رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تاکید بر استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: فقط با پیشگیری می‌توان این ویروس را از بین برد. چون درمان قطعی اکنون برای آن وجود ندارد.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر مصطفی قانعی گفت: کرونا با پیشگیری از بین می رود و نه با درمان، در مورد کرونا نباید آدرس غلط داد و گفت در فلان کشور درمان کرونا را پیدا کرده، در حالیکه به هیچ وجه با درمان نمی شود کرونا را از بین برد اما با پیشگیری می شود.

دکتر قانعی گفت: پیشگیری هم با دو روش امکان پذیر است؛ نخست شناسایی سریع افراد و دیگری ایزوله کردن آنان. فراموش نکنیم که اگر انجام تست ها و شناسایی افراد به خوبی صورت گیرد اما ایزوله به خوبی صورت نگیرد و فرد مبتلا خود را مقید به کاهش تماس با دیگران نکند نتیجه درمانی خوبی نخواهیم گرفت.

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، محله محور کردن مقابله با کرونا را راه حل خوبی دانست به شرط اینکه با مثبت شدن تست کرونای یک خانواده، سایر افراد محله او را در امور اقتصادی و اجتماعی کمک کند تا نیاز به خروج از خانه نداشته باشند.   

در انجام تست کرونا و ایزوله کردن افراد نقص داریم

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، در پاسخ به چرایی افزایش آمار فوتی ها طی هفته های اخیر تصریح کرد: نخستین علت افزایش آمار فوتی ها این است که میزان تست کرونا یا به عبارتی تشخیص مبتلایان پایین است.

وی با تاکید بر اینکه ایزوله نشدن افراد دومین عامل افزایش فوتی ها است، یادآور شد: وقتی تشخیص پایین است بنابراین فرد ایزوله قرنظینه نمی شود و در جامعه می گردد و بقیه را را مبتلا می کند.

قانعی دو مورد را عامل اصلی برای کاهش فوتی ها عنوان کرد و اظهار داشت: انجام تست کرونا جمعیت به میزان زیاد و دیگری ایزوله کردن افراد راهکار اصلی است که متاسفانه انجام آن مشکل است.

عضو علمی ستاد مقابله با کرونا در مورد تست یادآور شد: تا زمانی که تست کرونا در داخل کشور تولید نمی شد دسترسی زیاد به کیت ها کم بود ضمن اینکه با به تولید رسیدن تست کرونا در داخل کشور، باز هم مشکل این بود که حدود دو روز طول می کشید تا جواب تست داده شود.

وی با بیان اینکه کم بودن تعداد مراکز تست هم مزید بر این علت ها شده بود، خاطرنشان کرد: در فاصله ۲ روزی که جواب تست حاضر شود متاسفانه بیمار با تلقی سرماخوردگی در جامعه حضور داشت و عامل ابتلای افراد دیگر به کرونا می شد.

قانعی با ابراز خرسندی از تولید تست تشخیصی سریع با قیمت ارزان تر گفت: امیدواریم این امر باعث شود که میزان تست بالا و در نتیحه شناسایی افزایش یابد. در گام دوم بعد از شناسایی هم باید حتما فرد را در نظام هوشمند کنترل کرد و مرتبطان با او را چک و ۱۴ روز ایزوله کرد تا این زنجیره بیماری به تدریج کم شود.

وی تاکید کرد: با ادامه این روند به این می رسیم که مرگ ناشی از یک فرایند است و ناشی از یک حادثه نیست. پس اگر فرایند را درست کنیم مرگ هم کاهش می یابد.

استفاده از ماسک ضروری است اما کافی نیست

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با ابراز خرسندی از اینکه کاهش ابتلا به آنفلوآنزا در سال جاری، به دلیل استفاده از ماسک و دست ندادن و کاهش تجمعات است، تاکید کرد: یکی از مولفه های پیشگیری از کرونا هم استفاده از ماسک است و باید در کنار این موضوع، شستن دست ها، تجمع نکردن در فضای بسته، واکسیناسیون و رعایت فاصله فیزیکی را فراموش نکرد تا بتوان زنجیره کرونا را به طور کامل قطع کرد.

قانعی درباره پیش بینی های انجام واکسیناسیون کرونا در کشور گفت: بر اساس پیش بینی ها، زودتر از اردیبهشت ۱۴۰۰ نمی توان انتظار واکسیناسیون داشت.

وی افزود: به همین دلیل باید تا آن موقع صبر کرد و پروتکل ها را جدی گرفت. احتمال اینکه تست واکسن ها پیش از اردیبهشت انجام شود می رود اما باید تا اردیبهشت صبر کرد تا واکسیناسیون کرونا در سطح جامعه آغاز شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی تاکید کرد: کرونا یک بیماری است که به بیماری های بشر اضافه شده و قابل رفع به طور کامل نیست. فقط باید زنجیره آن قطع شود و واکسیناسیون موثرترین راه است. اما اگر با واکسیناسیون هم در منطقه ای شایع شد درخواست ایزوله شدن آن منطقه داده می شود.

۱۵ درصد افراد مبتلا به کرونا نیاز به بستری دارند

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با یادآوری اینکه مرگ ناشی از کرونا، از جمله بیشترین نقطه های حساس این روزها به شمار می رود که درباره آن صحبت می شود، خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای موجود، در هر کشوری، نزدیک به ۸۵ درصد بیماری خفیف دارند و فقط ۱۵ درصد این افراد نیاز به بستری شدن دارند.  

وی ادامه داد: از این ۱۵ درصدی که بستری می شوند، نزدیک به پنج  درصد با اوج گیری بیماری به بخش آی سی یو وارد می شوند و از بین این افراد، در خوشبینانه ترین حالت ۵۰ درصد زنده می مانند. بنابراین اگر آمار آی سی یو یا آمار فوتی ها را در نظر بگیریم می توان دریافت با میانگین ۱۰ روز بستری، چند مریض در آی سی یو قرار می گیرد و در چند روز آینده چند فوتی و این فوتی ها بخاطر چند نفر بیمار بوده است.

قانعی تاکید کرد: با این معادله به این نتیجه می رسیم چه تعداد بیمار داریم و بیمار اعلامی چند مورد است.

کد خبر 569254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha