شرکت روش می‌خواهد با همکاری شرکت مدرنا یک آزمایش آنتی‌بادی در کارآزمایی واکسن کرونا بگنجاند تا بتوان کارایی واکسن را با آن سنجید.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شرکت داروسازی سوئیسی روش همکاری با شرکت آمریکایی مدرنا را آغاز می‌کند تا یک آزمایش آنتی‌بادی در کارآزمایی در جریان واکسن کرونای از نوع mRNA مدرنا گنجانده شود. افزودن این آزمایش بالقوه می‌تواند نشان دهد آیا واکسن اثربخش بوده است یا نه.

روش گفت این آزمایش که سازمان غذا و داروی آمریکا آن را در ماه نوامبر (آبان) تایید کرده است می‌تواند شواهد کمی درباره وجود و میزان‌ آنتی‌بادی‌هایی که در پاسخ به واکسن مدرنا ایجاد می‌شود، به دست دهد.

این واکسن که مرحله نهایی کارآزمایی بالینی در ۳۰۰۰۰ شرکت‌کننده را می‌گذراند اثربخشی ۹۴ درصدی در پیشگیری از کووید-۱۹ را در بیش از ۳۰۰۰۰ شرکت‌کننده را نشان داده است. این واکسن که از نوع mRNA است، با انتقال رمز ژنتیکی پروتئین گل‌میخی سطح ویروس کرونا و ساخته شدن آن در بدن باعث ایجاد پاسخ ایمنی نسبت به آن می‌شود. آنتی‌بادی‌های تولید شده با اتصال به این پروتئین‌های گل‌میخی مانع اتصال ویروس از طریق آنها به گیرنده‌های سلولی و وارد شدن ویروس به سلول‌ می‌شوند.

شرکت روش گفت آزمایش تولیدی‌اش که در محیط آزمایشگاهی انجام می‌شود و نیاز به گرفتن خون فرد دارد، می‌تواند رابطه‌ای میان حفاظت ناشی از واکسن و میزان آنتی‌بادی‌های بر ضد محل تماس ویروس با گیرنده سلولی برقرار کند.

به گفته روش، این آزمایش می‌تواند نقشی در ارزیابی اینکه آیا فرد نیازی به واکسیناسیون دوباره دارد یا چه وقت باید این کار را ا نجام داد یا پاسخ دادن به سایر پرسش‌های مربوط بالینی داشته باشد.»

تا به حال، نیاز برای آزمایش‌های مولکولی یا PCR برای تشخیص بیماری فعال کووید-۱۹ از روش و سایر تولیدکنندگان بسیار بیشتر از عرضه آنها بوده است، اما تقاضای کمتری برای آزمایش‌های آنتی‌بادی که نشان می‌دهند شخص قبلا در معرض کروناویروس جدید قرار گرفته و بهبود یافته، وجود داشته است.

روش امیدوار است که همراه شدن آزمایش‌های جدیدی مانند این با کارآزمایی واکسن مدرنا به افزایش تقاضا برای آزمایش‌های آنتی‌بادی کمک کند.

کد خبر 571624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha