شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۷ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

از زمانی که با کشف داروهای ضد‌میکروبی، نفس‌های بیماری سل به شماره افتاد همه انتظار داشتند میکروب کخ دیر یا زود رخت سفر همیشگی ببندد، اما ظهور ایدز آرزوها را نقش بر آب کرد

سل از جمله علت‌های مهم مرگ بیماران ایدزی محسوب می‌شود. با این حال ترس جامعه پزشکی از روند رو به رشد مقاومت میکروب سل به درمان‌های دارویی است. پدیده‌ای که به‌طور خلاصه MDR نامیده می‌شود.

۹۹ درصد بیماران بد اقبالی که به انواع مقاوم سل مبتلا می‌شوند می‌میرند. اگرچه با کشت آزمایشگاهی میکروب سل، می‌توان حساسیت میکروب به دارو‌های مختلف را بررسی و مؤثرترین دارو را انتخاب کرد اما چنین آزمایشی ۲ تا ۴ ماه زمان می‌برد و نتیجه تست دقیقا زمانی حاضر است که بیمار جان تسلیم کرده باشد.

سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته خبر از ابداع روشی داد که به جای چند ماه ظرف کمتر از دو روز مقاومت آنتی‌بیوتیکی میکروب سل را تشخیص می‌دهد.

این تست با هزینه‌ای هشت دلاری قادر است جهش‌های ژنتیک که باعث مقاومت آنتی‌بیوتیکی سل می‌شوند را شناسایی کند.

سادگی و اقتصادی بودن روش جدید باعث می‌شود حتی کشور‌های فقیر قادر به راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مورد نیاز باشند. اتفاقی که احتمالا تحولی بزرگ در راه درمان سل خواهد بود.

نکته: هر سال ۹ میلیون نفر در سراسر دنیا به سل مبتلا می‌شوند که ۵۰۰ هزار نفرشان سل مقاوم به درمان دارند. تعداد مبتلایان کشور ما هشت هزار نفر است.

کد خبر 57073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز