یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۶
۰ نفر

حضور کانری در هفت فیلم از جیمز باند، و انتخاب او به عنوان بهترین رابین هود تاریخ سینما و کارنامه پربار دوران حرفه ای‌اش تنها دلیل ماندگاری او نخواهد بود. اسطوره سینمای بریتانیا در زندگی شخصی نیز سرآمد جلوه گری کرد. کانری تا سال ۲۰۱۸ سرپا بود و در مجامع حضور داشت. عکس‌های زیر را ببینید.

شان کانری

همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: لهجه اسکاتیش، تلخندها و فیزیک حرکتی شان کانری، امضای همیشگی او در سینما باقی خواهند ماند. بازیکن سابق تیم فوتبال باشگاه فوتبال هارت آف میدلوتیان اسکاتلند تا ۲۲ سالگی هم به هنر فکر می‌کرد و هم به توپ گرد فوتبال اما در آستانه ۲۳ سالگی وقتی پیشنهاد منچستر یونایتد را رد کرد معلوم شد که فقط  قرار است شانس خود را در زمینه هنری آزمایش کند. رخدادی که منجر به کارنامه‌ای درخشان برای او شد. کانری هیچگاه از فوتبال، گلف و تنیس کناره نگرفت. 
او  جدای از زندگی هنری دارای فعالیت های سیاسی در زادگاهش بود و همواره استقلال اسکاتلند از بریتانیا را آرزو داشت. و این آرزو از سال ۱۹۵۵ تا ۲۰۲۰ که او درگذشت با وی همراه بود. در حرب ملی اسکاتلند، کانری عضو شورای مرکزی بود و در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی این حزب حضور پیدا می کرد. نقطه اوج این برنامه‌های رسانه ای مربوط به سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۳ می‌شود. پیش از این از سال ۱۹۸۸ شان کانری در لیست سالیانه افرادی بود که شایستگی کامل، برای دریافت عنوان و نشان شوالیه امپراطوری بریتانیا را داشتند. با این همه با ۱۲ سال تاخیر بابت همین فعالیت‌های سیاسی سرانجام در سال ۲۰۰۰ کاخ باکینگهام تسلیم شد و نشان به او تقدیم گردید.

زندگی خصوصی جیمزباند محبوب سینما نیز پایدار بود. او ۲ بار ازدواج کرد و ازدواج دومش ۴۶ سال دوام داشت.  بار اول با دایان سیلنتو (۱۹۶۲-۱۹۷۳) و بار دوم با میشلین راکبرون از۱۹۷۵ تا پایان عمر.  

رابطه کانری به عنوان یک هنرمند اسکاتلندی با غولهای هالیوودی بسیار خوب بود. جان هیوستن و آلفرد هیچکاک برای او بسیار شان قائل بودند به ویژه اینکه پس از فوت همفری بوگارت به نوعی کانری را دنباله روی او عنوان می‌کردند.

مجموع درآمد کانری در طی ۶۰ سال حضور در سینما را حدود ۴۰۰ میلیون دلار تخمین می‌زنند که بدینگونه او ثروتمندترین بازیگر سینمای بریتانیا محسوب می‌شود. با این همه بنیاد نیکوکاری و فعالیت‌های خیریه وی و همسرش در منطقه اسکاتلند  به ویژه از ۱۹۹۰ تا زمان مرگ، نشان می دهد او بخشی از ثروتش را به هم وطنانش اهدا کرده است.

و سرآخر اینکه نمی شود از کانری گفت و از فیلم تسخیرناپذیران یاد نکرد. سی و سه سال پیش در سال ۱۹۸۷ تسخیر ناپذیران The Untouchables به روی پرده نقره‌ای قرار گرفت و تحولی شگرف در ژانر جنایی و پلیسی پدید آورد.  شان کانری اسطوره سینمای بریتانیا در کنار جوانانی مانند کوین کاستنر و اندی گارسیا با همراهی رابرت دنیرو که نقش فرعی آل کاپون را ارائه می‌کرد همگی در فیلم درخشیدند.

تسخیرناپذیران نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های دهه خود که بی گمان از بهترین آثار ژانر پلیسی؛ جنایی است. برایان دی پالما با کارگردانی بی نقص خود و بهره گرفتن از یک فیلمنامه غنی و ششدانگ که حاصل کار دیوید ممت بود توانست این شاهکار سینمایی را خلق کند. بازی بازیگران فیلم نیز همگی یکدست و عالی از کاردرآمد. و برای کانری یک اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل به ارمغان آرود.

آخرین عکس ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰: سر شان کانری در کنار عروس و پسرش جیسون. ۱۱ روز بعد وی درگذشت
۲۰۰۰: سر شان کانری پس از کسب عنوان شوالیه امپراطوری بریتانیا در کاخ هولی‌رود
در کنار همسرش میشلین. نیل کانری برادر او نیز در تصویر حضور دارد.
۲۰۱۲: مراسم افتتاحیه تنیس یواس اوپن
۲۰۱۵: مراسم افتتاحیه تنیس یواس اوپن
۲۰۱۷ : نیویورک
۲۰۱۹: نیویورک
۱۹۶۷: در یک مسابقه آماتوری گلف در اسکاتلند
۱۹۷۵: حضور در یک مسابقه آماتوری گلف در نیویورک
کد خبر 570637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha