موج‌های دوم و سوم شیوع کرونا در کشورهای جهان ادامه دارد و مرگ‌های ناشی از کووید-۱۹ روز شنبه ۱۵ آذر در سراسر جهان از ۱.۵ میلیون مورد گذشت.

pandemic

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین آخرین آمار دانشگاه جانز هاپکینز نشان می‌دهد که تا به حال حدود ۶۵ میلیون نفر در سراسر جهان به کروناویروس مبتلا شده‌اند و فقط در دو ماه گذشته نیم میلیون مورد مرگ ناشی از کووید-۱۹ ثبت شده است.

بسیاری از کشورها در حال مبارزه با موج‌های دوم و سوم عفونت کرونا هستند که در برخی از مواد از موج اول شیوع بدتر بوده است و قرنطینه و محدودیت‌های رفت‌وآمد و سایر اقدامات شدید برای جلوگیری از انتشار ویروس را دوباره برقرار کرده‌اند.

این هفته چندین کشور رکوردهای جدید دلخراشی را به جای گذاشتند. ایتالیا ۹۹۳ مورد مرگ روزانه ناشی از کرونا را گزارش کرد که بیشتر از رکورد قبلی ۹۶۹ مرگ در موج اول شیوع است. ایران که شدیدترین شیوع کرونا را در میان کشورهای خاورمیانه را دارد، از مرز یک میلیون مورد عفونت عبور کرد. آمریکای شمالی و آمریکای لاتین در حال حاضر روی هم بیش از ۵۰ درصد مرگ‌های ناشی از کرونا را به خود اختصاص می‌دهند. 

ایالات متحده آمریکا که در راس کشورهای دیگر جهان از لحاظ شیوع کرونا قرار دارد، تا به حال بیش از ۱۴ میلیون مورد کووید-۱۹ ثبت کرده است و پاندمی در این کشور به قیمت جان بیش از  ۲۷۵ میلیون آمریکایی تمام شده است. میزان مرگ‌های ناشی از کرونا در آمریکای لاتین به بیش از ۴۵۰۰۰۰ مورد رسیده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گویدکروناویروس تا به حال باعث شمار بیشتری از مرگ نسبت به مرگ‌های ناشی از سل در سال گذشته شده  و شمار تلفات آن تقریبا چهار برابر مرگ‌های به علت مالاریا است.

اما ارقام رسمی احتمالا پایین‌تر از تلفات واقعی کووید-۱۹ هستند. برای مثال، در بریتانیا، شمار رسمی تلفات کرونا ۶۰۱۱۳ مورد است، اما این رقم فقط مربوط به مرگ‌های شناخته‌شده در میان افرادی است که در طول ۲۸ روز پس از مثبت شدن آزمایش‌شان مرده‌اند. اما تخمین سه سازمان آماری بریتانیا رقم تلفات کرونا را بالای ۷۶۰۰۰ مورد برآورد می‌کند.

کد خبر 570398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha