شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنگامی کورئبوس اهل الیس در سال 776 قبل از میلاد اولین دو سرعت المپیک را برد، نتیجه مسابقه بر روی پوست نوشته شد و در روزها و هفته‌های بعدی در بازارها خوانده ‌شد.

امسال در المپیک پکن پایتخت چین، قهرمان دوی 100 متر فورا برای میلیاردها نفر در سراسر جهان، با یک کلیک روی ماوس یا یک صدای زنگ عجیب روی کامپیوترهای جیبی اعلام خواهد شد.
به یمن تکنولوژی جدید، رویدادهای المپیک پکن برای افراد بیشتری، بیش از هر زمان دیگر و با شیو‌ه‌های گوناگون‌تر در دسترس خواهد بود.

کارمندان ادارات به جای اینکه منتظر بولتن خبری بعدازظهر تلویزیون باشند، می‌توانند مسابقات را به صورت زنده بر روی کامپیوترهای‌شان تماشا کنند. سایر دوستداران ورزش برای فرستاده شدن هشدارهای متنی یا فیدهای ویدیویی به تلفن‌‌های همراه‌شان ثبت‌نام خواهند کرد.

و برای آنهایی که پخش همزمان را از دست می‌دهند، همه رویدادها به آسانی و به سرعت بر روی سایت‌های ویدئویی مانند یوتیوب در دسترس خواهد بود.

همه اینها به رویکرد جدیدی در دنبال کردن مسابقات می‌انجامد که باعث افول شیوه سنتی تماشا کردن صرف تلویزیون می‌شود.

دانیل ویلز، مشاور تکنولوژی در هنگ کنگ در این باره می‌گوید: "تکنولوژی جدید این توانایی را دارد که نتایج یا جریان بازی‌‌هایی را که مردم می‌خواهند ببینند در اختیار آنها قرار دهد، و دیگر مانند گذشته پخش‌کنندگان اخبار رادیو و تلویزیونی نیستند که تصمیم می‌گیرند شما چه چیزهایی را باید ببینید."

"یوتیوب در آن روزها آکنده از ویدئوهای مختلف خواهد بود. شما خواهید توانست که یک رویداد را هزاران زاویه مختلف ببینید."

شرکت هنگ‌کنگی i-Cable جزو گروهی از شرکت‌ها از جمله شرکت معظم آمریکایی NBC ،NHK ژاپن و CCTV چین است که حقوق اولین پخش اخبار المپیک بر روی رسانه‌های جدید را در اختیار قرار گرفته‌اند.

تماشاگران در هنگ‌کنگ می‌‌توانند وارد پخش آنلاین زنده رایگان بازی‌ها شوند و به طور رایگان از دسترسی به به وب‌‌سایت شرکت i-Cable در بیش از 800 مکان با اتصال اینترتی WiFi در مغازه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید بهره‌مند شود.

سخنگوی i-Cable می‌گوید: "مردم می‌توانند بازی‌ها را در تلویزیون ببینند، اما آنچه ما ارائه می‌کنیم دسترسی به المپیک در هر زمان  و در هر مکانی است. آنها می‌توانند در هر جایی که بخواهند بازی‌های المپیک را ببینند و برای تماشا هم لازم نیست در جای معینی باشند."

کارشناسان می‌گویند که این رویکرد جدید باعث انقلابی در عادات تماشای مردم خواهد شد و  با رویدادهایی مانند المپیک به عنوان تسهیل‌کننده، توجه افراد از دستگاه تلویزیون به سایر ابزارهای رسانه‌ای معطوف خواهد شد.

پروفشور گری چان از دانشگاه علوم و تکنولوژی هنگ‌کنگ می‌گوید: "با توجه به محبوبیت اینترنت و نیز نفوذ آن له خانه‌ها و اداره‌ها، اکنون افراد ویدئوها را با استفاده از کامپیوتر شخصی یا لپ‌تاپ تماشا می‌کنند. بنابراین گرایش جدید این چنین خواهد بود: در آینده تلویزیون شما کامپیوتر شما خواهد بود."

به گفته چان با وجود جریان مداوم نرم‌افزارهای ابداعی که تماشای آنلاین را ساده‌تر می‌کنند، در آینده عده بسیار بیشتری از افراد مسابقات ورزشی مانند المپیک را از طریق اینترنت دنبال خواهند کرد.

او می‌افزاید: "در حال حاضر درصد معینی از افراد از راه اینترنت بازی‌ها را مشاهده خواهند کرد، اما شما شاهد خواهد بود که این روند رو به افزایش خواهد داشت، به خصوص با فرارسیدن جام جهانی 2010 و المپیک 2012."

"جوانان به طور فزاینده‌ای به اینترنت وابسته خواهند شد. آنها به جای اینکه به خانه بروند و پای تلویزیون بنشینند، در همه اوقات پشت کامپیوترهای‌شان خواهند بود."

در هیچ جایی از جهان این تغییر بیشتر از آسیای شرقی تکنولوژی‌دوست با دسترسی فراوان به اینترنت پهن‌باند و با استفاده از موبایل 3G و اینترنت موبایل خود را نشان نخواهد داد.

روزنامه اقتصادی نیکئی در ژاپن می‌نویسد:"بسیار از مردان بازرگان و بانوان کارمند در انتظار هستند که این تابستان المپیک پکن را در طول روز بر روی موبایل‌های‌شان ببینند."

چان می‌گوید: "استفاده از موبایل به خصوص برای دیدن رویدادهای مهم مانند المپیک به خاطر صفحه بسیار کوچکش طرفداران کمتری دارد، اما اگر شما بخواهید بازی را به صورت زنده تماشا کنند، ممکن است تنها گزینه‌ در اختیار شما استفاده از آن باشد."

در مقابل برخی از تحلیل‌گران در مورد این که تکنولوژی جدید به طور کامل پخش سنتی رادیو و تلویزیون به محاق رود، ابراز تردید می‌کنند.

ویلز کارشناس فنی هنگ‌‌کنگی می‌گوید: "به نظر من المپیک پکن میدان آزمایش رسانه‌های جدید خواهد بود. تنها فرصتی برای این رسانه‌ها است تا معلوم شود، آیا واقعا موثر هستند یا نه. به نظر من المپیک 2012 لندن مکان بهتری برای عرض اندام این رسانه‌ها خواهد بود. اما به هر جالب است که در ماه آگوست ببنیم مردم در مترو نشسته‌اند و با آیفون رویدادهای المپیک را می‌بینند."

کد خبر 57120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز