حاج رضا لنکرانی، هنرمند باسابقه تعزیه که نزدیک ۸۰ سال شمرخوان تعزیه‌های عاشورا بوده است، صبح امروز یکشنبه ۱۶ آذر بر اثر کهولت سن درگذشت.

حاج رضا لنکرانی

به گزارش همشهری آنلاین، داود فتحعلی بیگی، هنرمند باسابقه تئاتر و فعال نمایش‌های ایرانی گفت: ایشان در سال‌های پایانی عمر خود با بیماری پارکینسون مبارزه کرد ولی این اواخر بیماری‌اش شدت گرفته بود و متاسفانه امروز درگذشت.

او از لنکرانی به عنوان یکی از هنرمندان تاثیرگذار تعزیه نام برد که در این زمینه صاحب سبک بود و علاوه بر جایگاه هنری، به حسن اخلاق و منش انسانی هم شهره بود. فتحعلی‌بیگی ادامه داد: دو سه سال پیش که به دیدن ایشان رفتم، حالش خوب بود ولی این اواخر،  با شدت گرفتن بیماری‌اش،  بسیار فرتوت و ناتوان شده بود.

حاج‌رضا لنکرانی متولد ١٣٠٩بود و سال‌ها در تعزیه‌ها لباس شمر و ابن زیاد و حارث و حکم بن طفیل و تمام آدم‌های قرمزرنگ تعزیه را به تن کرد و علاوه بر آن چندین نسل از نوآموزان جوان تعزیه را پرورش داد. هنرمندی که نه تنها در جای جای ایران بلکه در دیگر کشورها نیز به اجرای برنامه پرداخت و در معرفی هنر تعزیه ایرانیان به مردمان دیگر کشورها سهمی ویژه داشت.

او که هم تعزیه‌دان بود و هم تعزیه‌خوان و هم تعزیه‌گردان، خاطرات بسیاری از شمرخوانی‌های خود داشت و  سال‌ها پیش در گفتگویی عنوان کرده بود که هر زمان قرار بوده برای شمرخوانی آماده شود، دوستانش به او یادآوری می‌کرده‌اند که مراقب لنگه کفش مردمی باشد که او را شمر و اشقیا می‌پندارند چراکه او در اجرای شبیه شمر آنچنان توانمند بود که مردم او را دشمن امام حسین می‌پنداشتند.

کد خبر 570631

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار موسیقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha