مجموع نظرات: ۰
شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

افراد بیشتر و بیشتری برای کاهش انتشار کروناویروس به ماسک زدن روی آورده‌اند و شاید شما هم افرادی را دیده باشید که دو ماسک را روی هم زده‌اند. آیا این کار تاثیربخشی ماسک را بیشتر می‌کند؟ پاسخ بستگی به شرایط دارد.

mask

به گزارش همشهری آنلاین، اگر توانسته باشید ماسک N95 یا ماسک جراحی واقعی (نه ماسک‌های شبیه ماسک پزشکی در فروشگاه‌ها) به دست آورید، زدن دو ماسک روی هم احتمالا چندان بهتر نیست. این ماسک‌های مراقبت‌ بهداشتی از موادی کاملا بافته‌شده به هم ساخته شده‌اند که به طور اختصاصی برای پیشگیری از عبور ذرات ویروسی طراحی شده‌اند، بنابراین لازم نیست آنها را با ماسک دیگری تقویت کنید.

اما اگر یک ماسک ساده کتانی استفاده می‌کنید، زدن ماسک دوم روی آن ممکن است ذرات ویروسی بیشتری را هنگام بازدم از دهان شما خارج می‌شود، به دام بیندازد و همچنین ممکن است حفاظت بیشتری در برابر ویروس‌های موجود در هوایی که به درون ریه‌هایتان می‌فرستید، ایجاد کند.

پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند ماسک‌های دولایه پارچه‌ای بهتر از ماسک‌های یک‌لایه عمل می‌کنند. به این ترتیب آیا استفاده از لایه‌ای اضافی با زدن ماسک دوم به معنای حفاظت بیشتر است؟ در حال حاضر شاهد علمی در این باره وجود ندارد، اما تا زمانی که چنین شواهدی به دست آیند، زدن دو ماسک روی هم به خصوص اگر در وضعیتی پرخطر باشید، مثلا با شخصی زندگی کنید که دچار کووید-۱۹ شده است، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

البته زدن دو ماسک روی هم نباید در شما احساس امنیت کاذب ایجاد کند و باعث شود سایر احتیاطات بهداشت عمومی را به فراموشی بسپارید. هنوز لازم است فاصله جسمی را از دیگران رعایت کنید و دستهایتان را بشویید.

همچنین جدا از اینکه ماسکتان چند لایه داشته باشد، مطمئن شوید که ماسک کاملا اندازه صورت‌تان است و بدون وجود شکاف روی آن می‌نشیند. شکاف‌های بین پوست و ماسک اجازه خروج ویروس‌ها را می‌دهند.

بالاخره به یاد داشته باشید که بهترین ماسک آن ماسکی است که واقعا شما آن را به طور مداوم به صورت‌تان بزنید. اگر زدن دو ماسک روی هم برایتان آزارنده است و شما را وامی‌دارد ماسک را تا زیر بینی‌تان پایین بیاورید یا به کلی قید ماسک را بزنید، بهتر است از همان ماسک معمولی استفاده کنید.

کد خبر 568594

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha