اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ارائه پیشنهادات مختلف کلیات طرح ساماندهی ۵ آرامستان تاریخی محدوده دولاب در منطقه ۱۴ را به تصویب رساندند.

ابن بابویه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز سه‌شنبه ۱۸ آذر ماه در ادامه بررسی طرح ساماندهی گورستان‌های تاریخی دولاب را در دستور کار خود قرار دادند و به بیان پیشنهادات خود پرداختند. محمدجواد حق‌شناس در ابتدا گفت: پیشنهادی با امضای ۸ نفر از اعضای شورای شهر مطرح شده است که بر این اساس مایل هستند که عنوان طرح تغییر کند و علاوه بر آرامستان‌های تاریخی دولاب که ۵ گورستان می‌شود، آرمستان ابن بابویه و امامزاده عبدالله نیز مشمول این ساماندهی شوند.

وی با بیان این که برای امامزاده عبدالله و ابن بابویه در بودجه سال ۹۹ و برای آرمستان‌های محدوده دولاب دو ردیف بودجه مجزا در سال ۹۹ در نظر گرفته شده بود، گفت: حالا پیشنهاد شده است که این ساماندهی کلی‌تر باشد و ساماندهی ابن بابویه و امامزاده عبدالله نیز مشمول این طرح پیشنهادی شود.

احمد مسجد جامعی نیز با بیان این که امامزاده عبدالله و ابن بابویه برای ما مهم هستند و توجه به این دو آرامستان تاریخی در این طرح نشان‌دهنده رویکرد ما است، گفت: تاریخ تهران در این دو آرامستان تاریخی قرار دارد و متاسفانه برخی فکر می‌کنند که ساماندهی به معنای یکسان‌سازی است. اما این‌گونه نیست و باید حداقل تغییر و دخالت در ساماندهی این آرامستان‌ها را داشته باشیم.

محمد سالاری در واکنش به این سخنان، گفت: این طرح در مورد میدان صلح جهانی دولاب است و جلسات مختلفی را در خصوص این طرح برگزار کرده‌ایم. جای سوال است که چرا اعضای شورا این پیشنهادات را همان موقع مطرح نکردند و حالا با اضافه کردن دو کلمه ابن بابویه و امامزاده عبدالله کل موضوع به هم می‌ریزد و نمی‌شود که در دقیقه ۹۰ این همه کار کارشناسی را زیر سوال برد.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به پیشنهاد تغییر نام طرح به ساماندهی ۵ گورستان دولاب و آرامستان تاریخی امامزاده عبدالله و ابن بابویه رای ندادند و بر همین اساس ساماندهی امامزاده عبدالله و ابن بابویه در این طرح دیده نشده است.

در ادامه مسجد جامعی پیشنهاد داد که در این طرح به جای استفاده از کلمه احیا از کلمه بازآفرینی و یا باززنده‌سازی استفاده شود. وی گفت: احیا به معنای فعالیت دوباره است و ما که نمی‌خواهیم از این گورستان‌ها دوباره استفاده کنیم بلکه می‌خواهیم آنها را بازسازی کنیم و به همین دلیل باید کلمه احیا از سراسر این طرح حذف شود.

این پیشنهاد مسجد جامعی با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید.

در ادامه، احمد مسجدجامعی پیشنهاد تغییر نام میدان صلح در این طرح را مطرح کرد و گفت: نامگذاری میدان موجود در میان این آرامستان‌ها به نام صلح مناسبتی ندارد. چراکه این افراد مدفون شده عمدتا سربازان جنگی هستند که برای جنگ و نه برقراری صلح جنگیده بودند و حتی بر روی سنگ قبور این سربازان نوشته شده که «کشته شده برای شوروی» و این موضوع ارتباطی به صلح ندارد به همین دلیل از آن جا که همه این مدفون‌شدگان معتقد به مسیح هستند می‌توانیم مناسبات مذهبی را در نظر بگیریم و این میدان را به نام میدان مریم نامگذاری کنیم.

حق‌شناس در واکنش به این پیشنهاد گفت: این میدان جدیدالتاسیس است و نامی هم ندارد و اگر بحث نام‌گذاری مطرح است باید این مسئله در کمیته نام‌گذاری بحث شود.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران به پیشنهاد مسجدجامعی مبنی بر حذف نام میدانی برای صلح در این طرح و همچنین ارجاع پیشنهاد نام‌گذاری این میدان به نام حضرت مریم و ارجاع آن به کمیته نام‌گذاری رأی مثبت دادند.

احمد مسجدجامعی در پیشنهاد دیگری گفت: در این طرح قید شده که سازمان‌های ذی‌مدخل می‌بایست به شهرداری برای ساماندهی آرامستان‌های تاریخی دولاب کمک کنند اما این سازمان‌ها مشخص نشدند و پیشنهاد می‌شود به طور مشخص نام وزارتخانه میراث فرهنگی، امور خارجه، حوزه دینی مسیحیت و ارامنه به عنوان سازمان‌های ذی‌مدخل قید شود و دقت داشته باشید که زمین این گورستان‌ها برای سفارتخانه‌های مربوطه است و باید از کمک وزارت امور خارجه استفاده کنیم.

وی افزود: این گورستان‌ها محل‌های خاصی هستند چرا که از ۲۵ کشور، کشته در آن جا دفن شده و می‌توان با راه‌اندازی یک تالار ملل، دیپلماسی شهری را در آن جا فعال کرد.

ابراهیم امینی نیز گفت: مردم کشورهای دیگر در زمان جنگ جهانی به ایران پناه آوردند و خاطره خوبی از ایران دارند و می‌توان با ورود وزارت امور خارجه این گورستان‌ها را به یک محل فراملی تبدیل کرد.

پیشنهاد مسجدجامعی مبنی بر تعیین سازمان‌های ذی‌مدخل به تصویب رسید.

همچنین در ادامه، علی اعطا با ارائه یک پیشنهاد گفت: پیشنهاد می‌شود در تهیه طرح ساماندهی کلیه ملاحظات حفاظتی مندرج در آیین‌نامه حفاظت از گورستان‌های تاریخی مصوبه شورای عالی شهرسازی رعایت شود که این پیشنهاد نیز با رای مثبت اعضا به تصویب رسید.

اعطا در ادامه همچنین پیشنهاد داد شهرداری طرح پایش و تعیین اثرات زیست محیطی و حفاظتی این مجموعه که کارکرد گردشگری دارد را انجام دهد و در صورت بروز آثار سوء، جهت رفع آن اقدام کند که این پیشنهاد نیز به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تهران رسید.

در ادامه، مسجد جامعی مجددا پیشنهاد داد که شهرداری تهران در رابطه با سوابق آرامستان و دفن‌شدگان خارجی این گورستان تاریخی، پژوهش و مطالعه‌ای انجام دهند که این پیشنهاد نیز با تصویب اعضای شورای شهر تایید شد. در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با اعمال پیشنهادات مطرح شده در تبصره‌ها و بندهای این طرح، کلیات طرح ساماندهی ۵ آرامستان تاریخی محدوده دولاب در منطقه ۱۴ را به تصویب رساندند.

کد خبر 571237
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha