۵ سال پس از برافراشته شدن پرچم ایالات متحده روی ماه، چین دومین کشور دنیا در تاریخ لقب گرفت که پرچم پنج‌ستاره خود را بر سطح قمر زمین به اهتزاز درآورده است.

پايان ماموريت كاوشگر چين در سطح ماه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌اف‌پی، کاوشگر چانگ‌ای‌۵ چین که با الهام از الهه اساطیری ماه در اسطوره‌شناسی چینی نامگذاری شده، تصاویر کاشته شدن پرچم پنج‌ستاره را روی ماه گرفت و به دنیا مخابره کرد. این کاوشگر روز پنجشنبه پس از پایان ماموریت خود، از روی ماه سمت زمین روانه شد.

قرار است چانگ‌ای‌۵ حدود دو کیلوگرم از خاک و صخره‌های ماه را با خود به زمین بیاورد. این نخستین بار در چهار دهه اخیر است که دانشمندان می‌توانند روی خاک و سنگ ماه آزمایش کنند. چین میلیاردها دلار در برنامه فضایی هزینه کرده و امیدوار است سال ۲۰۲۲ ایستگاه فضایی خود را راه‌اندازی کند و در گام پایانی فضانوردانش را به پیاده‌روی روی سطح ماه بفرستد.

کاوشگر چینی از استان جنوبی هاینان به فضا پرتاب شد و پس از پایان ماموریت و بلند شدن از سطح ماه، در مدار قرار گرفت. اداره ملی فضا لحظه به لحظه برنامه چانگ‌ای‌۵ را از زمین زیر نظر داشت. آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی نمونه‌های خاک و سنگ ماه را به زمین آورده بودند و اقدام چین نخستین ماموریت مشابه پس از ماموریت لونا ۲۴ شوروی در ۱۹۷۶ است.

نخستین پرچمی که روی سطح بدون باد ماه کاشته شد، سال ۱۹۶۹ در ماموریت آپولو ۱۱ آمریکا بود. آمریکایی‌ها تا سال ۱۹۷۲ پنج پرچم دیگر ایالات متحده را هم روی ماه به اهتزاز درآوردند.

کد خبر 570173

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha