محمدجواد ظریف در یک توییت به زبان عربی و علی ربیعی در نشست خبری امروز خود به درخواست برخی کشورها برای حضور در روند مذاکرات با ایران واکنش نشان دادند.

برجام

به گزارش همشهری‌آنلاین، علی ربیعی  سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی درباره موضع تهران در زمینه اظهارات برخی مقامات خارجی برای توافق بهتر با ایران گفت: به زبان ساده بازگشت به شرایط ۲۸ اردیبهشت ۹۷ یا ۱۸ می ۲۰۱۸ یعنی همان روزی که آمریکا به انجام تعهداتش خاتمه داد، چیزی است که ما انتظار داریم آمریکا با همان سرعتی که ترامپ چنین کاری را انجام داد و البته بدون هیچگونه پیش‌شرطی، انجام دهد و تمام روندهای مخرب طی شده را معکوس کند. دولت بعدی آمریکا به خوبی می‌داند که چه کارهایی را برای جلب اطمینان ایران باید انجام بدهد و از چه اقدامات زیانباری که می‌تواند به دیپلماسی آسیب بزند، خودداری کند. سخنگوی دولت تصریح کرد: تا پیش از بازگشت آمریکا به نقطه‌ای که خود را از انجام تعهداتش جدا کرد، امکان بررسی مذاکرات تازه‌ای اساسا وجود ندارد.

مذاکره در مورد برجام از نظر ما تمام شده است

وی در پاسخ به پرسشی درباره اعلام تمایل ژاپن و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برای حضور و مذاکرات جدید برجام تصریح کرد: ما بطور کلی از نقش آفرینی بیشتر ژاپن به عنوان یک کشور دوست و شریک مهم در مسائل بین المللی استقبال می‌کنیم. اما مذاکرات برجام از دیدگاه ما تمام شده و قرار نیست مذاکرات تازه‌ای انجام بگیرد که نیازی به تجدید ساختار مذاکرات وجود داشته باشد. امروز تنها مسئله باقی مانده، بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات.شان مطابق توافق انجام گرفته است و این موضوع پیچیده‌ای نیست.

اتمام حجت ظریف با برخی کشورهای منطقه به زبان عربی
 

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه هم در حساب کاربری‌اش در توییتر خطاب به همسایگان ایران در خلیج فارس نوشت:

«به نظر می‌رسد برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند که بخشی از روند مذاکره با ایران باشند. ما با غرب در خصوص منطقه مذاکره نمی‌کنیم. مشکل اصلی، مداخله های آنان است. در عین حال ما همیشه آماده مذاکره با همسایگان هستیم و طرح هایی همچون امنیت منطقه ۱۹۸۶، مجمع گفتگوی منطقه ای ۲۰۱۶ و اقدام صلح هرمز ۲۰۱۹ بیانگر این موضوع است.»

کد خبر 571201

کد خبر 571261

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha