امیر امانی*: رانندگان تاکسی در این روزها در بدترین وضعیت ممکن به سر می‌برند.

 باید قبول داشت رانندگان تاکسی که از طریق وام‌های بانکی توانسته‌اند خودرو جدید بگیرند نمی‌توانند با 6 لیتر بنزین در روز درآمدی به دست بیاورند که هم زندگیشان را بچرخاند، هم از عهده پرداخت قسط‌های بانکی برآیند و هم حواسشان به استهلاک ماشین باشد.

در چنین شرایطی دولت برای تاکسی‌های دوگانه‌سوز تنها ماهانه 200 لیتر بنزین و برای مسافربرهای شخصی در یک تقسیم ناعادلانه 400 لیتر بنزین در نظر گرفته است. بنابراین درصورتی که دولت برنامه‌ای برای گذر از این شرایط نیندیشد علاوه بر اینکه در حمل‌ونقل شهری خلل ایجاد می‌شود، فشار بیشتری هم به مسافرها که عموما از قشر متوسط به پایین جامعه هستند، وارد می‌شود.

 از سوی دیگر بسیاری از تاکسیرانان از مسیر حمل‌ونقل بیرون می‌روند و خانه‌نشین می‌شوند. چون عملا این شیوه اجازه فعالیت راحت و بدون دغدغه برای زندگی کردن را نمی‌دهد. اتحادیه تاکسیرانان تمامی تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن مدیریت ستاد حمل‌ونقل شهری برای تجدید نظر درباره سهیمه‌بندی‌های جدید کرد اما عملا به نقطه مطلوبی که می‌خواست، نرسید. مطمئنا نگاه دولت نهم به مسئله حمل‌ونقل درون شهری نگاه ویژه‌ای است که تاکنون وجود نداشته اما اگر به شرایط به‌وجود آمده توجه نشود نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.

یکی دیگر از مشکلات مهم تاکسیداران که دولت نسبت به آن توجهی ندارد آماده نبودن جایگاه سوخت CNG است. از یک سو تمامی خودروهایی که از سال 85 به افراد واگذار شده دوگانه‌سوز هستند و یا در نوسازی‌ها دوگانه‌سوز شدند اما عملا جایگاه سوخت به حد کافی در شهرها برای آنها وجود ندارد. بسیاری از جایگاه‌ها هم به‌دلیل نقص جایگاه قابل استفاده نیستند؛ یعنی شرایطی به‌ وجود آمده که عملا تاکسی‌ها از همین ویژگی گازسوز بودن هم نمی‌توانند استفاده کنند. گرچه ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور پیشنهاد اتحادیه اتوبوسرانی برای پرداخت کوپن بنزین تا زمان آماده‌سازی‌ جایگاه را پذیرفت اما هم دولت و هم مسئولان اتحادیه می‌دانند حتی این کوپن‌ها هم کسری‌های کنونی را جبران نمی‌کند. چرا که سهمیه‌بندی کم 200 لیتری بنزین برای تاکسیرانان مطمئنا به کاهش سفرهای درون شهری خواهد انجامید که پیامدهای بحرانی را در پی خواهد داشت.

همچنین بسیاری از رانندگان که برای تحویل خودرو از طریق سایت ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت ثبت‌نام کرده‌اند در همان مرحله اول متوقف شده‌اند. این افراد باید با شماره کارت ملی خیلی راحت بتوانند وارد سایت شوند و مراحل بعدی را طی کنند اما نمی‌توانند. این اتفاق درحالی افتاده که این رانندگان کارت سوخت خود را دریافت کرده‌اند. اما هنوز مشکل سایت برطرف نشده است.

یکی دیگر از مشکلات، امتناع بانک‌ها از دادن وام برای نوسازی خودرو‌های فرسوده است. با وجود وعده دولت و اطمینان صاحب تاکسی‌های فرسوده بانک‌های دولتی که از سوی ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت برای گرفتن وام به متقاضیان معرفی شده‌اند حاضر به ارائه خدمات نیستند. دولت هم به‌خودروسازان اعلام کرده تنها زمانی خودرو را به متقاضی تحویل می‌دهند که فاکتور بانکی دستشان برسد.

 بانک‌ها مدعی‌اند منابعی که باید در اختیار آنها قرار می‌گرفته هنوز از سوی دولت محقق نشده تا وام‌ها را به متقاضیان پرداخت کند و این مسئله باعث سرگردانی رانندگان شده است. بنابراین ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت کشور که در حال برداشتن گامی مهم برای رفع مشکلات حمل‌ونقل است هر چه سریعتر باید مسائل و موانع موجود را از سر راه بردارد تا فشار مضاعف به شهر و شهروندان وارد نشود.

* رئیس هیات مدیره اتحادیه تاکسیرانی کشور

کد خبر 57171

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز