وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات که سال‌هاست در لندن سکونت دارد و صدای مواضع حاکمیتی‌اش از رسانه‌های فارسی زبان ‌خارج از کشور شنیده می‌شود، متنی کوتاه درباره محسن رضایی منتشر کرد و علاوه بر حمایت از او، از دو نکته دیگر نیز سخن گفت.

مهاجرانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اعتماد، عطاالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت سیدمحمد خاتمی در یک توییت هم از اقدامات محسن رضایی در دوران جنگ قدردانی کرد، هم از منتقدان او خواست که منصف باشند و هم از محسن رضایی خواست با قدرت خداحافظی کند.

 مهاجرانی در توییتر خود نوشت: «به‌ خاطر برخی اظهارات قابل تامل محسن رضایی، برخی درباره فرماندهی او در دوران جنگ تردید می‌کنند. دوران جنگ را باید به شکل کلی و متناسب با نتیجه داوری کرد. در واقع همه دنیا در برابر ایران بود. امریکا و شوروی با وجود جنگ سرد هر دو در جبهه عراق بودند. چین و فرانسه و انگلستان همین طور کشورهای عربی منطقه صندوق عراق بودند. تمام محاسبات بر این مبنا بود که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی سرنگون می‌شود. ملت ایران و کشور ایران تجزیه می‌شود. ارتش و سپاه و بسیج بودند که استقلال ایران را حفظ کردند و صدام و حامیان را ناکام. صدام در جشن پیروزی‌اش می‌گوید؛ فاو آزاد شد!»

او در ادامه نوشت: «شایسته بود محسن رضایی پس از اولین شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری از عروس قدرت برای همیشه خداحافظی کند و تمام همت خود را صرف تالیف خاطرات جنگ و تدریس در دانشگاه امام حسین قرار دهد. محسن رضایی از قهرمانان دوران جنگ تحمیلی است و هر جنگی مثل امواج دریا فراز و فرود دارد. منصف باشیم.»

 جدیدترین خبرها و رویدادها را در اینستاگرام همشهری آنلاین بخوانید (کلیک کنید)

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از بیش از یک دهه فرماندهی کل سپاه، زمانی که رخت نظامی را از تن درآورد به سوی زمین سیاست آمد و کاندیدای چند انتخابات شد اما هرگز نامش از هیچ صندوق رایی بیرون نیامد و آرا و نظرات مردمی را به خود جلب نکرد. چه آنکه در انتخابات مجلس ششم و انتخابات ریاست‌جمهوری دوره نهم، دهم و یازدهم نام‌نویسی کرد اما پیروز نشد.

حتی زمزمه‌هایی مبنی بر حضورش در انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری هم شنیده می‌شد که البته محقق نشد و حالا همه منتظرند که ببینند آیا محسن رضایی برای چندمین ‌بار شانس خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌آزماید یا نه؟! اظهارنظرهای مدام رسانه‌ای رضایی درمورد اغلب حوزه‌ها هم نشان می‌دهد که او احتمالا باز هم به فکر حضور در عرصه رقابت افتاده؛ با این حال محسن رضایی آن‌طور که عطاالله مهاجرانی هم از او یاد کرده، از خود عملکردی بی‌نقص در دوران جنگ تحمیلی به‌ جای نگذاشته و کارشناسان این حوزه و تاریخ‌نگاران معتقدند عملیات کربلای ۴ تنها بخشی از انتقادهایی است که به مدیریت محسن رضایی در دوران جنگ وارد است.

حتی سال ۹۷ هم اظهارات او در سالگرد عملیات کربلای ۴ مبنی بر اینکه کربلای ۴ عملیات فریب بوده است، حواشی بسیاری به ‌دنبال داشت. از سویی چند ماه پیش در مستندی که از شبکه خبری بی‌بی‌سی منتشر شد برای اولین ‌بار یک فایل صوتی از جلسه‌ای از سپاهیان منتشر شد که نشان می‌داد در زمان جنگ نیز اختلافات بر سر مدیریت محسن رضایی کم نبوده است.

البته پیش از این هم حرف و حدیث‌ها بر سر مدیریت او در عرصه جنگ مطرح شده‌ بود.  نکته جالبی که بین ‌سطور این توصیه نهفته بود اما شاید نه به شنونده و مخاطب توصیه، بلکه به گوینده مربوط باشد؛ عطاالله مهاجرانی که روزگاری نه چندان دور، نه‌تنها در مقاماتی از نماینده مجلس تا وزیر دولت در کارنامه داشت و از فعالان پرکار سیاست ایرانی بود که حتی مقطعی شبیه به امروز، به عنوان گزینه احتمالی ریاست‌جمهوری مطرح شد اما حالا چنانکه در یکی از آخرین گفت‌وگوهایی که از او با مطبوعات داخل کشور خواندیم، سال‌هاست به تعبیر خودش «عروس قدرت» را ترک گفته و روزگار بازنشستگی از عالم سیاست را سرگرم پژوهش و مطالعه است؛ دوران بازنشستگی پرباری که حالا به ‌نحوی مشابه به محسن رضایی پیشنهاد کرده و البته بعید است که مقبول بیفتد.

کد خبر 570463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha