شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

گروه اجتماعی: دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش با اشاره به ابلاغ مصوبه‌ تشکیل نظام صنفی معلمان یا نظام معلمی به وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد:

کلیات نظام معلمی به تایید شورای‌عالی آموزش و پرورش رسیده و جزئیات آن نیز تا3 ماه آینده به تصویب می‌رسد و وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

مهدی نوید ادهم با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: هم‌اکنون کارگروه کارشناسی برای تعیین نظام معلمی تشکیل شده است و درصدد هستیم، با استفاده از تجربه سایر نظام‌های صنفی کشور مثل نظام‌ پزشکی، مهندسی و روان‌شناسی و همچنین برخی نظام‌های صنفی موفق بین‌المللی، نظامی را برای معلمان طراحی کنیم که مدافع حقوق صنفی معلمان باشد.

وی اظهار داشت: نظام معلمی، زمینه ارتقای کیفی صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان را بیش از پیش فراهم می‌کند. در حقیقت وحدت بخشی و ساماندهی به وضعیت معلمان است.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش در ادامه به سطح مردودی در آموزش و پرورش اشاره کرد و با بیان اینکه در دوران ابتدایی بیشترین مردودی به پایه اول مربوط می‌شود و در این میان، میزان مردودی در پایه اول دبستان در مناطق محروم و دوزبانه بیشتر از مناطق دیگر است، افزود: در تحقیقاتی که انجام داده‌ایم مشخص شد نوآموزان در شهرهای بزرگی مثل تهران واژگان پایه‌شان بین 700 تا 900 لغت است در حالی که این میزان در مناطق محروم به 200 تا 300 کلمه می‌رسد ولی هر دو دسته در مدرسه یک کتاب را می‌خوانند و به همین دلیل با مشکل روبه‌رو می‌شوند و نمی‌توانند آنچنان که باید و شاید درس خود را یاد بگیرند و در امتحانات قبول شوند.

نوید ادهم تبیین برنامه‌های راهنمای درسی دوره پیش‌دبستانی و بررسی و تصویب آن را از برنامه‌های مهم شورای‌عالی آموزش و پرورش به‌منظور کاهش افت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی دانست و ادامه داد: مناطق دوزبانه از نقاط آسیب‌پذیر نظام تعلیم و تربیت هستند و فرزندان این خانواده‌ها، نیاز دارند که دوره گذرایی را برای آشنایی با زبان فارسی طی کنند، تا وقتی به مدرسه می‌روند، کتاب‌هایی که دانش‌آموزان دیگر می‌خوانند را متوجه شوند و بتوانند از آنها استفاده کنند.

وی خاطرنشان ساخت: اگر این دوره گذرا به خوبی طراحی نشود و فرایندهای علمی خود را طی نکند بر ضد‌خودش عمل کرده است.

کد خبر 57082

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز