محمدباقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور

پلیس - جریمه

از اول آذرماه و براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا محدودیت‌هایی تردد در شهرهایی که وضعیت آن‌ها قرمز یا نارنجی بوده است در حال اجراست. کسانی که پلاک‌های غیربومی دارند و در شهرهای قرمز و نارنجی تردد می‌کنند اگر پلاک‌های آنان در لیست اعلامی از سوی فرمانداری‌ها باشد و پلاک آن‌ها اصطلاحاً سفید شده باشد مشمول جریمه نمی‌شوند اما، اگر پلاک خودروی افراد در لیست فرمانداری‌ها نباشند از طریق دوربین‌هایی که در معابر درون و برون شهری وجود دارد و هم به شکل دستی از سوی ماموران سطح شهر اعمال قانون انجام می‌شود. علاوه بر این، افرادی که ازساعت ۲۱ تا ۴ بامداد تردد می‌کنند و پلاک آن‌ها از قبل به فرمانداری‌ها اعلام نشده باشد نیز مشمول جریمه‌های بازدارنده خواهند بود.

براساس آمارها تا پایان روز سه شنبه بالغ بر ۸۱۵ هزار رکورد تخلف از طریق دوربین‌های هوشمند ثبت و با پالایش و تطیبق پلاک‌هایی که ثبت شده‌اند با لیست‌های اعلامی از سوی فرمانداری‌ها، از مجموع تخلفاتی که رکورد تخلف آن‌ها ثبت شده است برای ۳۴۳ هزار دستگاه خودرو قبض جریمه صادر شده است.

بارها اعلام کرده‌ایم براساس مصوبات ستاد ملی کسانی که سفر ضروری دارند و مشاغل آن‌ها در گروه‌هایی که باید ارائه خدمات بدهند و تردد آن‌ها در شب اجتناب ناپذیر است از سوی سازمان مربوطه یا به شکل شخصی تقاضای خود را به فرمانداری ارائه تا بعد ازبررسی از سوی فرمانداری تردد آن‌ها مجاز و در سامانه نیروی انتظامی ثبت شود.

در چنین شرایطی، اگر حتی خودروی فرد اعمال قانون شود درسامانه اجرائیات رکوردهای آنان پالایش شده و جریمه خودرو حذف می‌شود. باید به این موضوع توجه کرد که ممکن است فردی در لیست سفید باشد اما پیامک جریمه برای فرد ارسال شده باشد.

در چنین شرایطی، افراد نیاز به مراجعه نفر به نفر به فرمانداری یا نیروی انتظامی ندارند بلکه باید اطلاعات خودرو، مسیر، ساعت و زمان تردد خودرو به فرمانداری اعلام و فرمانداری بر اساس تائیده ای که می‌دهد لیست را به اداره اجرائیات می‌دهد. علاوه بر این، ممکن است فردی ساکن تهران است اما خودروی او در شهر دیگری با خودروی خود در حال تردد است.

اگر آن شهر براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا شهر سفید یا زرد باشد محدودیتی برای تردد خودرو غیر بومی وجود ندارد اما، اگر فرد در شهر نارنجی یا قرمز تردد کند، براساس نرم افزارهایی که تعریف شده است اعمال قانون می‌شود. این افراد می‌توانند به فرمانداری محل تردد در شهر غیر مجاز مراجعه و مدارک خود را مبنی بر بومی بودن شخص خود ارائه کنند. افراد تا پایان محدودیت‌ها فرصت دارند مدارک دال بر سکونت خود را در شهر ارائه کنند تا جریمه‌هایی که برایشان اعمال شده است حذف شود.

ممکن است فردی سفر ضروری نیاز داشته باشد اما مشاغل او جزو مشاغلی که تعریف شده است نباشد، در چنین شرایطی برای اثبات سفر ضروری ۲ نکته وجود دارد. یکی اینکه اگر محدودیتی هست نفع اجتماعی دران وجود دارد و افراد باید آن را رعایت کنند و نباید این احساس ایجاد شود که هر ترددی سفر ضروری است اما، قوانین و مقررات در کشور ما به گونه‌ای تعریف می‌شود که نفع آن به مردم برگردد. ممکن است واقعاً نیاز به انجام سفر ضروری وجود داشته باشد و این دسته از افراد باید موضوع و دلایل ضروری بودن سفر خود را به فرمانداری ارائه کنند تا پس از تأیید از سوی فرمانداری، پلاک خودرو سفید شود.   

کد خبر 571581
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha