سخنگوی دولت به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و چگونگی اجرای آن در دولت و واکنش نشان داد و واکنش دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی را تشریح کرد.

علی ربیعی

به گزارش همشهری‌آنلاین، علی ربیعی  سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر واکنش دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی درباره قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و چگونگی اجرای آن در دولت، تصریح کرد: حرف دولت این بود که وقتی قانونی به این مهمی بر زندگی روزمره و معیشت مردم ، اقتصاد و سیاست خارجی اثر می‌گذارد، دولت باید طرف مشورت قرار می‌گرفت. برخی از قوانین مختص یک زمان نیستند و تمام مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را متاثر می‌کنند و به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهند.

ربیعی افزود: اگر این موارد مربوط به حوزه کلان ملی و امنیت کشور باشد، انتظار این بود که نظرات اعضای دولت در شورای عالی امنیت ملی دریافت می‌شد و در یک اجماع عمومی و با نظر کارشناسان انجام می‌گرفت. دولت به این روند تاکید داشت و مسأله از آنجا آغاز شد که سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت، ما برای این طرح هماهنگی‌های لازم را به عمل آوردیم و بیش از ۲ ماه با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مذاکره داشته‌ایم.

وی یادآور شد: با طرح این سخن، مناقشات بعدی پیش آمد که منجر به ارائه بیانیه از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شد و ابهاماتی در خصوص دبیرخانه و شورای عالی امنیت ملی پیش آورد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه آنچه براساس قانون و آیین نامه و تجربه، دبیرخانه بخشی از دستگاه اداری و ستادی شورای عالی امنیت ملی است، تصریح کرد: به موجب قانون به واسطه رییس شورا، دبیر مشخص می‌شود و ساختار آن به تصویب دولت می‌رسد. اما کار دبیرخانه تجمیع دیدگاه‌ها و کار کارشناسی و ارائه جمع‌بندی به رییس شورا است. همچنین حدود اختیارات و وظایف شوراهای فرعی را قانون معین می‌کند و تشکیلات آن‌ها را به تصویب شورای عالی امنیت ملی می‌رساند.

ربیعی با بیان اینکه ورودی‌های دبیرخانه مشخص است، اظهار کرد: کانال اول ارجاعات مستقیم رییس‌جمهوری به عنوان رییس شورا و کانال دوم ارجاعات رهبری که توسط رییس‌جمهوری ارجاع می‌شود یا مصوباتی که به موجب آن، دبیرخانه در زمینه‌ای مسئولیت می‌یابد، است و آنچه از اطلاعیه دبیرخانه بر می‌آید ورودشان براساس مصوبه شورای عالی بوده است.

کد خبر 571263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha