌ان به بیمارستان شهدای تجریش رفته و از تاثیر مخرب تحریم‌ها بر وضعیت بیمارستان‌های ایران گفته است.

سی ان ان

به گزارش همشهری آنلاین، «نیک پاتون والش» خبرنگار اعزامی سرویس بین‌الملل شبکه خبری سی‌ان‌ان به ایران آمده و سری به بیمارستان شهدای تجریش و بهشت زهرای تهران زده و آشکارا علیه تحریم‌های اقتصادی نوشته است. شجاعت کادر درمان او را تحت تاثیر قرار داده و تحسینش را برانگیخته است.

«نیک پاتون والش» پس از بازدید از بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهدای تجریش گفته است: در داخل بخش مراقبت‌های ویژه کادر درمان شجاعانه تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که ۵ نفر را زنده نگه دارند. وی در توصیف فضای بیرونی بخش نوشته است: بیرون راهرو جسدی در کیسه‌ سیاه‌رنگی پیچیده شده است؛ این زن جوان دقایقی قبل بر اثر کووید۱۹ مرده است.

خبرنگار سی‌ان‌ان برای به نگارش درآوردن وضعیت اپیدمی با دکترها، پرستاران و بیماران این بیمارستان نیز صحبت کرده و نظر آنها را جویا شده است. دکتر علیرضا فاطمی به والش می‌گوید: در بعضی از نقاط جهان انواع و اقسام دارو به‌وفور موجود است اما در اینجا نه و این نگران‌کننده‌ترین مسئله برای پزشکان است.

این خبرنگار در بخشی از گزارشش نوشته است که عذاب و بحران کرونا ویروس در ایران متفاوت است با سایر کشورها؛ و در ادامه یادآور شده در هیچ‌کجای دنیا این ویروس با آفت‌ اضافه‌ای مثل تحریم‌ مواجه نیست.

 جدیدترین خبرها و رویدادها را در اینستاگرام همشهری آنلاین بخوانید (کلیک کنید)

در گزارش سی‌ان‌ان بارها به این موضوع اشاره شده که پزشکان ایرانی اصرار دارند تحریم‌ها و فشار حداکثری ترامپ مانع مبارزه آنها علیه کووید۱۹ شده و این موضوع تاسف‌انگیز است. یکی از بیماران بستری در بیمارستان «خلیف فرهانی» نام دارد. او که معلمی بازنشسته است و به‌سختی نفس می‌کشد، نیز می‌گوید: تحریم ظلمی است که آمریکا در حق مردم ما می‌کند.

این خبرنگار به تجهیزات موجود در بیمارستان هم اشاره کرده و نوشته است: لوله موجود در بینی او [معلم بازنشسته] فرسوده است؛ درست مانند سایر وسایل بخش.  این تجهیزات به زحمت نگهداری شده اند اما چاره دیگری هم نیست چرا که دسترسی کشور به دارو و تجهیزاتی که در دیگر نقاط جهان در دسترس است، قطع شده است.

مقاومت واژه ای که مکررا توسط رهبری ایران (رهبر انقلاب اسلامی) بیان می‌شود در اینجا قابل لمس است.

در ادامه این گزارش، پزشکان بیمارستان شهدا درباره وضعیت مرگ‌ومیر روزانه این مرکز درمانی به والش گفته‌اند: شمار فوتی‌های روزانه متفاوت است؛ ۲ فوتی در روز یعنی روز خوبی داشته‌ایم. چهار نفر یعنی اوضاع متوسط است؛ بدترین روز هم روزی بوده که ۹ نفر در یک روز جان‌باخته‌اند.

دکتر رضا جلیلی خشنود رئیس این مرکز درمانی نیز به سی‌ان‌ان می‌گوید: مردم مجبورند سر کار بروند. به مشاغل پرریسک اجازه فعالیت داده شده، به همین خاطر پس از چند ماه شاهد اوج گرفتن این بیماری بودیم. اوج آن در ماه گذشته بود.

به گفته دکتر خشنود، از ابتدای اپیدمی حدود ۳۰۰ نفر از کادر درمان در سراسر کشور جان خود را از دست داده‌اند.

چیزی که بیش از هر چیز پرستاران را آزرده‌خاطر کرده، مرگ مادران جوان است. آنها می‌گویند داشتن استرس بخشی از کار ماست ولی در دوران همه‌گیری این فشار ۱۰ برابر بیشتر از روزهای عادی است. آنها همیشه نگرانند که ناقل بیماری باشند و اعضای خانواده و اطرافیانشان را مبتلا و گرفتار این ویروس خطرناک کنند.

► آنچه خواندید بخشی از گزارش خبرنگار اعزامی سی‌ان‌ان به ایران بود که آشکارا علیه تحریم‌های اقتصادی است. در فایل زیر ویدئویی را که از این گزارش تهیه شده، می‌بینید:

کد خبر 571867

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha