نتیجه آزمایش آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در نمونه‌برداری از قوهای تلف‌شده در تالاب فریدونکنار استان مازندران مثبت اعلام شد.

مرگ قوهای مهاجر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط‌زیست مازندران با اشاره به مهاجرت قوها به تالاب‌های استان گفت: در برنامه‌های پایش و بررسی تالاب قوهای سرخرود در ۱۵ آذرماه امسال یک قطعه قوی بیمار مشاهده و با کمک کارشناسان دامپزشکی از آن نمونه‌گیری شد. متاسفانه نتیجه آزمایش آنفلوانزای این پرنده مثبت بود. با پایش دقیق‌تر و بررسی بیشتر تالاب سرخرود، دیروز هم لاشه دو قطعه قوی فریادکش دیده شد که این موضوع نگرانی‌ها را بابت ادامه‌دار شدن و درگیری بیماری و تلفات در گونه‌های پرندگان مهاجر بیشتر کرده است.

کوروس ربیعی افزود: مبداء اصلی زیستگاهی پرندگان مهاجر به تالاب‌های فریدونکنار، میانکاله و سایر آب‌بندان‌ها و سواحل استان مشترک است و احتمال آلودگی و بیماری در تمامی پرندگان مهاجر وجود دارد. توصیه می‌شود مردم از هر گونه شکار و صید، خرید، فروش و مصرف پرندگان وحشی و فرستادن طیور بومی (غاز و اردک پرورشی) به زیستگاه‌های تالابی خودداری کنند. افراد در صورت مشاهده هر گونه پرنده بیمار و لاشه تلف‌شده ضمن پرهیز از دست زدن به لاشه، مراتب را به محیط زیست و دامپزشکی اعلام کنند.

سه گونه از انواع قوها به تالاب‌های مازندران مهاجرت و زمستان‌گذرانی می‌کنند که تالاب قوهای سرخرود، زیستگاه اصلی قوهای فریادکش و تعدادی قوی کوچک (تندرا) بوده که همه ساله از اواسط آبان ماه لغایت اواسط بهمن ماه، مهمان تالاب بین‌المللی فریدونکنار و سرخرود هستند. قوها پرنده‌هایی حساس به بیماری ویروسی آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان بوده و زودتر از سایر گونه‌های وحشی علائم این بیماری را بروز می‌دهند.

کد خبر 571170
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha