دو، سه تجمع در طول یک هفته که دو مورد آنها بعد از ترور شهید محسن فخری‌زاده، علیه دولت صورت گرفته است؛ دو مورد اول پیاده و دومی خودرویی.

حركت خودرويي در قم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، هم‌زمان که مجلس با قید دوفوریت خروج از پروتکل الحاقی را تصویب می‌کند، همسویان با تفکر اصولگرایی حاکم بر مجلس در خیابان‌های قم خواستار خروج دولت از برجام پیش از برآمدن دولت بایدن هستند. همان دولتی که برخی گمانه‌زنی‌ها درباره آن حاکی از این است که محتمل است آمریکا دوباره به برجام باز گردد. به نظر می‌رسد جریانی در داخل که در همه این سال‌ها فریاد خروج از برجام سر می‌داده، حالا بهانه خوبی به دست آورده تا فشارش را بر دولت برای خروج از این معاهده تشدید کند. آنها مدعی‌اند که علت ترورها باقی‌ماندن ایران در برجام و عقب‌نشینی از مواضع است! چندروز پیش یک تجمع برگزار کردند که عبارت «نمی‌گیگیریم» آن در شبکه‌های اجتماعی سوژه طنز شده بود. «پیاده‌روی اعتراضی» از مسجد جمکران تا حرم حضرت معصومه (س) را هم پنجشنبه ششم آذر از ساعت ۹ صبح ترتیب داده‌ بودند. بعد هم فیلم‌هایی از یک تجمع دیگر منتشر شد که برادر علیرضا پناهیان واعظ مشهور در حال تهییج مردم در جنگ با آمریکا بود و می‌گفت مسئولان از جنگ با آمریکا می‌ترسند اما ملت نمی‌ترسند.

 جدیدترین خبرها و رویدادها را در اینستاگرام همشهری آنلاین بخوانید (کلیک کنید)

حالا هم ایرنا از یک حرکت خودرویی در قم خبر داده که در فراخوان‌های اصلی با عنوان بزرگداشت شهید محسن فخری‌زاده و در برخی دیگر نیز با عنوان سیاسی «پایان مذاکره» اعلام شده بود. اگرچه گفته شده که به دلیل شرایط قرمز کرونایی و ممنوعیت هرگونه تجمع در قم، با ممانعت نیروی انتظامی روبه‌رو شد و به انجام نرسید. گفته شده که پلیس به دلیل ممنوعیت برگزاری هرگونه اجتماع در قم به دلیل شرایط قرمز کرونایی، مانع از انجام این مراسم شد و به همین منظور مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) که قرار بود این حرکت در آن انجام شود را مسدود کرد. این حرکت که با فراخوان‌هایی از یکشنبه در فضای مجازی آغاز شده بود، عصر دوشنبه پس از تجمع چندین خودرو در ابتدای بلوار پیامبر اعظم(ص)، به دلیل بسته‌بودن مسیر، نتوانست ادامه پیدا کند. متولیان راهپیمایی خودرویی در قم طبق اطلاعیه قبلی قرار بود مسیر هفت‌کیلومتری بلوار پیامبر اعظم(ص) را توسط خودروهای خود راهپیمایی کنند. به گفته حاضران، خودروهای حاضر در این حرکت با پرچم‌های ایران و پلاکاردهایی از تصاویر شهدای هسته‌ای و شهید فخری‌زاده قرار بود این اقدام را با وجود شرایط کرونایی و محدودیت‌های دوهفته‌ای ستاد ملی مبارزه با این ویروس برگزار کنند.

سیاسی‌کاری مخالفان دولت در گره‌زدن برجام به دولت و فعال‌ مایشا دانستن دولت دوازدهم در این زمینه در حالی است که معاهده برجام یک سند حاکمیتی است که خروج از آن صرفا به اراده دولت نیست. حتی خروج از پروتکل الحاقی هم با درنظرگرفتن ملاحظات بین‌المللی و تبعات جهانی آن باید صورت گیرد و مجلس نمی‌تواند به تنهایی دراین‌باره تصمیم‌گیری کند. تا جایی که علی ربیعی دیروز گفته که به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه‌ای بوده است؛ هیچ نهاد و قوه‌ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند و به نظر می‌رسد مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیت‌های قانونی، ملاحظات و مصلحت‌های ملی توجه خواهد شد. ربیعی در ادامه گفته است: آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشت تحریم‌هاست. انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همین‌طور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی‌شدن تحریم‌ها می‌شود، در این صورت به مذاکرات هسته‌ای و برجام نیازی نمی‌بود. ما قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در اختیار داشتیم اما همچنان ذیل سخت‌ترین تحریم‌های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم. بنابراین اگر هدف از طرح آن‌طور که در عنوان آن آمده «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» باشد، بر اساس تجربه‌های پیشین، این طرح شامل کیفیت غنی‌سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی، کمکی به لغو تحریم‌ها نمی‌کند».

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با اشاره به اقدام مجلس و تصویب دوفوریت طرح اقدام راهبردی مجلس برای لغو تحریم‌ها گفته است: مجلس شورای اسلامی حق قانون‌گذاری و تصویب قوانین را دارد و این امر از حقوق مجلس است. اما موضوع هسته‌ای جزء مقوله‌های کلان سیاست خارجی کشور است که مسئولیت آن بر عهده شورای عالی امنیت ملی بوده و در آنجا تصمیم‌گیری می‌شود که درباره مسائل هسته‌ای چه اقدامی باید انجام شود. طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نشان‌دهنده دغدغه نمایندگان مجلس دراین‌باره است. اما از دل طرح، رفع تحریم بیرون نمی‌آید بلکه از دل این طرح چالش‌های جدیدی مطرح خواهد شد که ممکن است تنش‌های حاضر را تحکیم بخشد و در این شرایط انتظار این است که اگر طرحی در مجلس ارائه می‌شود، به صورت مشخص برای رفع تحریم‌ها سازوکار لازم را ارائه دهد.

ناصر ایمانی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا در واکنش به ادعاهای معترضان گفته است: «اگر برجام نبود هم باز این ترورها انجام می‌شد. باید اجازه داد که متخصصان در این خصوص اظهارنظر کنند. پرخاشگری به دولت در این شرایط کار صحیحی نیست و نباید دولت را در این موضوع مقصر دانست و نباید علیه آن عقده‌گشایی کرد، افرادی در کشور منتقد برجام هستند که بنده هم یکی از آنها هستم اما هیچ‌کس نباید ترور را به دولت منتسب کند، چون این کار صهیونیست‌ها و دلیل آن هم کاملا مشخص است؛ حتی اگر برجام نبود، آنها این کار را می‌کردند و در آینده هم خواهند کرد مگر اینکه ما بتوانیم سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی کشور را قوی کنیم و به‌جد دنبال این باشیم که لانه‌های فساد صهیونیست‌ها را در ایران منهدم کنیم. پرخاشگری‌هایی که اکنون منتقدان دولت می‌کنند، پرخاشگری‌های سیاسی است و من این را قبول دارم. به نظر من ربط‌دادن ترور به دولت و این پرخاشگری‌های سیاسی، به وزیر امور خارجه صحیح نیست. منتقدان باید در جای دیگری به دستگاه سیاست خارجی و عملکرد دولت درخصوص مسئله برجام و سیاست‌های خارجی دیگر آن انتقاد می‌کردند که کرده‌اند و باز هم جا دارد و می‌توانند همچنان انتقاد کنند اما ارتباط‌دادن ترور با این شخصیت‌ها و توهین‌هایی که بعضا به برخی از شخصیت‌های سیاسی فعلی دولت می‌شود یا هتاکی‌کردن آنها بسیار ناشایست است».

کد خبر 569534

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha