درحالی‌که علت تلف شدن ماده ببر سیبری در باغ وحش ارم، نزاع این حیوان با ببر نر اعلام شده، یک کارشناس حیات وحش، این اتفاق را ناشی از اقدام غیرعلمی تکثیر حیات‌وحش می‌داند.

مرگ ببر باغ وحش ارم

به گزارش همشهری آنلاین، تلف شدن یک رأس ببر ماده در باغ وحش ارم، صدای بسیاری از فعالان محیط زیست را در آورد و باعث شد که مسئولان مربوط و مدیر باغ وحش به خبر واکنش نشان دهند. درحالی‌که برخی مسئولان محیط زیست و کارشناسان حیات وحش می‌گویند ببر ماده به نیت جفت‌گیری پیش انداخته شد و علت تلف شدنش همین بوده، مدیر باغ وحش ارم می‌گوید: این شایعه صحت ندارد و ماده‌ببر به دلیل جفت‌گیری اجباری تلف نشده است. او گفته که زاد و ولد و مرگ و میر در میان حیوانات موضوعی طبیعی و جزئی لاینفک زیست آنها به شمار می‌رود.

مهر در این زمینه نوشت: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران عصر دیروز از تلف شدن ماده ببر این باغ وحش خبر داد و گفت: بنا بر اعلام مدیریت باغ وحش پارک ارم، ماده ببر که «کویین» نام داشته، صبح روز جمعه (۱۴ آذر) تلف شده است.

فاطمه برنا اظهار داشت: بنا بر گزارش اولیه ارسالی باغ وحش، این ماده ببر به علت پارگی کامل نای و پارگی طولی مری و خفگی بر اثر پنومونی استنشاقی به‌دلیل صدمه فیزیکی نزاع با ببر نر تلف شده است.

وی با اشاره به دلیل ذکرشده از سوی مسئولان باغ وحش ارم مبنی بر این که ببر نر روز یکشنبه ٩ آذرماه پس از شکستن حصار محل نگهداری ببر ماده، وارد محدوده نگهداری این حیوان شده و به نزاع با آن پرداخته است، گفت: متأسفانه این ببر ماده امروز در باغ وحش ارم تلف شده و اقدامات درمانی در چند روز گذشته برای مداوای آن نتیجه‌ای در بر نداشته است.

  • باغ‌وحش نظارت کافی ندارد

اما شکسته شدن و تخریب حصارهای این جایگاه‌ها به گفته کارشناسان این حوزه تقریباً امری غیرممکن است و اگر این ادعا واقعی بود، در همان ساعات اولیه گزارش تصویری از این قدرت ببر نر منتشر می‌شد.

در این شرایط رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران از بررسی‌ها در این خصوص از سوی محیط زیست استان تهران خبر داده و گفته که نتایج حاصله اعلام خواهد شد اما درگام اول، نظارت ناکافی مجموعه باغ وحش را یکی از دلایل این اتفاق برشمرده است.

  • ببر ماده به نیت جفت‌گیری پیش انداخته شد

اما علیرضا شهرداری، کارشناس حیات وحش در واکنش به این خبر از تلاش‌های مسئولان باغ وحش ارم برای جفت‌گیری از این ببر ماده گفته و اظهار داشته است: با وجودی که ما به دلیل مشکلات ژنتیکی فراوان بین ببرهای سفید هرگز اجازه تکثیر ببر سفید را نداشتیم اما باز هم «کویین» (ببر ماده سفید) به نیت جفت‌گیری پیش انداخته شد.

او گفت: این ترکیب باعث درگیری بین دو ببر شد و درنهایت «کویین» به شدت زخمی و دچار جراحات فراوان در ناحیه گردن ‌شد و تلاش‌ها برای درمان بی‌نتیجه ماند و نهایتاً این حیوان جان خودش را از دست داد.

شهرداری ادامه داد: این در حالی است که در سال‌های گذشته این دو ببر از هم جدا نگهداری می‌شدند و این ببر ماده با «آفتاب»؛ دیگر ببر ماده باغ وحش ارم که سیبریایی است، در یک جایگاه نگهداری می‌شد.

  • مسئولان باغ وحش باید پاسخگو باشند

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران نیز در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان درباره مرگ ببر ماده در باغ وحش ارم اظهارکرد: مسئولان باغ وحش ارم درباره علت مرگ این ببر ماده باید پاسخگو باشند.

محمد کرمی گفت: قرار است با تیمی از همکاران و کارشناسان محیط زیست امروز از این باغ وحش بازدید کنیم.

او با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست در حال بررسی این موضوع است، گفت: مسئولان باغ وحش ارم درباره علت مرگ ببر ماده باید پاسخگو باشند.

کرمی تاکید کرد: این ببرها در سه جایگاه متفاوت بودند و دلیل نزاع بین آن‌ها ممکن است یک حادثه طبیعی باشد. بنابراین باید آثار و علائم جراحت‌ها بر روی بدن ببر بررسی شود.

  • بلایی که سر شامپانزه ارم هم آمد

ماه گذشته شامپانزه ماده‌ی باغ وحش ارم هم که «شمسی» نام داشت، تلف شد. این کارشناس دلیل تلف شدن این شامپانزه را هم اجرای همین روش تکثیر پیش انداخته شدن که باعث درگیری و کشته شدنش شده بود، عنوان کرد.

با این وجود رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست استان تهران در نخستین واکنش به این ماجرا ادعای مسئولان باغ وحش مبنی بر استاندارد نبودن جایگاه‌های نگهداری حیوانات در این باغ وحش را پذیرفته و رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش هم پیش از این دلیل تلف شدن شامپانزه ماده این مرکز را به همین دلیل اعلام کرده بود.

اما با توجه به اینکه شرایط نگه داری حیوانات در باغ وحش‌ها به خصوص حیوانات وحشی بسیار با ایمنی بالا صورت می‌گیرد، نمی‌توان این ادعای بدون مدرک را پذیرفت. ضمن اینکه با توجه به اینکه تکثیر در اسارت حیات وحش یکی از راه‌های درآمد باغ‌های وحش‌ها است، این گمانه تقویت می‌شود که مسئولان این باغ وحش هم همچون بسیاری از باغ وحش‌ها به دنبال تکثیر گونه‌ها و درآمدزایی از آنها هستند. علی رغم اینکه از این طریق صدمات جسمی و روحی بسیاری به حیوانات وارد می‌شود.

  • ببر تلف‌شده قادر به جفت‌گیری نبود

در این میان علی دقیقیان، مدیرعامل مجموعه ارم سبز در این خصوص به برنا گفت: حادثه تلف شدن یک ببر در باغ وحش ارم در شیفت شب تاریخ ۹ آذر رقم خورد. در این حادثه ببر نر به ببر سفید بنگال با از بین بردن حفاظ های میانی حمله می‌کند و در یک نزاع چند دقیقه ای موجب جراحت شدید ببر بنگال می‌شود.

او افزود: بعد از چند دقیقه محافظ گربه‌سانان که در حال گشت‌زنی در محوطه باغ وحش بود، متوجه این نزاع می شود و با ابزاری که در اختیار داشت، این دو ببر را از یکدیگر جدا می کند و در همان لحظه عملیات درمانی بر روی ببر ماده آغاز می شود. بلافاصله مراتب به سازمان های محیط زیست و دامپزشکی اطلاع داده می شود و درمان هم با جدیت در دستور کار قرار می‌گیرد.

دقیقیان گفت: برای نگهداری حیوانات در باغ وحش ارم دو فضا تعبیه شده است؛ یکی فضایی است که شهروندان می توانند در آن محل‌ها از حیوانات بازدید کنند که کاملا ایمن است. فضای دیگر محلی است که مخصوص استراحت حیوانات است. در این محل معمولا گونه‌هایی که از یک نوع هستند با حفاظ های کمتری از یکدیگر جدا می‌شوند و معمولا این حیوانات پس از خوردن وعده غذایی به آن محل ها برده می‌شوند تا استراحت کنند. به همین علت در حال حاضر علت این حمله مشخص نیست و کارگروهی در این زمینه در حال تحقیق است.

دقیقیان در خصوص استحکام حفاظ ها اظهار کرد: باغ وحش ارم قدمتی ۲۹ ساله دارد و تا به امروز شاهد چنین اتفاقی در آن نبوده ایم. این حادثه برای ما خوشایند نیست و تمام تجهیزات ایمنی مورد بازبینی قرار خواهد گرفت. ما به دنبال این هستیم تا علت اصلی این اتفاق را جویا شویم. زاد و ولد و مرگ و میر یک بخش لاینفک از حیات وحش است. ما در باغ وحش ارم ۱۰۸ گونه جانوری داریم که تعداد آنها به ۵۰۰ عدد می رسد. 

او تاکید کرد: فلسفه باغ وحش در وهله اول حفظ گونه جانوری و در مرحله بعد نمایش آن ها برای شهروندان است. در همین راستا آنچه که به نظر می رسد، این است که باید یک توازنی ایجاد شود و تعداد آنها را کاهش دهیم. چون این گونه های جانوری زاد و ولد نیز دارند. با هماهنگی محیط زیست آن دسته از گونه های جانوری قابل رهاسازی باشد، این اتفاق برای آن ها در مناطق حفاظت شده خواهد افتاد و یا با مراکز دیگر تبادل می شوند.

مدیرعامل مجموعه ارم گفت: ببری که در این حادثه تلف شده، به علت اختلالات ژنتیکی قادر به جفت گیری نبود و شایعات در این خصوص که به اجبار برای جفت‌گیری کنار ببر نر قرار گرفته، صحت ندارد. 

کد خبر 570609

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha