مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
۰ نفر

با شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک تاکنون ۴۰۱ لاشه پرنده در این تالاب جمع‌آوری و معدوم و اکنون بیش از ۱۶ هزار پرنده مهاجر در میقان وجود دارد.

پرندگان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، استان مرکزی در سال ۹۵ تجربه تلخی از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را داشت که در آن بیش از ۲۴۰۰ لاشه پرنده از تالاب میقان اراک جمع‌آوری و دفن شد. امسال با مشاهده شیوع این ویروس در کشورهای شمالی همسایه ایران، سازمان دامپزشکی و محیط زیست پایش‌ها در این زمینه را افزایش داده و هشدارهای لازم را صادر کرد و سه استان مرکزی، مازندران و اردبیل را به عنوان استان‌های درگیر این بیماری معرفی کرد.

با توجه به توصیه سازمان دامپزشکی و پایش مستمر محیط‌بانان در زمینه شیوع آنفلوآنزای پرندگان، اواخر آبان ماه امسال و با مشاهده چند لاشه مشکوک در تالاب میقان اراک، آزمایش‌های لازم در این زمینه انجام شده و دامپزشکی شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب را تایید کرد.اما نگرانی جدی در مورد احتمال سرایت ویروس به طیور صنعتی و روستاها وجود داشته و از این رو پایش مستمر تالاب‌ها در سطح استان، روستاهای مجاور و واحدهای مرغداری در دستور کار قرار دارد.

تشکیل قرارگاه عملیاتی مبارزه و مدیریت آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان مرکزی در این باره به آمادگی ستاد بحران در زمینه کنترل آنفلوآنزای پرندگان اشاره کرد و گفت: از شهریورماه از سوی دامپزشکی مکاتبه‌ای انجام شد که با توجه به  آغاز فصل پاییز و مهاجرت پرندگان احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وجود دارد و ستاد مدیریت بحران، قرارگاه مبارزه و مدیریت با آنفلوآنزا را تشکیل داد.

حمیدرضا غیاثی بیان کرد: با فرمانداران، دامپزشکی و محیط زیست و دستگاه‌های اجرایی در این زمینه هماهنگی لازم صورت گرفته و مقرر شد تالاب‌ها و واحدهای مرغداری  مرتب رصد شوند. با تایید آنفلوآنزا در تالاب میقان اراک، مسیرهای تالاب مسدود و پایش تالاب جدی‌تر شد. برای جلوگیری از شیوع این بیماری با دهیاران روستاهای مجاور و دستگاه‌های مربوط جلسات متعدد و اطلاع‌رسانی و هماهنگی‌های لازم انجام شد و در حال حاضر مشکلی از نظر کنترل این بیماری وجود ندارد.

وی با اشاره به اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از شیوع این بیماری به مرغداری‌ها بیان کرد: از اهالی روستاهای اطراف تالاب درخواست داریم تا در صورت نگهداری طیور بومی اقدام به حصارکشی و محصور کردن این پرندگان در منزل کرده و از نگهداری پرندگان آبزی نظیر اردک و غاز در کنار سایر ماکیان خودداری کنند.

گزارشی از شیوع آنفلوآنزای پرندگان در مرغداری‌ها اعلام نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون شیوع این بیماری در هیچ واحد مرغداری و حتی مرغ‌های روستایی گزارش نشده و واکسیناسیون در واحدهای مرغداری در حال انجام است در حالی که این واحدها روزانه پایش می‌شوند.

محسن شانقی با اشاره به آموزش واحدهای مرغداری به ویژه مرغ‌های تخم‌گذار در راستای پیشگیری از شیوع این بیماری گفت: براساس ارزیابی‌ها ۲ واحد مرغداری در شعاع ۱۰ کیلومتری تالاب بوده و در معرض خطر بیشتری هستند، اما تا این لحظه درصنعت طیور و مرغ استان مشکلی وجود ندارد. آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در پرندگان مهاجر شناسایی شده و هیچ نگرانی برای مصرف گوشت مرغ و یا تخم مرغ‌های تولیدی وجود ندارد، مردم هیچ نگرانی در مصرف گوشت و مرغ نداشته باشند.

وی از مردم خواست تا هرگونه تلفات مشکوک در طیور را به دامپزشکی اعلام کنند و گفت: با توجه به اینکه اکنون فصل مهاجرت پرندگان به شمار می‌رود، باید از شکار و مصرف پرندگان خودداری کرد.

جمع‌آوری ۴۰۱ لاشه پرنده در تالاب میقان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این زمینه گفت: تلفات سنگین آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک در سال ۹۵ سبب شده بود تا محیط‌بانان در مواجهه با لاشه‌ها و حرکات پرندگان آشنایی داشته و به‌محض مشاهده موارد مشکوک اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

رضا میرزایی بیان کرد: هفته آخر آبان ماه با مشاهده بی‌حالی پرندگان، پایش‌ها تشدید شده و نخستین لاشه روز جمعه ۳۰ آبان برای آزمایش به دامپزشکی ارسال و بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تأیید شد. متأسفانه تاکنون ۴۰۱ لاشه از تالاب میقان جمع‌آوری و دفن بهداشتی شدند.

وی گفت: با توجه به تشکیل کارگروه مدیریت بحران تمهیدات لازم در نظر گرفته شده و تیم‌های کنترل و پایش محیط زیست عملیاتی شدند؛ جمع‌آوری روزانه لاشه‌ها و دفن بهداشتی در دستور کار است. ورود به تالاب ممنوع بوده و اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام شده تا مردم در صورت مشاهده هرگونه پرنده مهاجر و وحشی به دامپزشکی و محیط زیست اطلاع دهند. جمع‌آوری تلفات، ممنوع شدن صید و شکار و رعایت ایمنی زیستی در واحدهای در معرض خطر در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 568760

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha