غسال جوان آبدانانی که جان نوزاد ۵۱ روزه را در غسالخانه نجات داده بود می‌گوید: بعد از شنیدن خبر فوت نوزاد به شدت ناراحت شدم و اگر با خانواده‌اش روبه‌رو شوم، خجالت می‌کشم در چشم پدر و مادرش نگاه کنم.

نوزاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، پنجشنبه ۱۳ آذر در پی یک قصور پزشکی در بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام، گواهی فوت نوزاد ۵۱ روزه آبدانانی صادر می‌شود و نوزاد به سردخانه انتقال می‌یابد. این نوزاد اهل شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام بود و با وخیم شدن حالش، به والدین خبر فوت فرزند را می‌دهند. والدین از این خبر شوکه می‌شوند و در کمال ناباوری فرزند خود را به آبدانان (۱۷۵ کیلومتر دورتر از ایلام) برای غسل و تدفین انتقال می‌دهند.

بعد از تحویل نوزاد به مسئول غسالخانه آبدانان، غسال متوجه تپش قلب نوزاد می‌شود و با عملیات احیا روی نوزاد و اطلاع دادن به والدین مبنی بر زنده بودن او، اورژانس آبدانان را باخبر می‌کند. اگر این غسال متوجه ضربان قلب نوزاد نشده بود، نوزاد زنده به خاک سپرده می‌شد، هر چند جمعه‌شب بعد از انتقال نوزاد به بیمارستان ابوذر اهواز، نوزاد ۵۱ روزه از دنیا رفت.

حساس بودن موضوع و تاثیر ناشی از آن در جریحه‌دار شدن احساس عمومی، سبب اعزام گروهی از وزارت بهداشت به استان ایلام و تشکیل گروه ویژه متشکل از دادستانی، بازرسی و نظام پزشکی برای بررسی موضوع شده است. گفت‌وگو با مرتضی بیگی، غسال جوان آبدانانی را بخوانید.

  • چگونه متوجه شدید نوزاد علائم حیاتی دارد؟

شامگاه روز پنجشنبه طبق معمول هر روز، برای غسل میت به غسال‌خانه رفتم که با نوزادی روبه‌رو شدم و هنگام غسل دادن متوجه ضربان قلب نوزاد شدم.

  • لحظه‌ای که فهمیدید نوزاد دارای علائم حیاتی است چه حالی داشتید؟

لحظه‌ای که متوجه شدم نوزاد زنده‌ است تمام موهای بدنم سیخ شد و از فرط خوشحالی نمی‌دانستم چه کنم و تمام تلاش خودم را برای احیای نوزاد کردم.

  • نوزاد را چگونه احیا کردید؟

با توجه به وظیفه ذاتی خود و آموزش‌هایی که قبلا در هلال احمر دیده بودم، نوزاد را احیا کردم و بعد با کمک اورژانس او را به بیمارستان منتقل کردیم و تنفس نوزاد برگشت.

  • چگونه با نحوه انجام دادن احیا آشنا شدید؟

تاکنون ۳-۴ نفر را در شرایط گوناگون احیا کرده‌ام. ۶-۷ سال پیش با پسردایی‌ام در دوره‌ آموزش ۳۰ روزه کمک‌های اولیه هلال احمر شرکت کردم و از طریق کانال‌ها و فضای مجازی نحوه‌ احیا را به طور کامل آموزش دیدم اما به دلایلی چند جلسه آخر را نتوانستم شرکت کنم که همین موضوع سبب شد نتوانم مدرک آن را بگیرم.

  • از اینکه الان نوزاد فوت شده چه احساسی دارید؟

همسرم از لحاظ روحی درگیر این موضوع شده‌ است. تاکنون در غسالخانه با چنین موردی برخورد نکرده بودم. بعد از شنیدن خبر فوت نوزاد به‌شدت ناراحت شدم و اگر با خانواده‌اش روبه‌رو شوم، خجالت می‌کشم در چشم پدر و مادرش نگاه کنم.

  • کار غسالی را  از کی و چگونه یاد گرفتید؟

من تنها غسال مرد آبدانان هستم و متولد ۱۳۶۸ دارای مدرک کاردانی حقوق. ۳ سال است به صورت شرکتی در شغل غسالی مشغول به فعالیت هستم. کار غسالی را از زمان نوجوانی با توجه به اینکه غسالخانه‌ای نزدیک‌ خانه ما بود فراگرفتم. من بعضی روزها به آن غسالخانه می‌رفتم و از نزدیک غسل دادن میت‌ها را می‌دیدم. از آن زمان ترس‌هایم تمام شد و با نحوه‌ انجام دادن آن به طور کامل آشنا شدم.

  • خانواده و اطرافیان با شغلتان مشکلی ندارند؟

من ۲ فرزند دختر دارم. خانواده‌ام با شغلم مشکلی ندارند اما بعضی از اطرافیانم حتی از دست دادن به من طفره می‌روند که این موضوع با شیوع ویروس کرونا شدت پیدا کرد و این افراد از من فراری شده‌اند و بعضا برخورد مناسبی با من ندارند.

  • شیوع کرونا سبب نشد از کار خود منصرف شوید؟

۲ بار به کرونا مبتلا شده‌ام. از زمان شیوع کرونا بدون هیچ ترسی از مبتلا شدن با خدای خودم شرط بستم که تا پایان ریشه‌کنی این ویروس، تمام فوت‌شدگان ناشی از کرونا را غسل دهم.

  • چه موقع متوجه شدید باید تست کرونا بدهید؟

با اینکه ما به‌شدت نکات را رعایت می‌کردیم و در مکان‌های عمومی حتماً از ماسک استفاده می‌کردیم بر اثر یک غفلت و شاید رعایت نکردن دیگران به کرونا مبتلا شدم.

  • با ابتلای شما به کرونا چه کسی کار غسالی را انجام می‌داد؟

۱۵ روز در قرنطینه بودم، اما هیچ‌کس حاضر نشد که به جای من اموات را تغسیل دهد و خودم با رعایت تمام موارد مجبور به تغسیل اموات شدم.

  • و صحبت پایانی...

من باید در هر لحظه از شبانه‌روز برای غسل میت آماده باشم. ۳- ۴ ماه یک‌بار حقوق می‌گیرم، به نحوی که برای گذران زندگی مجبور به کارگری و گچ‌کاری هستم و با هر بار عوض کردن پیمانکار امنیت شغلی‌ام به خطر می‌افتد. از مسئولین درخواست دارم وضعیت شغلی مرا از شرکتی به قراردادی تغییر دهند.

کد خبر 570318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha