همشهری آنلاین: ده‌ها هزار نفر از مردم کره جنوبی علیه تصمیم دولت این کشور مبنی بر واردات گوشت گاو آمریکایی در خیابان‌های سئول تظاهرات کردند.

به گزارش سی ان ان، پلیس کره جنوبی تعداد تظاهرکنندگان را 50 هزار نفر برآورد کرده است. اگرچه تظاهرات در برخی مواقع به خشونت کشیده شد اما گزارشی از درگیری میان تظاهرکنندگان با نیرو‌های پلیس ضد شورش مخابره نشده است.

پس از آنکه اعلام شد صادرات گوشت گاو آمریکایی به کره جنوبی از سر گرفته خواهد شد، مردم کره جنوبی از ماه آوریل سال جاری با برپایی تظاهرات‌های گسترده مخالفت خود را با این اقدام اعلام کردند.

در سال 2003 و پس از مشاهده یک مورد بیماری جنون گاوی در آمریکا، دولت کره جنوبی واردات گوشت گاو از آمریکا را ممنوع اعلام کرد. با این حال پس از روی کار آمدن لی میون باک در مقام رییس جمهوری جدید کره جنوبی، دولت این کشور تصمیم به از سرگیری واردات گوشت گاو از آمریکا گرفت که این امر منجر به بروز نارضایتی گسترده در میان افکار عمومی کره جنوبی شد.

تظاهرات گسترده مردمی همچنین باعث تزلزل موقعیت دولت در کره جنوبی و متعاقب آن انجام تغییرات در کابینه شد. لی میون باک در پی بروز اعتراضات گسترده نسبت به از سر گیری واردات گوشت گاو آمریکایی ناگزیر به تغییر در ترکیب مشاوران خود شد.

بر همین اساس رییس جمهوری کره جنوبی 7 نفر از مشاوران خود را تغییر داد. لی میون باک که در معرض تهدید استعفای نخست وزیر و کل کابینه کره جنوبی قرار دارد، همچنین تصمیم به ترمیم کابینه دولت این کشورگرفته است.[کره‌جنوبی: استعفای دولت به خاطر گوشت آمریکایی]

تظاهرات اخیر پس از آن برگزار می‌شود که دولت‌های آمریکا و کره جنوبی در توافق از سرگیری واردات گوشت آمریکایی تجدید نظر کردند و برمبنای توافق جدیدی که پس از این صورت گرفت، دولت کره جنوبی مجددا با واردات گوشت آمریکایی موافقت کرد.[توافق کره جنوبی و آمریکا بر سر صادرات گوشت گاو]

بر اساس توافق به دست آمده میان دولت‌های امریکا و کره جنوبی گاو‌های بالای 30 ماه سن مشمول صادرات به کره جنوبی نمی‌شوند و همچنین صادرات آن بخش از اعضای گوشت گاو که ظن آن می‌رود بیش از سایر بخش‌ها در معرض آلودگی به جنون گاوی باشد، ممنوع خواهد شد.

بنا بر اعتقاد دانشمندان بیماری جنون گاوی هنگامی تسری پیدا می‌کند که به گاو‌ها گوشت و استخوان بازیافت شده گاو‌های مبتلا به جنون گاوی خورانده شود. بر اساس این گزارش، دولت آمریکا خوراندن غذای بازیافت شده به گاو‌ها را در سال 1997 ممنوع اعلام کرده است.

کد خبر 57168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز