مینو محرز در آخرین اظهارنظر خود از آماده شدن واکسن کرونا تا اواخر تیر خبر می‌دهد در حالی که پیش‌تر در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین از آماده شدن واکسن در فصل بهار خبر داده بود.وزیر بهداشت و کیانوش جهانپور، رئیس سازمان غذا و دارو، نیز از آماده شدن واکسن در اردیبهشت خبر داده بودند.از ظواهر امر چنین برمی‌آید نمی‌توان تاریخ دقیقی برای تولید واکسن مشخص کرد.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مینو محرز محقق اصلی پروژه تولید واکسن کرونای ایرانی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره جزئیات روند تولید اولین واکسن کرونای ایرانی که اخیرا مجوز سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت را برای آغاز مطالعات انسانی دریافت کرده است، گفت: واکسن کرونایی که تولید شده، درواقع ویروس ضعیف‌شده است و مانند واکسن‌هایی است که در کشورهایی مانند چین و روسیه ساخته شده است.

نتایج آزمایش واکسن ایران روی ۳ حیوان

محرز با بیان این‌که مطالعات حیوانی این واکسن کرونا نتیجه‌بخش بوده است، توضیح داد: این واکسن روی ۳ حیوان موش، خرگوش و میمون آزمایش شده است و در هر سه مورد موفقیت‌آمیز بوده است. 

بعد از پایان مطالعات حیوانی و نتایج موفق آن، مستندات به سازمان غذا و دارو ارائه شد که مورد تایید این سازمان قرار گرفت و کمیته اخلاق هم مجوز آغاز مطالعات انسانی آن را ارائه داه است و باید کلینیکال ترایال انسانی این واکسن را که سه مرحله دارد، آغاز کنیم.

وی درباره تعداد داوطلبان برای آزمایش انسانی واکسن کرونا افزود: این موارد به تدریج اعلام می‌شود. افراد داوطلب باید واکسن را در دو دوز تزریق کنند و مطالعه انسانی آن باید در سه مرحله انجام شود تا اگر در این آزمایش‌ها واکسن هم مصون بود و هم موثر بود، بتواند به تولید برسد.

به گفته عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، ایمنی این واکسن در بخش حیوانی خوب بوده است و بالای ۷۰ درصد ایمنی داشته است.

شرایط داوطلبان در فاز مطالعه انسانی

محرز درباره شرایط داوطلبان تزریق واکسن در فاز مطالعاتی گفت: داوطلبان باید بین ۱۸ تا ۵۰ سال بوده، سالم باشند، بیماری خاصی نداشته باشند، قبلا به کرونا مبتلا نشده باشند و تست کوویدـ۱۹ آنها هم منفی باشد.

واکسن کرونای ایرانی احتمالا تا تیر در دسترس قرار می‌گیرد

این محقق درباره زمان احتمالی تولید انبوه و دسترسی به این واکسن توضیح داد: اگر خیلی خوش‌بینانه فکر کنیم، در سال جدید و اواخر بهار می‌توانیم این واکسن را داشته باشیم. واکسن‌های کرونایی هم که در دنیا آماده شده تا بخواهد به دست ما برسد، زودتر از تیر ماه نخواهد بود. ان‌شاءالله واکسن خومان هم تا همان زمان یعنی تا تیر ماه نتیجه خواهد داد.

محرز با بیان این‌که اگر نتایج مطالعات انسانی این واکسن هم مانند فاز حیوانی آن خوب و موفقیت‌آمیز باشد، امیدواریم تا تیر ماه به تولید برسد، ادامه داد: اگر واکسن ایمن و موثر باشد، باید مجددا از سازمان غذا و دارو مجوز دریافت کند و بعد از آن می‌تواند وارد فاز تولید شود.

وی افزود: واکسن‌هایی که در دنیا موجود است تا بخواهد تولید انبوه شود و به دست ما برسد نیز همین قدر طول می‌کشد. امیدواریم ما هم بتوانیم مطالعات را انجام داده، نتیجه بگیریم و واکسن در حدود خرداد یا تیر ماه آماده شود.

بیشتر بخوانید؛

کد خبر 570486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha