سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه شهری: شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری رسمی از دو ایستگاه جدید مترو در شرق تهران، از عدم تخصیص اعتبار تبصره 13 انتقاد کرد.

دو ایستگاه نظام‌آباد و گلبرگ از نیمه شرقی خط دو متروی تهران با هزینه‌ای حدود 50 میلیارد تومان صبح دیروز با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران رسماً مورد بهر‌ه‌برداری قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما با افتتاح این دو ایستگاه که در نزدیکی میدان رسالت و منطقه نارمک به عنوان پرترددترین میدانهای شرق تهران واقع شده‌اند حدود 80 هزار سفر در روز به ظرفیت خطوط مترو اضافه می‌شود. تنها ایستگاه باقی مانده این خط، ایستگاه امام حسین(ع) نیز دی ماه آینده افتتاح می‌شود. شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه طی اطلاعیه‌ای به شهروندان تهرانی اعلام کرد از صبح چهارشنبه 19 مهرماه با افزایش تعداد حرکتهای قطار در خطوط مختلف ظرفیت مسافربری از 5 تا 15 درصد افزایش می‌یابد.

اهم تغییرات بدین شرح اعلام شده است:
- کاهش فاصله زمانی قطارها در ساعات بسیار شلوغ خطوط 2 و 1
- افزایش تعداد حرکت قطارها در خطوط 2 و 1
- کاهش فاصله زمانی حرکت قطارها در خط 5 (تهران – گلشهر)
- افزایش تعداد حرکتهای قطارها در خط 5 (تهران – گلشهر)
- افزایش تعداد واگنهای قطارهای خط 5
خبرنگار ما گزارش می‌دهد: تا پایان امسال با افتتاح ایستگاههای امام حسین(ع) از خط 2 و اتمسفر، اکباتان و مسیر گلشهر تا پایانه مهرشهر از ادامه خط 5 تعداد ایستگاههای مترو به 46 ایستگاه افزایش خواهد یافت و متعاقب آن فاز اول متروی تهران کامل خواهد شد.
قالیباف شهردار تهران در مراسمی که به مناسبت بهره‌برداری از دو ایستگاه متروی گلبرگ و نظام آباد برگزار شده بود طی سخنانی تأکید کرد: به‌رغم همه بی‌مهری‌ها و فراز و نشیبها و شرایط سخت، شهر تهران بدون هیچ خدشه‌ای اداره خواهد شد.
قالیباف ارائه خدمات به طور عادلانه و بالا بردن کیفیت زندگی مردم، توجه به اقتصاد شهری با تأکید بر اشتغال‌زایی و کارآفرینی به عنوان مهمترین رکن مدیریت شهری و تربیت و آموزش شهروندان را اصل مهم و اساسی خود در اداره شهر تهران دانست.
قالیباف یکی از برنامه‌ریزیهای مهم خود برای بهبود سطح زندگی شهروندان را رفع معضل ترافیک اعلام کرد به طوری که شهرداری تهران همه توان خود را برای تقویت زیرساختها و توسعه حمل ونقل عمومی به کار گرفته است. وی گفت: شهرداری تهران در حوزه زیرساختها با محوریت حل معضل ترافیک به گونه‌ای عمل کرده است که با وجود همه مشکلات مربوط به تأمین مصالح ساختمان، کمبود بودجه و اعتبارات و... نه تنها هیچ پروژه عمرانی متوقف نشده که حتی به صورت دو شیفته فعال هستند. این در حالی است که به اعتقاد قالیباف رفع معضل ترافیک بنابه ماهیت چند وجهی خود از سیستم بازی برخوردار است که احتیاج به تصمیمات و برنامه‌ریزی در سطوح کلان مملکت دارد که متأسفانه به فراموشی سپرده شده است.
شهردار تهران از تصمیم دولت و مجلس در تصویب تبصره 13 قانون بودجه کشور به عنوان حرکت بسیار مهم و ویژگی برجسته لایحه بودجه سال 85 نام برد اما متذکر شد به‌رغم اینکه 40 درصد از هزار میلیارد تومان اعتبار ریالی و 4 میلیارد دلار اعتبار ارزی برای توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران اختصاص یافته متأسفانه تا این لحظه که 7 ماه از سال می‌گذرد هنوز یک ریال از این مبلغ در اختیار شهرداری تهران قرار نگرفته است در عوض هر روز شاهد استفاده از منابع صندوق ذخیره ارزی برای واردات بنزین هستیم.
قالیباف زیانی که از این ناحیه سد راه توسعه حمل و نقل عمومی از جمله متروی شهر تهران و از دست رفتن سرمایه‌های ملی کشور شده است را جبران‌ناپذیر اعلام کرد و ‌گفت: در صورت تأمین اعتبارات مورد نیاز ما امکان آن را داریم تا سالانه 20 کیلومتر و در عرض 5 سال 100 کیلومتر خطوط جدید مترو در شهر راه‌اندازی کنیم. محسن هاشمی مدیر عامل شرکت مترو نیز دیروز در مراسم بهره‌برداری از دو ایستگاه گلبرگ و نظام‌آباد به طرح گلایه‌های خود از دولت به دلیل عدم تخصیص اعتبارات مصوب در تبصره 13 قانون بودجه به مترو پرداخت و گفت: برای ساماندهی مصرف سوخت استفاده از ظرفیت مترو و توسعه آن باید از اولویتهای اصلی دولت باشد که متأسفانه نیست. وی ادامه داد: سال از نیمه گذشته و متروی تهران علیرغم تلاش و پیگیریهای فراوان هنوز نتوانسته حتی یک ریال از 200 میلیارد تومان سهم متروی تهران را که مصوب مجلس و دولت است دریافت کند.
محسن هاشمی اظهار امیدواری کرد دولت احمدی‌نژاد که شعار مهرورزی را سرلوحه اعمال خود قرار داده است نسبت به مترو هم مهرورزی داشته باشد تا خدای ناکرده این شائبه به وجود نیاید که دولت به دلایلی... به مترو اهمیت نمی‌دهد.
وی اظهار داشت: تصمیم هیأت ویژه نمایندگان رئیس جمهور مبنی بر جدا ساختن شرکتها و سازمانهای قطار شهری از شهرداریها و تمرکز آن از دولت به زمین گیر شدن ساخت قطار شهری می‌انجامد چرا که کار مترو در بستر شهرهاست و شهر در اختیار شهرداری است.مدیر عامل شرکت مترو ادامه داد: اقدامات و تصمیمات اخیر دولت در مورد مترو با اهداف و برنامه چهارم توسعه و چشم‌انداز 20 ساله در مورد کاهش تصدی‌گری دولت و لزوم واگذاری وظایف به شهرداریها مغایرت دارد.
به گفته محسن هاشمی اگر اعتبار متروی تهران از محل تبصره 13 پرداخت نشود سال آینده شاهد افت شدیدی در فعالیت‌های مترو خواهیم بود.
وی اظهار نگرانی کرد با افزایش تقاضای سفر از شهروندان و هجوم مردم به مترو با کمبود امکانات برای پاسخگویی مواجه شویم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصویب طرح جامع حمل و نقل را گام بزرگی در روشن شدن نقشه راه و دستیابی به اهداف توسعه مترو در 25 سال آینده دانست به گونه‌ای که با تصویب این طرح هرگز توسعه مترو دستخوش تصمیمات سلیقه‌ای و تغییرات مکرر نخواهد شد ضمن اینکه به دلیل برخورداری از برنامه‌ریزی مدون و مصوب از حوزه تصمیم‌گیریهای فردی خارج خواهد شد و تا افق 1409 مطابق با طرح جامع شهر تهران بدون تغییر عملیاتی خواهد شد.

کد خبر 5703

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز